Марія Зуб, юрист |
07.06.2024 Кабінет Міністрів України анонсував створення державного реєстру територій, забруднених чи ймовірно забруднених вибухонебезпечними предметами. Цей реєстр буде керуватися Порядком ведення, адміністрування, користування відомостями реєстру територій, забруднених/імовірно забруднених вибухонебезпечними предметами, що був затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 7 червня 2024 р. № 740.
«Створення реєстру — важливий крок у сфері гуманітарного розмінування. Його запуск дасть змогу автоматизувати та прискорити цілу низку процесів. Наприклад, за допомоги реєстру ми зможемо відстежувати стан розмінування територій практично в реальному часі та ефективно планувати подальшу роботу з розмінування. Інформація, що міститиметься в реєстрі, буде важливою для інвесторів та для реалізації проєктів з відновлення України», — розповів заступник міністра економіки Ігор Безкаравайний.
Наразі цей реєстр не запрацював, ми маємо лише інтерактивну мапу, на якій відображаються потенційно забруднені території вибухонебезпечними предметами. Відповідний сервіс працює на сайті Державної служби з надзвичайних ситуацій за посиланням https://mine.dsns.gov.ua/.
Зважаючи на велику площу територій України за даними ДСНС, що внаслідок військової агресії рф є забрудненою вибухонебезпечними предметами (ВНП), кожен день зволікання з розмінуванням призводить до поранень та загибелі цивільних осіб від мін та вибухонебезпечних залишків війни (ВЗВ), а також маємо обмеження доступу до земельних, водних ресурсів, продовольства, обмеження доступу до інфраструктури, обмеження надання гуманітарної допомоги, перешкоди до розвитку економіки.
Для того щоб вирішити вказані проблеми, потрібно займатися розмінуванням та залученням якомога більшої кількості і іноземних, і вітчизняних організацій для отримання сертифікатів операторів протимінної діяльності.
Наявність сертифіката підтверджує, що оператор працює згідно з міжнародними стандартами безпеки та якості, що підвищує його репутацію серед партнерів та клієнтів.
Багато міжнародних організацій та донорів надають фінансову підтримку лише сертифікованим операторам, що робить сертифікацію необхідною умовою для отримання грантів і інших видів фінансування.
Проходження сертифікаційного процесу допомагає операторам впровадити найкращі практики управління та виконання робіт, що підвищує ефективність і якість їхньої діяльності.
Сертифікація забезпечує відповідність оператора вимогам безпеки, що знижує ризики інцидентів і забезпечує безпечне виконання робіт.
Варто зазначити, що розмінування — це комплекс заходів, які проводяться операторами протимінної діяльності з метою ліквідації небезпек, пов’язаних із вибухонебезпечними предметами, включаючи нетехнічне та технічне обстеження територій, складення карт, виявлення, знешкодження та (або) знищення вибухонебезпечних предметів, маркування, підготовку документації після розмінування, надання громадам інформації щодо протимінної діяльності та передачу очищеної території.
Операторами протимінної діяльності є визнані підприємства, установи чи організації незалежно від форми власності та організаційно-правової форми (крім розташованих в офшорних зонах, або зареєстрованих на території держав, до яких застосовані санкції, або які є походженням з держави, визнаної державою-окупантом, державою-агресором), які є виконавцями заходів у сфері протимінної діяльності.
Статус оператора протимінної діяльності набувається з моменту отримання відповідно до чинного законодавства сертифіката відповідності процесів із протимінної діяльності.
На цей момент є лише близько 43 операторів протимінної діяльності (ПМД), що є незіставним із масштабами забруднених територій нашої країни вибухонебезпечними предметами. З чого можна зробити висновки, що попит зростає, але не пропозиція стати оператором ПМД.
Отримання сертифіката регулюється Порядком реалізації експериментального проекту щодо сертифікації операторів протимінної діяльності та процесів протимінної діяльності, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. № 123, яким визначено механізм реалізації експериментального проєкту щодо сертифікації операторів протимінної діяльності та процесів протимінної діяльності. Метою експериментального проєкту є встановлення єдиного підходу до порядку сертифікації операторів протимінної діяльності та процесів протимінної діяльності шляхом запровадження на період реалізації експериментального проєкту порядку видачі операторам протимінної діяльності сертифікатів відповідності процесів протимінної діяльності.
