Дайджест подій Вищої ради правосуддя за 25–30 червня — PRAVO.UA Дайджест подій Вищої ради правосуддя за 25–30 червня — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Новини » Дайджест подій Вищої ради правосуддя за 25–30 червня

Дайджест подій Вищої ради правосуддя за 25–30 червня

  • 01.07.2020 10:24
  1. Незалежність суддів під час здійснення правосуддя та заборона впливу на них у будь-який спосіб передбачені та гарантуються Конституцією України й законами України

Презентуючи Щорічну доповідь ВРП про стан забезпечення незалежності суддів в Україні за 2019 рік, заступник голови ВРП Олексій Маловацький зазначив, що ця доповідь є документом, у якому міститься огляд основних досягнень та проблемних питань, пов’язаних із забезпеченням у 2019 році суддівської незалежності, а також аналіз типових випадків, що розцінюються суддями як втручання у їхню діяльність щодо здійснення правосуддя, та правових позицій, сформованих ВРП за результатами розгляду повідомлень суддів у минулому році. Так, з початку ведення реєстру повідомлень про втручання в діяльність суддів щодо здійснення правосуддя до нього внесено 1220 таких повідомлень, зазначено в доповіді. У 2016 році до реєстру було внесено 23 повідомлення, у 2017 році – 312, у 2018 році – 436, у 2019 році – 450. Найбільш поширеними ситуаціями, які розцінюються як загроза незалежності судової влади, є:

  • втручання в діяльність суддів щодо здійснення правосуддя з боку правоохоронних органів;
  • втручання в діяльність суддів щодо здійснення правосуддя з боку народних депутатів, депутатів місцевих рад, інших представників органів державної влади та місцевого самоврядування;
  • втручання адвокатів у діяльність суддів щодо здійснення правосуддя та протиправний тиск;
  • порушення порядку в судовому засіданні, зрив судових засідань, блокування судів;
  • висловлення погроз на адресу суддів;
  • фізичний тиск на суддю або членів його родини, пошкодження майна суддів, судів;
  • поширення неправдивої інформації щодо суддів тощо.
  1. ВРП внесе подання про призначення трьох кандидатів на посади суддів

ВРП прийняла рішення внести Президентові України подання про призначення трьох кандидатів на посади суддів до місцевих загальних судів, а саме:

ТРЕТЯК Яни Миколаївни – на посаду судді Ірпінського міського суду Київської області;

ОЛІЙНИК Аліни Олександрівни – на посаду судді Новоушицького районного суду Хмельницької області;

МЕРЗЛОГО Леоніда Валерійовича – на посаду судді Ірпінського міського суду Київської області.

  1. Шість суддів звільнено у відставку

Вища рада правосуддя вирішила звільнити у зв’язку з поданням заяв про відставку:

Бондар Валентину Вікторівну – з посади судді Хмельницького апеляційного суду;

Даниленка Віталія Валерійовича – з посади судді Дарницького районного суду міста Києва;

Стамбулу Наталю Володимирівну – з посади судді Херсонського міського суду Херсонської області;

Артемчук Валентину Миколаївну – з посади судді Дунаєвецького районного суду Хмельницької області;

Охрімчук Ірину Григорівну – з посади судді Сьомого апеляційного адміністративного суду;

Грищенко Олену Валеріївну – з посади судді Зарічного районного суду міста Сум.

  1. Рада Європи: Вища рада правосуддя виконує поставлене перед нею завдання захищати незалежність судової влади відповідно до стандартів РЄ

Під час презентації Щорічної доповіді Вищої ради правосуддя за 2019 рік «Про стан забезпечення незалежності суддів в Україні» міжнародний експерт Ради Європи, колишній міністр юстиції Республіки Болгарія Діана Ковачева зазначила, що документ відповідає стандартам і керівним принципам Ради Європи та відображає їх основні рекомендації. За її словами, ігнорування ВРУ консультативних висновків ВРП під час ухвалення законів суперечить стандартам РЄ, «згідно з якими судова влада має право та обов’язок висловлювати свою думку щодо законодавчих змін, які стосуються її статусу та функцій». «Спроби нехтувати цією важливою формою консультацій із судовою владою порушують її свободу висловлення поглядів», – наголосила Діана Ковачева. На її переконання, питання, пов’язані з функціонуванням системи правосуддя, є такими, що становлять суспільний інтерес та перебувають під захистом статті 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

  1. Рада Європи продовжуватиме співпрацю з Україною в напрямі зміцнення незалежності судової влади

