Деолігархізація, національні меншини та реформа Конституційного Суду: Венеційська комісія ухвалила три нові висновки щодо України — PRAVO.UA Деолігархізація, національні меншини та реформа Конституційного Суду: Венеційська комісія ухвалила три нові висновки щодо України — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Новини » Деолігархізація, національні меншини та реформа Конституційного Суду: Венеційська комісія ухвалила три нові висновки щодо України

Деолігархізація, національні меншини та реформа Конституційного Суду: Венеційська комісія ухвалила три нові висновки щодо України

  • 13.06.2023 14:21

На 135-му пленарному засіданні, яке відбулося 9-10 червня 2023 року, Венеційська комісія прийняла три нові висновки щодо України.

Деолігархізація

Перший висновок стосується запобігання загрозам національній безпеці, пов’язаним із надмірним впливом осіб, що мають значну економічну чи політичну вагу в суспільному житті, яких часто називають олігархами.

У висновку зазначається, що більшість країн використовують набір взаємопов’язаних заходів, щоб запобігти руйнівному впливу на демократію, верховенство права та права людини через концентрацію такого впливу в руках небагатьох, Україна бореться з руйнівним впливом «олігархізації» через «особистий підхід» — закон про олігархів.

Хоча Венеційська комісія визнає, що у виняткових, надзвичайно критичних ситуаціях, наприклад у ситуації захоплення держави, радикальні рішення можуть бути виправданими, заходи, запропоновані законом України про олігархів, викликають серйозне занепокоєння щодо їх сумісності з Європейською конвенцією з прав людини, їх важко узгодити з принципами політичного плюралізму та верховенства права.

Таким чином, Венеційська комісія робить висновок, що закон не слід виконувати в тому вигляді, в якому він є на цей момент, а замість цього слід застосовувати «системний» підхід.

Рекомендації щодо такого підходу включають таке:

  • провести комплексний аналіз наявних системних заходів, виявити їх недоліки щодо структури повноважень та координації;
  • створити та впроваджувати ефективну конкурентну політику;
  • посилити боротьбу з корупцією на вищому рівні та запобігання корупції відповідно до рекомендацій GRECO та шляхом реалізації заходів, передбачених Державною антикорупційною програмою, прийнятою в березні 2023 року;
  • підвищити прозорість та підзвітність державних закупівель;
  • зміцнити медіаплюралізм, а також прозорість медіавласності;
  • покращити впровадження заходів, пов’язаних із відмиванням грошей, включаючи прозорість юридичних осіб і організацій, а також своєчасний і ефективний доступ до точної актуальної інформації про бенефіціарних власників, відповідно до рекомендацій MONEYVAL і FATF;
  • посилити правила фінансування політичних партій і виборчих кампаній та наявні механізми контролю;
  • внести зміни до податкового законодавства;
  • посилити незалежність та ефективність ключових регуляторних та контролювальних органів;
  • регулярно проводити оцінку впливу таких заходів.

Щоб такі заходи були ефективними, Венеційська комісія також рекомендує забезпечити незалежність, доброчесність і неупередженість суддів відповідно до європейських стандартів.

Національні меншини

У другому висновку Венеціанська комісія вітає ухвалення довгоочікуваного закону про національні меншини, який забезпечує гарантії відповідно до міжнародних стандартів. Однак для забезпечення повної відповідності таким стандартам деякі положення цього закону, на думку Комісії, слід переглянути.

З цього приводу основні рекомендації включають таке:

  • поширити право на організацію заходів мовами меншин на всіх осіб;
  • скасувати обов’язок забезпечення усного перекладу українською мовою інформації про публічні заходи на прохання відвідувачів (глядачів) або принаймні переглянути його з урахуванням принципу пропорційності;
  • забезпечити більшу правову визначеність щодо можливості перекладу офіційної та загальної інформації мовою меншини;
  • передбачити в самому законі критерії для використання мов меншин у контактах з адміністративними органами відповідно до статті 10 Рамкової конвенції Ради Європи про захист національних меншин та статті 10 Європейської хартії регіональних мов або мов меншин.

Крім того, Венеційська комісія дає такі рекомендації щодо інших законів, які вона вже оцінювала і на які прямо чи опосередковано посилається закон про національні меншини (громади):

  • переглянути положення в інших законах, які містять обмеження свободи використання мови меншини та диференційоване ставлення до мов меншини, у світлі попередніх висновків Венеціанської комісії (з урахуванням за потреби перехідного періоду до кінця воєнного стану);
  • належним чином забезпечити право на доступ до ЗМІ мовами меншин;
  • надалі відкласти поступову трансформацію шкільної системи мовами меншин і переглянути її у світлі висновку Венеціанської комісії 2017 року.

Відбір суддів КСУ

У третьому висновку щодо процедури відбору кандидатів на посаду судді Конституційного Суду України на конкурсній основі Венеційська комісія оцінила проєкт змін, підготовлений українською владою (законопроєкт № 9322), у світлі своїх попередніх рекомендацій щодо, зокрема, складу та моделі прийняття рішень Дорадчою групою експертів (ДГЕ) — незалежним органом, завданням якого є оцінка доброчесності та професійної компетентності кандидатів на посаду судді Конституційного Суду України.

Відзначаючи взірцеву готовність української влади та громадянського суспільства виконувати її рекомендації, незважаючи на агресивну війну російської федерації проти України, Венеціанська комісія рекомендувала усунути вплив рейтингу кандидатів на порядок голосування з’їздом суддів, дати роз’яснення положень законопроєкту щодо оприлюднення та оскарження рішень ДГЕ.

Комісія дійшла висновку, що її попередні ключові рекомендації були виконані, і зазначила, що після прийняття поправок українським парламентом вона продовжить подання запропонованих кандидатів на посаду одного члена та одного заступника члена ДГЕ.

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

СВІЖИЙ ВИПУСК

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Завантажується ... Завантажується ...

PRAVO.UA