З огляду на набрання чинності постановою КМУ від 3 лютого 2021 року № 89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок» для багатьох юридичних осіб актуальним стало питання законності проведення податковими органами планових документальних перевірок під час дії карантину.
Правове регулювання
Податковий кодекс. Базова норма, що міститься у п. 81.1. ст. 81 ПК України, передбачає, що посадові особи контролюючого органу мають право почати проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови надання або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, документів, вказаних у цьому пункті ПК України.
Статтею 522 ПК України передбачено встановлення мораторію на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім винятків, встановлених даної статтею.
Крім того, статтею 522 ПК України встановлено, що інформація про перенесення документальних планових перевірок, які на день набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» не були розпочаті, включається до оновленого плану-графіку, який оприлюднюється на офіційному вебсайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, протягом 10 календарних днів із дня завершення дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).
Відповідно до постанови КМУ від 9 грудня 2020 р. № 1236 карантин на території України наразі встановлено до 30 квітня 2021 року.
Таким чином, згідно з ПК України проведення документальної планової перевірки під час дії карантину є порушенням ст. 522 ПК України та, відповідно, є незаконним.
Постанова КМУ № 89. З постановою КМУ вийшла цікава історія. Прийнято її на підставі пункту перехідних положень закону, яким вносилися зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік». Чому депутати вирішили у перехідні положення бюджетного закону помістити зазначену норму – окреме питання, але так у законодавстві з’явилася норма про те, що КМУ має право «скорочувати строк дії обмежень, заборон, пільг та гарантій, встановлених відповідними законами України, прийнятими з метою запобігання виникненню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, крім випадків, коли зазначене може призвести до обмеження конституційних прав чи свобод особи».
Отримавши від Верховної Ради України у такий спосіб повноваження, КМУ постановою від 3 лютого 2021 року № 89 вирішив «скоротити строк дії обмежень, встановлених пунктом 522 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі — Кодекс), в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, дозволивши проведення таких видів перевірок юридичних осіб, зокрема документальних перевірок, право на проведення яких надається з дотриманням вимог пункту 77.4 статті 77 Кодексу».
Аналіз
ПК України передбачає, що зміна положень цього Кодексу може здійснюватися виключно шляхом внесення змін до нього (п.2.1. ст.2. ПК України).
З огляду на те, що ПК є законом, зміни до нього може внести виключно Верховна Рада України шляхом прийняття відповідного закону.
Втім, вказане здійснено не було. Норма ст. 522 ПК України щодо мораторію на проведення документальних планових перевірок діє.
Таким чином, маємо ситуацію, коли разом із положеннями ПК України про мораторій, які містяться у ст. 522 ПК України, діє постанова КМУ, яка містить правові норми, що суперечать положенням ПК України.
Слід зауважити, що в ПК України, який згідно з п. 1.1 ст.1 Кодексу встановлює компетенцію контролюючих органів, повноваження та обов’язки їх посадових осіб під час адміністрування податків і зборів, є норма, що містить вказівку на те, як слід діяти в такій ситуації: «згідно з п. 5.2. ст. 5 ПК України в разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу».
Крім того, відповідно до підп. 4.1.4. п. 4.1. ст. 4. ПК України податкове законодавство України ґрунтується, зокрема, на принципі презумпції правомірності рішень платника податку. В разі якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов’язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, вважається, що рішення платника податку є правомірним.
Висновки
З зазначеного вище можна зробити такі висновки:
Водночас нещодавно з’явилася надія на врегулювання вказаного нормативного недоліку шляхом внесення змін до законодавства. Законопроєкт № 5132, зареєстрований у Верховній Раді 22 лютого 2021 року, пропонує уточнити, що повноваження КМУ, надані відповідним законом про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», не стосуються скорочення строку дії мораторію на проведення перевірок, передбачених Податковим кодексом України. Відповідно, в разі його прийняття податківці позбавляться підстави, якою вони обґрунтовують законність проведення планових перевірок.
Чи стане законопроєкт № 5132 для платників податків рятівною ниткою Аріадни, що виведе із заплутаного лабіринту українського законодавства, стане зрозуміло згодом. Принаймні, в разі його прийняття Верховною Радою України на одне спірне правозастосовне питання поменшає.
Автор: Тетяна Микитенко, адвокатка АО «Юрлайн»
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…