Рада Європи готова працювати з усіма державними органами України для створення надійних механізмів забезпечення суддівської незалежності. Про це заявила голова Департаменту правосуддя та правового співробітництва Ради Європи Ханнеґ Юнкер під час вітальної промови на презентації Щорічної доповіді Вищої ради правосуддя за 2019 рік «Про стан забезпечення незалежності суддів в Україні». За її словами, міжнародні експерти вітають рішення Конституційного Суду України від 11 березня 2020 року щодо відповідності Конституції України окремих положень Закону України від 16 жовтня 2019 року № 193-IX «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо діяльності органів суддівського врядування», а також рішення КСУ від 11 червня 2020 року щодо відповідності Конституції України статті 375 Кримінального кодексу України. Представниця РЄ висловила сподівання, що коригування національного законодавства щодо статусу суддів та діяльності органів правосуддя й надалі буде відбуватися в руслі Конституції України.

  1. Заступник голови Вищої ради правосуддя Олексій Маловацький: «Будь-який новостворений орган, не маючи конституційного статусу, не може здійснювати контроль над конституційним органом, яким є ВРП»

Заступник голови ВРП Олексій Маловацький розповів про Меморандум з МВФ, нову ВККС, кадрову кризу, кандидатів на посади суддів та можливі висновки щодо зриву запуску ЄСІТС. Зокрема, О.Маловацький зазначив, що наявні 15 стадій добору кандидатів на посади суддів потрібно скоротити. Треба зменшити суб’єктивний фактор оцінки під час кваліфікаційного оцінювання кандидатів, його має бути в процесі добору щонайбільше 5-10%, тимчасом як зараз, на його думку, суб’єктивна оцінка перевищує 50% в загальній оцінці кандидата. Лише половину оцінки кандидата на посаду судді становлять професійні здатності кандидата. А друга половина – це суб’єктивний бік: доброчесність, декларація і все інше, що оцінює не компетентний орган, а той, хто перевіряє ці документи. Постають питання, по-перше, швидкості розгляду, а по-друге, точності висновків перевіряльників. В одних і тих самих матеріалах ми знаходимо однакові документи, які по-різному оцінено.

  1. Член ВРП Віктор Грищук: «Жодне з повідомлень про втручання в діяльність суддів у 2019 році не залишилось без реакції з боку ВРП»

Виступаючи на презентації Щорічної доповіді Вищої ради правосуддя за 2019 рік «Про стан забезпечення незалежності суддів в Україні», член Вищої ради правосуддя Віктор Грищук назвав ключові досягнення вітчизняної судової системи та прокоментував ефективність діяльності Вищої ради правосуддя в минулому році. «Жодне з повідомлень про втручання в діяльність суддів у минулому році не залишилось без реакції з боку ВРП. Загалом протягом 2019 року ВРП отримала 450 повідомлень від суддів про втручання в їхню професійну діяльність. Щодо кожного з цих повідомлень за результатами розгляду наданих матеріалів було прийнято окреме рішення і зроблено відповідне звернення до компетентних органів держави», – наголосив Віктор Грищук.

  1. Вища рада правосуддя ініціює розгляд та обговорення в парламенті Щорічної доповіді про стан забезпечення незалежності суддів в Україні за 2019 рік

ВРП звернулася до Верховної Ради України з пропозицією заслухати Щорічну доповідь ВРП про стан забезпечення незалежності суддів в Україні за 2019 рік на парламентських слуханнях у ВРУ. Про це голова ВРП Андрій Овсієнко повідомив в ефірі телеканалу «Рада» під час програми «Політика.UA». «Якщо ця ініціатива знайде відгук, ми покладемо початок важливому структурному елементу співпраці законодавчої, виконавчої та судової влади в контексті аналізу тих проблемних питань, з якими стикалася судова система протягом минулого року», – зауважив Андрій Овсієнко. За його словами, це має стати дороговказом у процесі зміцнення судової незалежності як основи ефективного, результативного, справедливого правосуддя і закріплення її в наступних законодавчих змінах.

  1. Вища рада правосуддя пропонує закріпити в Регламенті ВРУ обов’язковість розгляду парламентом висновків ВРП щодо законопроєктів стосовно судоустрою

З такою пропозицією голова ВРП Андрій Овсієнко звернувся до голови Комітету Верховної Ради України з питань правової політики Андрія Костіна. «Одним із провідних напрямів забезпечення незалежності суддів та авторитету правосуддя є надання ВРП обов’язкових до розгляду консультативних висновків щодо законопроєктів із питань утворення, реорганізації чи ліквідації судів, судоустрою і статусу суддів, – наголошується в листі. – Усі проєкти законів, що стосуються статусу суддів, здійснення правосуддя, процесуальних законів та загальніше будь-які законопроєкти, що можуть мати вплив на судівництво, наприклад незалежність судової влади, або можуть обмежити гарантії доступу громадян (у тому числі самих суддів) до правосуддя, повинні розглядатися парламентом лише після отримання висновку судової ради. Ця консультативна функція повинна бути визнана всіма державами та підтверджена Радою Європи в якості рекомендації».

