Роздержавлення спиртової галузі – зараз головний з пріоритетів малої приватизації. І що головне – успішний, адже головним чином об`єкти приватизації продають дорожче від стартової ціни. Один із нещодавніх аукціонів перевищив стартову ціну вдвічі – це продаж майна Марилівського місця провадження діяльності та зберігання спирту (МПД) в Тернопільській області, яке продали за 120 млн грн за стартової ціни 54,7 млн грн. Уже десять об`єктів продано, і загалом вони принесли близько 500 млн грн. На фоні загальних проблем із дефіцитом бюджету успішна приватизація справді допомагає країні.
Дозвіл потрібен – позиція АМКУ
Наприкінці вересня Антимонопольний комітет України (АМКУ) звернувся до дійсних та потенційних покупців об’єктів спиртової галузі та нагадав про необхідність отримання дозволу на концентрацію.
АМКУ дійшов висновку, що оскільки згідно з описом об’єктів приватизації спиртової галузі, щодо яких оголошено проведення приватизаційного аукціону, вони складаються з будівель, обладнання, рухомого та іншого майна, це свідчить про те, що вони у своїй сукупності забезпечують (можуть забезпечити) здійснення господарської діяльності з виробництва спирту етилового.
Отже, з точки зору конкурентного законодавства дії покупців із придбання «окремого майна» ДП «Укрспирт» буде кваліфіковано відповідно до частини 2 статті 22 Закону «Про захист економічної конкуренції», а саме як концентрацію у вигляді набуття контролю над частиною суб’єкта господарювання.
Звертатися по дозвіл на концентрацію можна як до початку конкурсної процедури, так і після, але не пізніше 30 днів із дати оголошення переможця. Проте концентрація, яка потребує дозволу АМКУ, забороняється до надання дозволу на її здійснення. За порушення – штрафні санкції згідно зі статтею 52 Закону «Про захист економічної конкуренції».
За яких умов потрібен дозвіл – позиція юристів
Стаття 22 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» містить вимогу про необхідність отримання дозволу органів АМКУ на придбання у власність активів у вигляді єдиного майнового комплексу або структурного підрозділу суб’єкта господарювання. Тож висновки, викладені на сайті АМКУ, є досить дискусійними.
А втім, на думку АМКУ, це не звільняє покупців від обов’язку дотримуватися вимог законодавства про захист економічної конкуренції в разі придбання інших активів під час приватизаційного процесу щодо об’єктів спиртової галузі, що потребуватиме отримання дозволу АМКУ у випадках перевищення порогових показників, визначених у статті 24 Закону «Про захист економічної конкуренції».
Дозвіл покупець отримує в таких випадках:
У таких випадках концентрація забороняється до надання дозволу АМКУ. Учасники концентрації зобов’язані утримуватися від дій, які можуть призвести до обмеження конкуренції та неможливості відновлення початкового стану.
Під час розрахунку обсягів реалізації товарів учасників концентрації використовується сума доходу (виручки) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за вирахуванням суми податку на додану вартість, акцизного податку, інших податків або зборів, базою для оподаткування в яких є оборот, за останній фінансовий звітний рік, що передував поданню заяви про отримання дозволу. Кошти, отримані від реалізації товарів у межах однієї групи суб’єктів господарювання, пов’язаних відносинами контролю, якщо такий облік ведеться, не враховуються.
Але важливо звернути увагу на те, що законодавством не передбачено особливих умов щодо отримання дозволу АМКУ на концентрацію залежно від виду діяльності (наприклад, спиртова галузь чи тютюнова) її учасників. Тобто можна дійти висновку, що умовний покупець, який не має валютних мільйонів, може і без дозволу АМКУ придбати майно МПД ДП «Укрспирт» (адже більшість їх останні роки не працювали).
Розмір штрафів за порушення
За здійснення концентрації без дозволу, у разі якщо наявність такого дозволу необхідна, передбачаються штрафні санкції, визначені у статті 52 Закону «Про захист економічної конкуренції».
Штраф накладається на суб’єктів господарювання в особі юридичних та/або фізичних осіб, які вчинили дії (допустили бездіяльність) або отримали чи можуть отримати вигоду. Під вигодою розуміють, зокрема, можливість впливати на діяльність інших юридичних та/або фізичних осіб – суб’єктів господарювання, одержання частини їх прибутку.
Максимальний розмір штрафу може бути:
Висновки
Звісно, для АМКУ, як і для будь-якого чесного бізнесу, важливо вчасно оцінити необхідність отримання попереднього дозволу на концентрацію і запобігти порушенню конкурентного законодавства.
Але ж і важливо пам’ятати, що один лиш факт приватизації спиртового заводу не означає концентрації суб’єктів господарювання. А антимонопольний орган має діяти суворо в межах закону і не вимагати звертатися по дозволи лише про всяк випадок.
Автор: Віталій МАЗУР, партнер-засновник SENSUM Law Firm
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…