Подолати кадровий дефіцит у судовій системі, вдосконалити норми законодавства щодо призначення суддів, зміцнити незалежність судової влади в Україні, а також довіру до неї з боку суспільства — саме під такими гаслами було представлено законопроєкт № 2525 «Про внесення змін до Закону України «Про Вищу раду правосуддя» щодо заповнення вакантних посад суддів у місцевих судах». Без сумніву, проблема щодо недостатнього заповнення суддівськими кадрами місцевих судів є, і вона досить давня. Цьому є декілька причин. Так, починаючи з 2016 року, спостерігалася загальна тенденція «відтоку» кадрів унаслідок певних законодавчих ініціатив: деякі судді подавали заяви про відставку через небажання проходити кваліфікаційне оцінювання, а деякі — через незмогу його пройти. Окрім того, враховуючи, що Вища кваліфікаційна комісія суддів України (ВККС) цього року мала дещо інші пріоритети, а саме — відібрати суддів до Вищого антикорупційного суду, сформувати Вищий суд з питань інтелектуальної власності, можна констатувати, що з процесу кваліфікаційного оцінювання суддів акцент дещо змістився.
Автори законопроєкту № 2525 впевнені, що сучасне законодавство потребує змін задля створення єдиного уніфікованого підходу до проведення процедур добору та призначення суддів на посади і недопущення ретроактивності при прийнятті нових законодавчих актів у сфері судоустрою. При цьому всі перевірки мають відбуватися на засадах уникнення фаворитизму, непотизму і корупції, а добір та підвищення суддів по службі мають ґрунтуватися на об’єктивних критеріях, які попередньо визначені законом чи компетентними органами влади. Прийняття таких рішень уповноваженими органами влади має базуватися на заслугах, з урахуванням кваліфікації, вмінь та потенціалу, необхідних для вирішення справ при застосуванні закону, зберігаючи повагу до людської гідності.
Як одна з основоположних ідейних засад законодавчої ініціативи береться до уваги неприйнятність того факту, що за результатами добору, проведеного до набуття чинності Законом України «Про судоустрій і статус суддів» від 2 червня 2016 року № 1402-VIII, низка кандидатів на посаду судді, пройшовши всі етапи здобуття цієї посади, не були призначені через певні законодавчі зміни та неефективну роботу відповідальних органів, водночас більшість кандидатів на посаду судді були призначені Президентом України до внесення відповідних законодавчих змін, у результаті чого мало місце неоднакове ставлення до кандидатів на посаду судді.
Ініціатори законопроєкту № 2525 підкреслюють: таке різне ставлення до кандидатів у судді, за умови однакової процедури добору, є у сучасному світі неприйнятним з огляду на принципи верховенства права та європейську інтеграцію України. Позаяк поки є ця несприятлива ситуація, пропонується внести зміни до законів, які стосуються призначення професійних суддів в Україні, які пройшли процедури добору за чинним на той момент законодавством, проте не були призначені на посади через його зміну.
Зокрема, чинна редакція абзацу 3 пункту 13 Закону України «Про Вищу раду правосуддя» вбачається авторам законодавчої ініціативи дещо дискримінаційною, оскільки встановлені нею критерії та обмеження дали змогу без розумного та обґрунтованого пояснення фактично позбавити кандидатів на посаду судді, які пройшли всі процедури добору, права на професію судді. Беручи до уваги факт, що наведеною нормою Закону України «Про Вищу раду правосуддя» було надано право участі в окремому конкурсі лише кандидатам, які за результатами кваліфікаційного іспиту, складеного до набуття чинності редакцією Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 2 червня 2016 року № 1402-VIII, набрали більш ніж 75 відсотків максимально можливої кількості балів кваліфікаційного іспиту та стосовно яких Вищою кваліфікаційною комісією суддів України було прийнято рекомендації про призначення кандидатів на посаду судді до судів, які перебувають у районі проведення Антитерористичної операції (нині — Операції об’єднаних сил) і в яких неможливо здійснювати правосуддя, 5 серпня 2019 року ВККС оголосила окремі конкурси на зайняття 35 вакантних посад суддів у місцевих судах для кандидатів на посаду судді, які відповідають вимогам абзацу 3 пункту 13 розділу ІІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Вищу раду правосуддя» та набрали більш ніж 75 відсотків максимально можливої кількості балів кваліфікаційного іспиту, складеного до набуття чинності Законом України «Про судоустрій і статус суддів» від 2 червня 2016 року № 1402-VIII, та на зайняття семи вакантних посад суддів у місцевих загальних судах Донецької та Луганської областей для кандидатів на посаду судді, які відповідають вимогам абзацу 7 пункту 13 розділу ІІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Вищу раду правосуддя».
Іншими словами, ініціатори пропонують дати можливість особам, які пройшли всі етапи відбору і відповідають фактичним вимогам, не складати повторний іспит, аби вони мали змогу взяти участь
у конкурсі на вакантні посади в судах. На глибоке переконання авторів законодавчої ініціативи, це сприятиме вирішенню питання значного дефіциту кадрів у судах, а, крім того, дасть змогу попередити можливі звернення кандидатів на посаду судді, які не були призначені поряд з іншими кандидатами, із позовами до національних судів щодо порушення їхніх прав на доступ до професії судді через вчинення стосовно них дискримінаційних дій, а також до Європейського суду з прав людини через дискримінаційність окремих норм національного законодавства, що напряму заборонено статтею 14 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та Протоколом № 12 до неї.
Тим часом Президент України Володимир Зеленський призначив 93 суддів до місцевих загальних судів. Указами № 899/2019 і № 900/2019 від 12 грудня 2019 року було призначено 40 і 53 кандидати відповідно на посади суддів у місцевих загальних судах.
Чи усуне проблему, наявну ще з 2016 року, ухвалення законопроєкту № 2525 — покаже час та історія.
Альона СТУЛІНА, «Судовий вісник»
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…