Кримінальна відповідальність за незаконний перетин кордону: аналіз законопроєкту — PRAVO.UA Кримінальна відповідальність за незаконний перетин кордону: аналіз законопроєкту — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Аналітика » Кримінальна відповідальність за незаконний перетин кордону: аналіз законопроєкту

Кримінальна відповідальність за незаконний перетин кордону: аналіз законопроєкту

  • 02.04.2022 18:57
Анастасія Діденко, юрист LCF Law Group

На розгляд Верховної Ради України внесено законопроєкт № 7171, згідно з яким чоловікам, що незаконно залишили територію України після початку російського вторгнення, може загрожувати до 10 років в’язниці.

Метою законопроєкту, як це зазначається у пояснювальній записці до нього, є «встановлення кримінальної відповідальності за перетинання державного кордону України з порушенням вимог нормативно-правових норм в особливий період чи під час дії правового режиму воєнного стану».

Кримінальний кодекс України пропонується доповнити новою статтею:

«Стаття 332-3. Незаконне перетинання державного кордону України в особливий період чи під час дії правового режиму воєнного стану.

Перетинання державного кордону України військовослужбовцями, військовозобов’язаними, резервістами, особами, які підлягають мобілізації, а також народними депутатами України, депутатами місцевих рад, посадовими особами органів державної влади та органів місцевого самоврядування, сільськими, селищними, міськими головами, працівниками правоохоронних органів, суддями, суддями Конституційного суду України, прокурорами без законних підстав в умовах особливого періоду або правового режиму воєнного стану карається позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років з конфіскацією майна або без такої».

Також зазначено, що особа, яка незаконно перетнула кордон під час дії правового режиму воєнного стану, не буде нести кримінальної відповідальності у випадку, якщо вона упродовж 10 днів після набрання чинності даного закону повернеться в Україну.

Ознайомившись із змістом законопроєкту, звертаємо увагу на певні його неточності, які надалі можуть спричинити проблемність або неоднозначність застосування.

Неточність формулювання

У запропонованій статті диспозиція вказана як «незаконне перетинання державного кордону», однак, на нашу думку, було б доречніше вказати «незаконний виїзд», адже суть прийняття нової статті до Кримінального Кодексу України полягає у тому, що особа без належних правових підстав саме виїхала з України.

Неточність у суб’єктному складі

У статті вказано вичерпний перелік осіб, які є суб’єктами складу кримінального правопорушення, за новою статтею. Однак є певні неточності щодо цих суб’єктів Так, у запропонованій статті вказано, перераховано, що відповідальність будуть нести сільський, селищний, міський голова, однак не включено у цей перелік заступників цих голів у випадку їх незаконного перетинання кордону. Крім цього, у статті не вказано, посадові особи органів державної влади та місцевого самоврядування яких категорій будуть нести відповідальність, чи всіх категорій. Також деякі із суб’єктів деталізовані як суддіта окремо виділено суддів Конституційного Суду, тоді як прокурорів вказано загалом, без деталізації. Крім цього, не врегульованим залишається питання щодо відсторонених осіб від роботи, однак вони належать за посадою до суб’єктів пропонованої статті. Тобто, на нашу думку, суб’єктний склад вказаної статті потребує доопрацювання.

Конфіскація майна як додаткове покарання неможлива для цього складу злочину

У вказаній статті за вчинене кримінальне правопорушення передбачено санкцію у вигляді позбавлення волі на строк від п’яти до десяти років із конфіскацією майна або без неї.

Як випливає із ч. 2 ст. 52, чч. 1 і 2 ст. 59 КК України, конфіскація майна можлива за вчинення (1) тяжких та особливо тяжких корисливих злочинів; (2) злочинів проти національної безпеки України та громадської безпеки. Однак стаття 332-3 КК України не належить ні до корисливих злочинів, ні до злочинів проти національної безпеки України, а тому встановлення у санкції факультативного покарання у вигляді конфіскації майна суперечить положенням кримінального законодавства.

Кримінальний закон не має зворотної сили в часі

Вказаним законопроєктом передбачено, що особа, яка незаконно перетнула кордон під час дії правового режиму воєнного стану, не буде нести кримінальної відповідальності у випадку, якщо вона упродовж 10 днів після набрання чинності цим законом повернеться в Україну. Вказане положення для звільнення від кримінальної відповідальності суперечить вимогам Конституції України та нормам кримінального законодавства. Так, статтею 58 Конституції України передбачено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Крім цього, як випливає з ч. 2 цієї статті, ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення. Також ч. 2. ст. 5 КК України передбачає, що закон про кримінальну відповідальність, що встановлює злочинність діяння, посилює кримінальну відповідальність або іншим чином погіршує становище особи, не має зворотної дії в часі. Таким чином, якщо особа незаконно перетнула кордон України до набрання чинності цим законом, то особа не може підлягати притягненню до кримінальної відповідальності за ст. 332-3 КК України.

Наразі законопроєкт № 7171 надано депутатам для ознайомлення. Головою Верховної Ради України В. Стефанчуком доручено Комітету Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності доопрацювати зазначений законопроєкт з урахуванням зауважень і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи та внести його на розгляд Верховної Ради України у першому читанні. Наразі вказаний проєкт закону опрацьовується в комітеті.

 

Автор: Анастасія Діденко, юрист LCF Law Group

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

СВІЖИЙ ВИПУСК

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Завантажується ... Завантажується ...

PRAVO.UA