прапор_України

Генеральний партнер 2022 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Аналітика » Доходи іноземців для українського бюджету: Україна запроваджує е-резидентство

Доходи іноземців для українського бюджету: Україна запроваджує е-резидентство

  • 27.10.2022 13:01
Станіслав Карпов, радник, адвокат, співкерівник практики податкових спорів ADER HABER

Успіхи України на полі бою значною мірою залежать від успіхів на фронті економічному. Держава перебуває в постійному пошуку нових джерел фінансування бюджету, і тут став у пригоді законопроєкт, що був зареєстрований ще у березні минулого року. Ним пропонувалося запровадити правові підстави для надання іноземцям можливості набуття статусу електронного резидента України із подальшою реєстрацією тут свого бізнесу та, як результат, сплатою податків до українського бюджету.

Після того як пролежав у парламенті понад рік, законопроєкт був оперативно прийнятий у жовтні цього року і нещодавно підписаний Президентом.

Тож які саме умови та можливості українські законодавці вирішили запропонувати іноземним підприємцям?

Умови набуття статусу е-резидента

Детальний порядок набуття статусу е-резидента має бути в майбутньому визначений Кабінетом Міністрів України, однак наразі вже можна сказати, що набуття статусу е-резидента здійснюватиметься шляхом подання іноземцем через інформаційну систему «Е-резидент» заяви про набуття статусу е-резидента, його ідентифікації та надання кваліфікованих електронних довірчих послуг.

Вказана інформаційна система стане складовою частиною Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, а порядок її формування та ведення має бути встановлений Кабінетом Міністрів України.

Водночас законодавець визначив, які категорії осіб не зможуть отримати статус е-резидента, – це:

  • громадяни України;
  • іноземці, які мають право на постійне проживання в Україні чи є податковими резидентами України;
  • особи без громадянства;
  • особи, які отримують доходи з джерелом походження в Україні за товари/роботи/послуги, за винятком пасивних доходів;
  • особи, які є громадянами/резидентами/особами, місцем постійного проживання яких є держави (юрисдикції), не включені до Переліку держав, громадяни або резиденти яких можуть набути статус е-резидента.

Як бачимо, перевагами українського е-резидентства зможуть скористатися не всі іноземці, а лише ті, державам яких пощастить потрапити до відповідного Переліку, що буде складений Міністерством цифрової трансформації України за погодженням із Міністерством фінансів України.

Автори законопроєкту зазначали, що запропонований механізм е-резидентства насамперед може зацікавити іноземців із країн, що розвиваються та мають нестабільну політичну ситуацію, банки яких не мають довіри на Заході. А отже, до Переліку, найімовірніше, будуть включені країни так званого третього світу, і не варто очікувати там на появу, наприклад, Швеції чи Нідерландів. Водночас однозначно до Переліку не потраплять держави, які:

  • визнані державою-агресором та/або державою-окупантом щодо України;
  • включені до сірого або чорного списку FATF;
  • визначені Європейською комісією як країни зі слабкими режимами запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.

Порядок оподаткування

По суті, оподаткування е-резидентів буде базуватися на системі оподаткування, що використовується платниками єдиного податку третьої групи. Зокрема, так само як і в платників єдиного податку третьої групи, дохід е-резидентів, ліміт якого становить 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, оподатковуватиметься за ставкою 5% або 15% щодо суми перевищення ліміту. Однак є свої нюанси. Серед відмінностей, які стосуватимуться оподаткування е-резидентів порівняно із загальними правилами, можна згадати такі:

  • е-резиденти не можуть використовувати працю найманих осіб – громадян / резидентів України;
  • е-резиденти не можуть отримувати доходи з джерелом походження з України, крім пасивних доходів;
  • перелік видів діяльності е-резидентів не обмежується;
  • відсутнє обмеження щодо здійснення розрахунків виключно в грошовій формі, однак, зважаючи на особливості правового регулювання діяльності е-резидентів, для них на практиці буде доступна виключно безготівкова форма розрахунків.

Окрім того, враховуючи те, що весь механізм, пов’язаний із набуттям е-резидентства та подальшим оподаткуванням, має явно дистанційний характер, виникає питання, яким же чином буде відбуватися сплата податку та подання звітності.

Цю проблему законодавець вирішив шляхом залучення до процесу податкового агента е-резидента, а саме – банку, в якому такому е-резиденту буде відкрито поточний рахунок. Такий рахунок відкриватиметься е-резиденту виключно через вищезгадану інформаційну систему «Е-резидент» в одному із доступних у ній банків (за яким принципом забезпечуватиметься участь банків в інформаційній системі, закон наразі відповіді не дає).

Обсяг коштів, зарахованих на такий рахунок (окрім пасивних доходів у вигляді процентів, нарахованих на залишок коштів), становитиме дохід е-резидента.

Під час зарахування коштів на рахунок е-резидента банк, діючи як податковий агент, зобов’язаний утримувати з таких коштів податок та не пізніше наступних двох робочих днів перераховувати його до державного бюджету.

Відповідно, саме на банки буде покладено обов’язок щодо своєчасного та повного утримання та перерахування до бюджету податку е-резидентів і подання звітності у строки, встановлені для податкового кварталу.

Відповідальність податкових агентів

Оскільки обов’язки з утримання та перерахування податку до бюджету законодавець поклав на податкового агента, то, відповідно, останній нестиме і відповідальність за неутримання та/або несплату (сплату не в повному обсязі) податку.

Вчинення податковим агентом вказаних дій, залежно від обставин (наявність умислу, повторюваність), призведе до накладення штрафу в розмірі від 10% до 75% суми податку, що підлягає утриманню та/або сплаті до бюджету.

Скасування статусу е-резидента

Як і у випадку з набуттям статусу е-резидента, його детальний порядок скасування має бути в майбутньому визначений Кабінетом Міністрів України. Проте із наявних положень нового закону вже стає зрозумілим, які ж саме обставини можуть стати підставами для скасування такого статусу. Серед них:

  • подання іноземцем заяви про скасування статусу е-резидента на власне бажання;
  • анулювання статусу е-резидента у разі отримання інформації про смерть (визнання безвісно відсутнім) / обмеження дієздатності чи визнання недієздатним / приналежність до категорії осіб, які не можуть отримати статус е-резидента;
  • закінчення строку дії документа про відповідність засобу кваліфікованого електронного підпису, який використовує е-резидент, якщо протягом місяця він не отримає засіб кваліфікованого електронного підпису з чинним документом.

Цікаво також зауважити, що, на відміну від звичайних платників єдиного податку третьої групи, перевищення ліміту доходів для е-резидентів не спричиняє обов’язку перейти на сплату іншого податку. Відповідно, не призведе це і до втрати статусу е-резидента. Тобто єдиним наслідком перевищення ліміту доходів стане оподаткування суми перевищення за вищою ставкою 15%.

Строки впровадження

Правовий механізм отримання статусу е-резидента має запрацювати з 1 квітня 2023 року. Отже, в державного апарату є достатній строк для прийняття низки необхідних підзаконних нормативно-правових актів, розробки та запуску відповідної інформаційної системи і доведення до відома іноземних громадян інформації про нові можливості для них в Україні.

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

tg-10
4_TaxForce600_90
covid
На-сайт_балы_600х90
На-сайт1_600x90
top50_2020_600x90
ULF_0002
Vacancies_600x90_ua
doroszab2
Slide

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Loading ... Loading ...

PRAVO.UA