Легалізація вогнепальної зброї в Україні — аналіз законопроєкту № 5708 — PRAVO.UA Легалізація вогнепальної зброї в Україні — аналіз законопроєкту № 5708 — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Аналітика » Легалізація вогнепальної зброї в Україні — аналіз законопроєкту № 5708

Легалізація вогнепальної зброї в Україні — аналіз законопроєкту № 5708

  • 22.06.2022 13:41

Воєнне вторгнення росії в Україну значним чином вплинуло на думку органів державної влади та суспільства щодо необхідності вільного обігу вогнепальної зброї серед цивільного населення.

Опитування, що було проведено в додатку «Дія», показало, що 22% осіб, які взяли участь в опитувані, категорично проти вільного обігу зброї, а 19% вважають за можливе використання вогнепальної зброї лише у тирах та на стрільбищах.

Однак більшість громадян, а саме 59% опитуваних, наполягають на наданні можливості вільно володіти зброєю та носити її з собою навіть у громадських місцях.

Верховною Радою України у першому читанні було підтримано законопроєкт № 5708 про право на цивільну вогнепальну зброю. Його було прийнято за основу зі скороченим строком підготовки до другого читання. Пропонований механізм легалізації вогнепальної зброї в Україні проаналізувала Яна Рибак, адвокат АО «Шкребець і Партнери».

Мета законопроєкту

Згідно зі ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Право на життя, недоторканність та особисту безпеку належать до природних прав людини та мають захищатися і гарантуватися державою. Водночас чинне законодавство України гарантує право на самозахист.

Як зазначають ініціатори законопроєкту № 5708 в пояснювальній записці до нього, одним зі шляхів вирішення проблеми недостатнього правового регулювання охорони цих природних прав «є ухвалення закону, який врегульовуватиме питання забезпечення громадянами держави права на активний особистий захист свого життя та здоров’я, а також життя та здоров’я навколишніх від злочинних посягань, в стані крайньої необхідності за допомогою вогнепальної зброї, а також приведення наявного нормативного регулювання в питанні зброї у відповідність до норм Конституції».

Однак вогнепальна зброя станом на сьогодні — це особливий об’єкт, обмежений у цивільному обороті, та його використання має бути врегульовано виключно законом.

Дійсно, очевидним є зниження загального обсягу злочинності у тих країнах, в яких дозволено вільне володіння населенням вогнепальної зброї. Проте питання, чи буде все так райдужно для України, викликає певні сумніви.

Мета законопроєкту, визначена його ініціаторами, зводиться до «посилення дотримання режиму законності в питаннях визначення правового режиму власності на зброю, закріплення основних прав та обов’язків громадян і юридичних осіб щодо виробництва, набуття, володіння, розпорядження та використання зброї і боєприпасів, врегулювання інших суспільних відносин, що безпосередньо з цим пов’язані».

Основні положення та новації

Законопроєкт № 5708:

  • визначає категорії (класифікує) цивільної вогнепальної зброї;
  • передбачає загальні права та обов’язки юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, що здійснюють виробництво, торгівлю такою зброєю та припасами, а також володіють, користуються, розпоряджаються та ремонтують вогнепальну цивільну зброю та бойові припаси до неї;
  • передбачає заборонену до цивільного обігу зброю шляхом визначення її характеристик;
  • запроваджує Єдиний державний реєстр цивільної зброї;
  • пропонує розробити порядок видачі медичного висновку про відсутність медичних протипоказань, які перешкоджають отриманню документу на цивільну вогнепальну зброю, створити спеціальну інформаційно-довідкову систему з застосуванням кваліфікованого електронного підпису особи, яка сформувала висновок;
  • пропонує визначити зони, вільні від зброї;
  • запроваджує та визначає принципи державного контролю в сфері обігу цивільної вогнепальної зброї.

Дія закону серед іншого не буде поширюватися на пневматичну зброю (окрім пневматичної зброї калібру понад 4,5 мм і швидкістю польоту метального елемента більш ніж 100 м/с та бойові припаси до неї), пістолети та револьвери газові.

Класифікація зброї

Законопроєкт нарешті передбачає класифікацію цивільної вогнепальної зброї з метою наступного правового регулювання її використання та запроваджує такі її категорії:

  • А (автоматична вогнепальна зброя);
  • В (гладкоствольна короткоствольна вогнепальна зброя (травматична);
  • С (короткоствольна вогнепальна зброя (за винятком гладкоствольної короткоствольної (травматичної) зброї);
  • D (довгоствольна вогнепальна гладкоствольна зброя);
  • Е (довгоствольна вогнепальна нарізна і комбінована вогнепальна зброя).

Володіння, користування, розпорядження та обіг цивільної вогнепальної зброї, основними та бойовими припасами до цивільної вогнепальної зброї здійснюється фізичними та юридичними особами на підставі документів про право на зброю.

Окрім того, передбачається значний перелік вогнепальної зброї, бойових припасів до неї, частини зброї та додаткового обладнання до зброї, які будуть заборонені до цивільного обігу.

Наслідки ухвалення законопроєкту № 5708

Справді, законопроєкт нарешті заповнює прогалину в законодавчому регулюванні питання обігу вогнепальної зброї.

Він також передбачає порядок отримання посвідчення власника зброї для фізичної особи, де серед іншого існує вимога надати медичну довідку (висновок) про відсутність медичних протипоказань для отримання посвідчення власника зброї.

Однак вільний обіг цивільної зброї не може бути використано на шкоду людині чи суспільству.

У випадку наявності значного ризику корупції під час отримання документів на право володіння, користування та розпорядження вогнепальною зброєю існує великий шанс надати право на зброю особі, яка може використати її з метою порушення закону.

З метою уникнення можливості незаконним способом отримати право на зброю як закон, так і підзаконні акти мають детально врегулювати процедуру отримання посвідчення, зокрема проходження медичного обстеження. Така процедура не може бути формальністю, адже значні та невиправні наслідки може спричинити порушення закону.

Суспільство має підготуватися до легалізації зброї та розуміти підвищену відповідальність до належної реалізації передбачених законом прав та виконання своїх обов’язків.

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

СВІЖИЙ ВИПУСК

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Завантажується ... Завантажується ...

PRAVO.UA