Національний банк України розпочав обговорення Концепції реформування регулювання факторингу (далі – концепція). Зауваження та пропозиції до концепції приймаються до 7 березня 2023 року.
Зміни, передбачені концепцією, матимуть такі основні напрями:
- відокремлення на законодавчому рівні торгового факторингу від діяльності з відступлення права вимоги за фінансовою заборгованістю. Водночас діяльність компаній, які здійснюватимуть операції з відступлення права вимоги за договорами про споживчий кредит, провадитиметься в межах ліцензії на кредитування і буде несумісною з наданням послуг торгового факторингу;
- ліцензії небанківських фінустанов на факторинг переоформлюватимуть на ліцензії на діяльність фінансової компанії, в межах якої здійснюватимуть авторизацію на надання фінансової послуги з факторингу. Компанії зможуть продовжувати свою звичну діяльність відповідно до вимог Національного банку. Якщо небанківська фінустанова планує надання послуг торгового факторингу, вона може зберегти ліцензію, але буде зобов’язана узгодити свою діяльність із новими вимогами для факторингових компаній;
- факторингові компанії зможуть поєднувати надання послуг факторингу з наданням низки інших послуг як фінансових (фінансовий лізинг, надання гарантій та коштів у кредит, крім надання відповідних послуг споживачам), так і нефінансових (ведення обліку дебіторської заборгованості, супроводження роботи з дебіторами, пред’явлення до сплати грошових вимог). Це дасть змогу компаніям надавати своїм клієнтам ширший перелік послуг, не втрачаючи їх якості.
В НБУ нагадують, що з 2024 року вводиться в дію новий Закон України «Про фінансові послуги та фінансові компанії». Він розширить можливості факторингових компаній щодо залучення фінансування, а також дасть змогу поліпшити регулювання факторингу, зокрема на небанківському ринку. Стратегією розвитку фінансового сектору до 2025 року також передбачено реформу регулювання самого факторингу.