Коли квартира «подвоїлася» в очах податкової та виник податковий борг: розбір ситуації — PRAVO.UA Коли квартира «подвоїлася» в очах податкової та виник податковий борг: розбір ситуації — PRAVO.UA
1024x90-ULF-1
2024
прапор_України

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Новини » Коли квартира «подвоїлася» в очах податкової та виник податковий борг: розбір ситуації

Коли квартира «подвоїлася» в очах податкової та виник податковий борг: розбір ситуації

  • 20.08.2024 13:30
Марія Хоменко,
фахівчиня комунікацій та юридичного копірайтингу

Процес декомунізації, а саме перейменування вулиць в населених пунктах України, призводить не тільки до поляризації суспільства на рівні громад, а іноді й до більш несподіваних наслідків. Стара та нова назви вулиці продовжують роками співіснувати в електронній документації органів місцевого самоврядування, комунальних служб, а також Державної податкової служби. Що з цього може вийти? Про це далі.

Виникнення податкового зобов’язання

Як виявляється, така ситуація несе в собі ризики для власників нерухомості. Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, розраховується за площу, що перевищує для квартир – 60 кв. метрів, житлових будинків – 120 кв. метрів. А якщо податкова «бачить» не одну квартиру, а дві, тобто зі старою назвою вулиці та з новою?.. В такому разі може абсолютно безпідставно виникнути податкове зобов’язання.

Як власниця однокімнатної квартири площею 31,60 кв. метрів, я сама зіткнулася з цим. Вулиця, на якій розташований мій будинок, до 2016 року називалася Свердлова, а після – Соборна. І от минулого року у своєму кабінеті платника податків я виявила податковий борг у розмірі 52 грн. Мені були надіслані два податкові повідомлення-рішення від 23.06.2023 року (дата вручення 27.10.2023 року). Згідно з підпунктом 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України та відповідно до підпункту 266.7.2 пункту 266.7 статті 266 Податкового кодексу України був нарахований податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за 2022 рік.

Воднораз в одному ППР вказана адреса квартири по вулиці Свердлова, в іншому – по вулиці Соборній. Податкова «бачила» одну квартиру як дві. Ставка податку на нерухомість встановлюється органами місцевого самоврядування залежно від типу об’єктів та їх місця розташування у відсотках до мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня звітного року, та не може перевищувати 1,5 відсотка за 1 кв. метр. В моєму випадку така ставка становила 0,25% з 01.01.2022 по 31.12.2022.

Звідси застосовувався такий розрахунок податку: сума податку – добуток загальної площі двох квартир, зменшеної на 60 кв. м, та ставки податку, яка становить 0,25% від мінімальної заробітної плати станом на 01.01.2022 року – 6500 грн. А отже, йдеться про розрахунок: (63,2-60) * 16,25 (за метр квадратний) = 52 грн.

Наскільки серйозна така ситуація з безпідставно нарахованим податком та чи легко її владнати? Зазначу одразу: історія закінчується хепі-ендом. Але зусиль для досягнення необхідної мети – скасування податкового боргу – довелося витратити чимало.

Чому взагалі виникла проблема?

Відповідь на це запитання можна знайти, якщо подивитися на третю колонку таблиць податкових повідомлень-рішень, де вказана дата державної реєстрації набуття права власності на нерухоме майно. В першому вказана дата 12.11.2004 року, в другому – 24.11.2021 року. Що це означає? Я набула право власності на свою квартиру двічі в 2004 та 2021 році?..

Насправді 12.11.2004 – це дата державної реєстрації права власності згідно з договором купівлі-продажу, за яким квартира перейшла мені у власність від попереднього власника. Саме договір купівлі-продажу і є правоустановчим документом, що підтверджує моє право власності на цей об’єкт нерухомості. На той момент Державного реєстру речових прав на нерухоме майно ще не існувало (він був запроваджений з 1 січня 2013 року). Відповідно до Цивільного кодексу України (у редакції до 1 січня 2013 року) договір купівлі-продажу житлового будинку (квартири) або іншого нерухомого майна укладався у письмовій формі, підлягав нотаріальному посвідченню та державній реєстрації (яка здійснювалася нотаріусом).

