прапор_України

Генеральний партнер 2022 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА

Встановити контроль

Спрощення процедур публічних закупівель та запровадження інституту уповноважених з розгляду скарг, удосконалення механізмів оцінки державної підтримки, боротьба з проявами недобросовісної конкуренції — основні тенденції 2021 року

Дар’я Говорун

 

Нова структура

Новий інститут уповноважених з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель запроваджено на підставі Законів України «Про внесення змін до деяких законів України щодо повноважень Антимонопольного комітету України у сфері публічних закупівель» № 1219-IX від 5 лютого 2021 року та «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та інших законів України щодо вдосконалення системи функціонування та оскарження публічних закупівель» № 1530-IX від 3 червня 2021 року.

Відтепер для забезпечення розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель Антимонопольний комітет України створює Комісію (комісії) з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель з числа уповноважених з розгляду скарг у сфері пуб­лічних закупівель у складі трьох осіб.

Строк повноважень уповноважених з розгляду скарг становить, як і для всіх державних уповноважених, сім років. До їх виключної компетенції належить розгляд скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, а кількість становить десять осіб.

20 жовтня 2021 року уряд прийняв постанову № 1083 спрямовану на фактичну ре­алізацію повноважень АМКУ щодо створення відповідної Комісії.

 

Встановлення винятків із правил

Протягом 2021 року було внесено й чимало інших змін до Закону України «Про публічні закупівлі», якими визначено інший порядок придбання певних товарів і послуг. Зокрема, такі зміни були спрямовані на виключення з-під дії цього Закону закупівель робіт з будівництва (зокрема, супровідних цим роботам послуг), фінансових послуг, що надаються у зв’язку з емісією, купівлею, продажем або передачею цінних паперів чи інших фінансових інструментів; послуг фінансових установ щодо надання кредитів, гарантій, а також послуг, необхідних для підготовки та реалізації інвестиційних проєктів, проєктів державно-приватного партнерства, у тому числі проєктів, що здійснюються на умовах концесії, які надаються міжнародними фінансовими організаціями, тощо; придбання юридичних послуг Національним банком України в порядку, визначеному ним самим. За результатами такої закупівлі Національний банк України оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівлі (Закон України № 1812-IX від 19 жовтня 2021 року).

 

Державна підтримка

У 2021 році АМКУ було надано роз’яснення щодо оцінки фінансової підтримки у сфері теплопостачання. Зокрема, було визначено умови, за наявності яких державна підтримка суб’єкта господарювання на здійснення заходів у сфері теплопостачання визнається Комітетом такою, що не є державною допомогою та не потребує повідомлення до Комітету.

Щодо заходів державної підтримки, пов’язаних із виробництвом та постачанням теплової енергії, то Комітет визначив, що необхідне виконання всіх чотирьох критеріїв рішення у справі Альтмарк, тоді така підтримка не є державною допомогою і не потребує повідомлення до Комітету.

Наразі Комітет проводить ґрунтовну роботу щодо напрацювання підходів для реформування системи підтримки виробників «зеленої» енергетики.

Крім того, 25 листопада цього року Тимчасова адміністративна колегія Антимонопольного комітету України прийняла рішення за результатами розгляду повідомлення Міністерства фінансів України про нову програму державної допомоги у формі портфельних гарантій. Ця програма запроваджена постановою Кабінету Міністрів України № 723 від 14 липня 2021 року та передбачає заходи з підтримки мікро-, малих та середніх підприємців, які не мають достатнього для банків забезпечення кредитних зобов’язань.

 

Відновлення конкуренції

На формування практики застосування законодавства у сфері захисту економічної конкуренції суттєвий вплив мають суди — рішення АМКУ регулярно оскаржуються. Жваві дискусії точаться щодо меж дискреції Комітету та можливостей подання нових доказів на етапі судового розгляду.

Так, у довготриваючій справі щодо антиконкурентних узгоджених дій при встановленні цін на світлі нафтопродукти постановою Верховного Суду було скасовано ухвалу про забезпечення позову та зазначено, що ухвалення рішення у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції належить до виключної компетенції Комітету та не може бути заборонено в порядку забезпечення позову.

Ще одним прикладом є справа про накладення штрафу за використання на контретикетках вин позначень, які є схожими з позначеннями інших виробників. Крім того, штраф було накладено і за поширення інформації, що вводить в оману споживачів.