  1. Стан незалежності суддів – питання стратегічного значення для розвитку держави

Стан забезпечення незалежності суддів є питанням стратегічного значення для розвитку держави та дотримання верховенства права. Такого висновку дійшли учасники фахового обговорення Щорічної доповіді ВРП про стан забезпечення незалежності суддів в Україні за 2019 рік, яке відбулося 24 червня в режимі відеоконференції (Страсбург – Київ) за сприяння Проєкту Ради Європи «Подальша підтримка виконання Україною рішень у контексті статті 6 Європейської конвенції з прав людини». З огляду на це було підтримано ідею національного експерта Проєкту Ірини Кушнір про те, що обговорення проблемних питань стану незалежності суддів повинно відбуватися на вищому політичному рівні. «Для цього необхідно внести зміни до Закону України «Про Вищу раду правосуддя» та Регламенту Верховної Ради України, які передбачали б обов’язкове представлення доповіді в парламенті України та прийняття за результатами її обговорення постанови Верховної Ради про вжиття відповідних заходів», – наголосила Ірина Кушнір.

  1. ВРП підтримала ініційований Президентом України законопроєкт про зміни до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо діяльності Верховного Суду та органів суддівського врядування

Президент України Володимир Зеленський у порядку консультацій скерував до ВРП проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо діяльності Верховного Суду та органів суддівського врядування», який згодом було зареєстровано у Верховній Раді України за номером 3711. ВРП надала на цей законопроєкт позитивний консультативний висновок, виходячи з того, що документ спрямований на виконання рішення № 4-р/2020 Конституційного Суду України від 11 березня 2020 року щодо відповідності Конституції України окремих положень Закону України від 16 жовтня 2019 року № 193–IX «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо діяльності органів суддівського врядування» та передбачає формування ВККСУ за участю іноземних експертів, що сприятиме вирішенню кадрової проблеми в судах України.

  1. Олексій Маловацький: «Дефіцит кадрів у судовій системі до кінця року може сягнути 50%»

Недостатність кадрів у судах становить на сьогодні 32%, і ще близько 30% суддів мають право на відставку і можуть найближчим часом піти із суддівських посад. У 79 судах, за його словами, працює лише один суддя. За таких умов неможливо вимагати швидкого розгляду справ і високої якості цього розгляду, вважає заступник голови ВРП.

  1. Олексій Маловацький: «Питання призупинення відставки судді на час розгляду дисциплінарної справи законодавчо не врегульовано»

«Стаття 116 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» сформульована так: ВРП приймає рішення про відставку судді протягом 30 днів після подання суддею відповідної заяви. Звертаю увагу – ВРП не «має право прийняти рішення про відставку», а саме «приймає рішення про відставку судді», – наголосив заступник голови ВРП Олексій Маловацький, відповідаючи на запитання журналіста видання «Судово-юридична газета» про те, чи може ВРП спочатку розглянути дисциплінарну справу щодо судді, а лише потім звільняти його у відставку.

  1. Створення та запуск ЄСІТС перебуває на контролі Вищої ради правосуддя

Уперше з 2010 року через брак коштів на марки, папір, засоби зв’язку та розхідні матеріали національні суди припиняють повідомляти сторони про засідання. Врятувати від скрути може допомогти запуск ЄСІТС, яка сьогодні працює лише частково. Про це заявив заступник голови ВРП Олексій Маловацький в інтерв’ю виданню «Судово-юридична газета». «ВРП постійно контролює процес розробки та впровадження ЄСІТС: робоча група працює, вносить зміни, збирає відомості про всі недоліки, про які нам повідомляють суди, адвокати або інші учасники процесів, та аналізує прогалини», – пояснив Олексій Маловацький. Він нагадав, що раніше під сумнів ставили й проведення відеоконференцій. Водночас на сьогодні ВРП вже розглянула в режимі відеоконференцзв’язку матеріали щодо внесення Президентові України 431 подання про призначення кандидатів на посади суддів до місцевих загальних судів із числа рекомендацій, наданих Вищою кваліфікаційною комісією суддів України за результатами відборів 2012, 2013, 2017 років. «Лише два кандидати з’явилися на засідання особисто, всі інші були на зв’язку попри широку географію і віддаленість учасників засідань», – зауважив заступник голови ВРП.

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

СВІЖИЙ ВИПУСК

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Завантажується ... Завантажується ...

PRAVO.UA