А 24.11.2021 – дата внесення об’єкта нерухомості до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Я досить завбачливо (з огляду на великі загрози пошкодження та руйнування нерухомості, а також втрати правоустановчих документів на неї після 24 лютого 2022 року) звернулася в ЦНАП, де державним реєстратором був здійснений відповідний запис до державного реєстру. Однак в податковій це було зафіксовано як нове набуття права власності. Хоча і старе нікуди не поділося. Отже, одночасно із запобіганням одним ризикам (зокрема, втраті паперових документів) внесення нерухомості до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно зумовлює інші ризики, як-от у мене – «подвоєння» об’єкта нерухомості в очах податкової служби.

Пошуки світла в кінці тунелю

Перший крок, який я спробувала зробити, щоб владнати ситуацію, був хибним. Коли я виявила податкові повідомлення-рішення в жовтні 2023 року (нагадую, що дата вручення 27.10.2023 року), то спробувала їх просто оплатити і «забути». Як відомо, сума нарахованого зобов’язання підлягає сплаті протягом 60 днів із дня вручення податкового повідомлення-рішення, відповідно до підпункту 266.10.1 пункту 266.10 статті 266 Податкового кодексу України.

Проте здійснити оплату жодним із запропонованих в кабінеті платника податків способом мені не вдалося. Щоразу виникав збій. І я просто махнула рукою на цю ситуацію… Аж до квітня 2024 року, коли усвідомила, що податковий борг нікуди не дівається. Ба більше, наближається час нарахування податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за 2023 рік. Відповідно, мій борг може зрости, до нього, чого доброго, додасться ще й пеня. Отож, потрібно було щось робити.

Другим кроком, який я зробила, було звернення до контакт-центру ДПС України через Viber. На свій запит я отримала таку відповідь: «Оскільки контакт-центр ДПС не здійснює нарахування податків та не має доступу до облікових даних платників податків, із Вашого питання доцільно звертатися до ГУ ДПС області (податкової інспекції) за місцем реєстрації власника нерухомого майна для проведення звірки даних. Встановлена форма звернення відсутня. Ви можете письмово звернутися, написавши листа в довільній формі. Також таке звернення Ви можете надіслати за допомогою меню «Листування з ДПС» приватної частини Електронного кабінету. В Вашому випадку Ви можете звернутися до ГУ ДПС у Черкаській області. Додатково надаємо вам контакти ГУ ДПС у Черкаській області: поштова адреса ГУ ДПС у Черкаській області: 18002, м. Черкаси, вул. Хрещатик, 235».

Після цього я надіслала через портал “Дія” запит на інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та отримала відповідний витяг з реєстру в електронному вигляді.

Третім моїм кроком було надсилання електронних листів за допомогою меню «Листування з ДПС» в кабінеті платника податків. З огляду на обмеження обсягу тексту (кількості символів) у полі «Короткий зміст» я максимально стисло виклала свій запит: «Прошу провести звірку нарахованого помилково податку на нерух.майно, відмінне від зем.ділянки» та у полі «Файл (у форматі pdf, обмеження 5мб)» прикріпила електронний витяг із ДРРП (інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об’єктів нерухомого майна щодо об’єкта нерухомого майна).

Відповідь я отримала таку: «Електронний документ надійшов не за адресою». Другий лист із дещо зміненим формулюванням запиту теж не був результативним. Отже, я зробила висновок, що в моєму випадку електронне листування з податковою – це шлях у нікуди.

Четвертий крок – це ще три звернення за консультацією з приводу того, як мені вийти з цієї ситуації. По-перше, я зателефонувала в місцеву податкову інспекцію. Розповіла ситуацію. Тамтешню працівницю вона не здивувала, мовляв, хтось вже звертався з таким. І співробітниця податкової знову-таки запропонувала мені написати листа в податкову і прикріпити до нього витяг із реєстру речових прав. І що мені було робити?..

По-друге, я звернулася до свого знайомого – досвідченого адвоката-практика зі спеціалізацією саме на податкових питаннях. Він мені чесно відповів – і за це йому подяка, – що не стикався з такими ситуаціями. Його мотивація зрозуміла: ситуація побутова, начебто не пов’язана потенційно з великими фінансовими загрозами, але водночас складна, потребує уваги та зусиль для вирішення. Однак податковий борг – то не абищо. І носити його на плечах мені не хотілося.

По-третє, я звернулася за порадою у Facebook-групу «Безкоштовна юридична консультація». Там мені нагадали про ту очевидну дію, яку мені радили ще під час звернення до контакт-центру ДПС, а саме – надіслати до податкової служби заяву щодо проведення звірки даних та комплект документів до неї у паперовому вигляді. Конкретно потрібно було надіслати рекомендоване відправлення з описом вкладення та з отриманням паперового повідомлення про вручення. Тобто таке повідомлення мені мало надійти з податкової на підтвердження того, що документи там отримані.

