Оскарження платником податків наказу про проведення перевірки не перешкоджає розгляду заяви про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків.
На це вказала судова палата з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов’язкових платежів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду у постанові від 23 лютого 2023 року у справі № 640/17091/21.
У цій справі КАС ВС відступив від висновків, викладених у низці постанов, зокрема: від 7 листопада 2018 року у справі № 820/3469/17, від 14 листопада 2018 року у справі № 818/907/16, від 19 грудня 2018 року у справі № 816/284/17, від 31 серпня 2020 року у справі № 826/6013/16, від 7 листопада 2018 року у справі № 820/3469/17, від 14 листопада 2018 року у справі № 818/907/16, від 19 грудня 2018 року у справі № 816/284/17, від 31 серпня 2020 року у справі № 826/6013/16, від 26 лютого 2019 року у справі № 640/20138/18.
Відповідно до цих висновків КАС ВС вказав, що у спорах за зверненнями органів державної податкової служби оскарження платником наказу про проведення перевірки свідчить про наявність «спору про право» і, як наслідок, є підставою для відмови у відкритті провадження або його закриття.
Податкова служба звернулася в суд із заявою про підтвердження обґрунтованості умовного адміністративного арешту майна товариства. В обґрунтуванні вказувала, що у зв’язку з відмовою платника податків у проведенні документальної позапланової виїзної перевірки начальник податкового органу прийняв рішення про застосування адміністративного арешту майна платника податків, підтвердження обґрунтованості якого здійснюється в судовому порядку.
Окружний адміністративний суд, рішення якого залишив без змін апеляційний адміністративний суд, закрив провадження у справі.
Суди зважали на те, що заперечення господарським товариством законності проведення перевірки, що стало підставою для відмови в допуску посадових осіб податкової служби до її проведення, свідчить про наявність спору про право. Оскільки товариство звернулося до суду з позовом про визнання протиправним та скасування наказу, визнання дій протиправними, це свідчить про наявність спору про право в цих правовідносинах у розумінні частини 4 статті 283 КАС України.
Судова палата з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов’язкових платежів КАС ВС скасувала ці рішення та скерувала справу для продовження розгляду в окружний адміністративний суд.
ВС вказав на таке:
ВС зауважив, що під час розгляду заяв про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків адміністративний суд здійснює оцінку обґрунтованості рішення контролювального органу щодо адміністративного арешту майна платника податків шляхом перевірки наявності підстав для прийняття відповідного рішення та правильності юридичної кваліфікації дій платника податків, які стали підставою для прийняття такого рішення.
«Оскарження платником податків наказу про проведення перевірки є запереченням обставин, що зумовили звернення податкового органу з відповідною заявою, однак не є спором про право в розумінні пункту 2 частини 4 статті 283 КАС України і не перешкоджає розгляду заяви про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків», — констатував КАС ВС.
Обґрунтованість причин відмови в допуску посадових осіб податкового органу до проведення податкової перевірки з боку платника податків входить до предмета доказування у справах, передбачених пунктом 2 частини 1 статті 283 КАС України.
«У разі наявності судового рішення про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту платник податків не позбавлений можливості звернутися із заявою про його припинення, якщо надалі наказ про проведення перевірки буде визнано незаконним», — також наголосила судова палата КАС ВС.
Також читайте: Підписано угоду про відкриття представництва МКС в Україні
© Юридична практика, 1997-2023. Всі права захищені
Пожалуйста, подождите…