У постанові від 10 березня 2021 року у справі № 910/15222/18 Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду підтвердив, що істотне значення для правильного вирішення даного судового спору має саме схожість зовнішнього вигляду оформлення пакування (пляшки та етикетки), які фактично використовувалися суб’єктом господарювання, з продукцією інших виробників. Причому, за висновками колегії суддів, у вирішенні питань недобросовісної конкуренції орієнтуватись належить на звичайного пересічного споживача, в цьому випадку — звичайного пересічного споживача алкогольних напоїв. Обізнані та поінформовані споживачі через власні індивідуальні відмінності мають набагато меншу від звичайної вірогідність придбати продукцію не того призначення або не того виробника (навіть за умови її схожості).

 

Плани на майбутнє

У серпні 2022 року завершується перехідний період щодо імплементації законодавства ЄС в питаннях надання державної допомоги. Тому першочерговим і очікуваним кроком є прийняття законопроєкту «Про внесення змін до Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення контролю та моніторингу державної допомоги суб’єктам господарювання» (№ 5648). Цим проєктом закону пропонується змінити визначення «державна допомога суб’єктам господарювання» та передбачити важливий компонент — вплив на міжнародну торгівлю між Україною та країнами ЄС, який є невід’ємною ознакою для визнання державної підтримки державною допомогою, згідно з положеннями Угоди про асоціацію та відповідного вторинного законодавства ЄС.

 

ЗАВАНТАЖИТИ

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

tg-10
4_TaxForce600_90
covid
На-сайт_балы_600х90
На-сайт1_600x90
top50_2020_600x90
ULF_0002
Vacancies_600x90_ua
doroszab2
Slide

Зміст

50 провідних юридичних фірм України 2021 року

«Бронзова ліга» провідних юридичних фірм України 2021 року

Історія рейтингу

Переможці рейтингу «50 провідних юридичних фірм України» у 1998—2021 роках

Галузі практики

Шокова M&A-терапія

Кваліфікаційне оцінювання

Лідери ринку. Корпоративне право та M&A

Лідери ринку. Інформаційні технології

Лідери ринку. Енергетика і природні ресурси

Інфраструктурні зміни

Сила переконання

Регуляторний виклик

Дія Сіті: завантаження триває

Лідери ринку. Нерухомість, будівництво та земельне право

Найбільші публічні угоди

Знайти баланс

Ринкові відносини

Прописати процедури

На захист інновацій

Звітний період

Лідери ринку. Банківське та фінансове право

Конкурентне право

Лідери ринку. Інтелектуальна власність

Лідери ринку. Конкурентне право

Встановити контроль

Консервативна позиція

Гостра справа

Найбільші публічні угоди у сфері антимонопольного права

Кримінальне право та процес

Область підвищеного тиску

«Прес-служба»

Цивільна конфіскація

Ввідні процедури

Апеляційна плата

Сrime Story

Захисні можливості

Комплексний підхід

Антикорупційний ландшафт

Помилки в електроніці

Лідери ринку. Кримінальне право / White-Collar Crime

ВАКС-фактор

Методологія

Формула успіху

Податкова практика

Фіскальні акценти

Лідери ринку. Оподаткування

Податкові штрафи: як зменшити

Найбільші публічні спори у сфері оподаткування

Регіональні ринки

Фірмові налаштування

Крайня необхідність

Провідні регіональні юридичні фірми України

Бій на місці

Реструктуризація та банкрутство

Недійсність правочинів боржника

Час відновлення

Лідери ринку. Банкрутство

Антикризове управління

Спірні переходи

Дискримінаційний підхід

Судова практика

Труднощі виконання

Реальні кроки

Найбільші публічні судові та арбітражні спори

Робота під розкриттям

Змінне поле

Знайти, хто відповість

Ефективні рішення

Лідери ринку. Судова практика

Лідери ринку. Міжнародний арбітраж

Верховні пересуди

Юридичний ринок

Бізнес-акцент

Інвестиційний запит

Творчий експеримент

Від редакції

50 провідних юридичних фірм України за доходами

50 провідних юридичних фірм України за кількістю юристів

50 провідних юридичних фірм за фінансовою ефективністю

Рейтинг визнання юридичних фірм за галузями практики

Нова хвиля

Модельний лад

Експертна рада

Ставка на сталий розвиток

Нове дихання

Рейтинг визнання юридичних фірм

Інші новини

PRAVO.UA