Поштові перипетії

Як мені і радили, я написала в довільній формі заяву для проведення звірки даних та прикріпила до неї відповідний комплект документів. Наведений нижче перелік, можливо, стане в пригоді тим, хто зіткнеться з аналогічною проблемою.

У заяві я зазначила таке: «Прошу провести звірку даних щодо нарахування мені податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об’єктів житлової нерухомості. Оскільки я є власницею однієї квартири площею 31,60 кв. м, податок нарахований мені помилково. Помилка сталася у зв’язку з перейменуванням вулиці, на якій розташований мій будинок. Квартира зарахована мені двічі: зі старою назвою вулиці та з новою. В результаті у мене безпідставно виник податковий борг у розмірі 52 грн».

До заяви я додала такі документи:

  • копію паспорта включно зі сторінкою, де зазначене місце реєстрації – вул. Свердлова;
  • копію картки платника податків;
  • копію договору купівлі-продажу квартири 2004 року – правоустановчого документа, на підставі якого я стала власницею квартири;
  • витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об’єктів нерухомого майна щодо об’єкта нерухомого майна, де зазначено моє право власності на квартиру на вул. Соборній з датою державної реєстрації 24.11.2021;
  • розпорядження міської ради № 42р від 22.02.2016 про перейменування назв вулиць та провулків міста, де зазначено: «перейменувати вулицю Свердлова на вулицю Соборну»;
  • податкове повідомлення-рішення від 23.06.2023 щодо нарахування податку на нерухоме майно на квартиру на вул. Свердлова;
  • податкове повідомлення-рішення від 23.06.2023 щодо нарахування податку на нерухоме майно на квартиру на вул. Соборній.

Жовтий конверт з документами був відправлений через Укрпошту до податкової, але не потрапив туди. Бажаного корінця з повідомленням про вручення, який мені обіцяли вкинути в поштову скриньку, я так і не дочекалася. Згідно з даними трекінгу відправлення дивним чином надійшло до сортувального центру в місті Черкаси (обласному центрі) і там загубилося.

За порадою співробітників місцевого відділення Укрпошти я спробувала звернутися до служби підтримки цього поштового оператора. Але зась: мені не відповіли. І тут лайфгак для тих, хто дочитав текст аж до цього місця. Як я зуміла швидко привернути увагу працівників служби підтримки Укрпошти? Елементарно. Я зайшла на сторінку цієї організації у Facebook і написала там коментар під найсвіжішим дописом. Допис саме був про випуск нової серії марок із нагоди святкування Дня вишиванки (16 травня). Тому і коментар був відповідного змісту: «Ваші марки, звісно, чудові. Але. Крім святкових, потрібно робити і буденні справи, а саме – дати раду із загубленим відправленням». Як виявилося, подібних моєму коментарів було десятки. На жаль, клієнти Укрпошти виявили, що це чи не єдиний спосіб вийти на спілкування зі службою підтримки.

Представники служби підтримки Укрпошти порадили мені подати заяву на розшук відправлення через форму «Онлайн-рекламація для внутрішнього відправлення (тільки для фізичних осіб)». Я так і зробила. Але це не було тим кроком, який міг дати результати, що я добре розуміла.

Зрештою я змирилася із ситуацією і другий раз зібрала та відправила весь необхідний комплект документів у податкову рекомендованим відправленням. Цього разу я отримала заслужену винагороду за впертість – повідомлення про вручення відправлення у свою скриньку. Зазирнула в кабінет платника податків, а там – нуль замість податкового боргу в 52 грн. І нарешті, вишенька на торті, 1 липня мені зателефонували з податкової служби та повідомили про скасування боргу та про те, що за 2023 рік податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, мені не нарахований.

Замість епілогу

Ситуація, з якою я зіткнулася, на перший погляд цілком побутова та буденна. Підозрюю, що подібне виникає у багатьох українців. Але чи дійсно варто жити спокійно з податковим боргом (навіть якщо він виник унаслідок помилки)? Я вважаю, що не варто. У разі виявлення проблеми з нею краще розібратися, щоб жити далі спокійно. Тим паче, є доволі простий алгоритм – збір та надсилання до податкової пакета паперових документів. А всі мої безрезультатні кроки – це граблі, які я пропоную взяти до уваги та самим на них не натикатися.

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

СВІЖИЙ ВИПУСК

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Завантажується ... Завантажується ...

PRAVO.UA