Для отримання сертифіката заявник має подати до органу сертифікації заявку та документи державною мовою, якщо додані до заявки документи викладено іноземною мовою, то потрібно зробити переклад державною мовою.
1) нетехнічне обстеження;
2) технічне обстеження;
3) розмінування вручну;
4) розмінування з використанням машин і механізмів;
5) застосування кінологічних розрахунків мінно-розшукової служби;
6) очищення району воєнних (бойових) дій;
7) розмінування акваторій;
8) порядок знешкодження (знищення) мін / вибухонебезпечних залишків війни;
9) інформування населення про ризики, пов’язані з мінами та вибухонебезпечними залишками війни.
1) первинну сертифікацію — під час подання оператором ПМД заявки на сертифікацію вперше;
2) повторну сертифікацію — для продовження поточної сертифікації;
3) зміни сертифікованих процесів — під час подання оператором ПМД заявки на сертифікацію певних процесів.
Сертифікація урядових операторів протимінної діяльності та неурядових/неприбуткових підприємств, установ та організацій, внесених до Реєстру неприбуткових установ та організацій, у разі, коли виконання заходів з протимінної діяльності відповідає їхнім статутним цілям, здійснюється на безоплатній основі.
Строк дії сертифіката відповідності за результатами первинної сертифікації становить три роки, а за результатами повторної сертифікації — п’ять років.
Перелік документів, який подається заявником, вказаний у п. 21 Порядку реалізації експериментального проєкту щодо сертифікації операторів протимінної діяльності та процесів протимінної діяльності, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. № 123.
1) організаційний етап — метою його є підтвердження органом сертифікації організаційних, фінансових, юридичних, управлінських можливостей заявника, а також його можливостей з управління якості як оператора протимінної діяльності. Підтвердження таких можливостей здійснюється на основі аналізу заявки та документів, тривалість цього процесу- 30 днів;
2) операційний етап – метою його є проведення оцінки практичних та технічних можливостей заявника для здійснення процесів. Підтвердження таких можливостей здійснюється на основі аналізу поданих документів;
3) етап оцінки на місці метою етапу є підтвердження органом сертифікації, що процеси будуть здійснюватися і управлятися відповідно до стандартних операційних процедур та інших документів, якими керується заявник для функціонування процесу, а також відповідності результатів виконання заявником процесу вимогам законодавства України у сфері протимінної діяльності.
Для проведення аналізу всієї інформації та результатів оцінювання процесів сертифікації орган сертифікації призначає особу або групу осіб для прийняття рішення щодо сертифікації процесів.
На підставі рішення щодо сертифікації орган сертифікації укладає із заявником сертифікаційну угоду щодо кожного процесу відповідно до вимог підпункту 4.1.2 національного стандарту ДСТУ EN ISO/IEC 17065:2019 протягом трьох робочих днів із дня прийняття рішення.
Протягом трьох робочих днів після укладення сертифікаційної угоди орган сертифікації оформляє сертифікат відповідності для кожного процесу та повідомляє оператору протимінної діяльності шляхом надсилання повідомлення на адресу електронної пошти.
Сертифікаційна угода визначає вимоги до заявника щодо підтримання відповідності процесів встановленим вимогам, а також відповідальність органу сертифікації та заявника протягом всього строку дії сертифіката відповідності.
Під час первинної сертифікації заявник набуває статусу оператора протимінної діяльності з моменту отримання хоча б одного сертифіката відповідності з переліку процесів, зазначених у заявці.
Моніторинг проводиться щороку, а коли в процесі проведення моніторингу не виявлено невідповідностей, наступний моніторинг проводиться через два роки. Орган сертифікації проводить моніторинг оператора протимінної діяльності, процеси якого було сертифіковано, на підставі укладеного договору на проведення робіт із моніторингу.
Зважаючи на вищевказане, процедура отримання сертифікату стала більш зрозумілішою як для здобувачів сертифікатів, так і для всіх органів, які мають право видати ці сертифікати.
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…