Судова практика щодо питань, пов’язаних із виплатою грошового забезпечення військофвослужбовцям у разі їх звільнення, тривалий час не була однорідною. Саме тому Велика Палата Верховного Суду розглянула низку справ, пов’язаних із забезпеченням майнових прав військовослужбовців, та сформувала відповідні правові позиції.
Як обчислюється одноразова грошова допомога
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 10 листопада 2021 року в справі № 825/997/17 вирішено питання, чи є щомісячна додаткова грошова винагорода складовою частиною грошового забезпечення військовослужбовців, з якого обчислюється одноразова грошова допомога в разі звільнення з військової служби.
За обставинами цієї справи позивачка проходила службу в Збройних силах України (ЗСУ). 23 травня 2017 року була звільнена в запас. Після цього вона звернулася до військової частини із заявою про перерахунок одноразової грошової допомоги в разі звільнення з урахуванням щомісячної додаткової грошової винагороди. У відповідь військова частина зазначила, що відсутні законні підстави для зарахування щомісячної додаткової грошової винагороди до складу грошового забезпечення, з якого нараховується одноразова грошова допомога в разі звільнення.
Відповідно до правової позиції, наведеної в цих справах, щомісячна додаткова грошова винагорода має тимчасовий характер, тому вона не зараховується до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється одноразова грошова допомога в разі звільнення з військової служби.
Велика Палата Верховного Суду відступила від висновків Верховного Суду України, викладених у постановах від 4 листопада 2014 року в справі № 21473а14, від 3 березня 2015 року в справі № 2132а15 та від 19 травня 2015 року в справі № 21466а15, та сформувала таку правову позицію:
— грошове забезпечення військовослужбовців складається з чотирьох частин: (1) посадовий оклад, (2) оклад за військовим званням, (3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення, (4) одноразові додаткові види грошового забезпечення;
— встановлення підзаконним нормативно правовим актом порядку та умов виплати щомісячної додаткової грошової винагороди не може звужувати чи заперечувати права на отримання такої винагороди, встановленого актом вищої юридичної сили;
— норми Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних сил України та деяким іншим особам, затвердженої наказом міністра оборони України № 260 від 11 червня 2008 року (на сьогодні втратила чинність. — Прим. ред.), не застосовуються в частині обмеження зарахування до грошового забезпечення, з якого нараховується одноразова грошова допомога, щомісячної додаткової грошової винагороди.
Складники для призначення пенсії
Однією з умов пенсійного забезпечення військовослужбовців є визначення видів грошового забезпечення, які враховуються під час обчислення пенсій.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 6 лютого 2019 року в справі № 522/2738/17 вирішено питання про те, які складові частини грошового забезпечення, що виплачувалися під час служби, має бути враховано органами Пенсійного фонду України (ПФУ) під час визначення розміру пенсії.
За обставинами справи позивач обіймав посаду начальника відділу контролю за розподілом житлової площі територіального квартирноексплуатаційного управління. Після звільнення йому було призначено пенсію, враховуючи основні та додаткові види грошового забезпечення.
Позивач подав до управління ПФУ заяву про підвищення йому з 1 січня 2016 року пенсії шляхом її перерахунку із зарахуванням до розміру грошового забезпечення отриманих ним сум щомісячної додаткової грошової винагороди, грошової допомоги для оздоровлення, винагороди за тривалість безперервної військової служби, матеріальної допомоги для вирішення соціальнопобутових питань та грошових премій відповідно до статей Дисциплінарного статуту ЗСУ.
У задоволенні відповідної заяви було відмовлено.
Позивач звернувся з відповідним позовом до суду. Суд першої інстанції в задоволенні позову відмовив. Суд апеляційної інстанції зобов’язав управління Пенсійного фонду України нарахувати та виплатити пенсію позивачу із зарахуванням до складу (розміру) грошового забезпечення, з якого призначається (обчислюється) пенсія, щомісячної додаткової грошової винагороди, грошової допомоги для оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціальнопобутових питань, винагороди за тривалість безперервної військової служби, премій, з яких було сплачено єдиний внесок.
Велика Палата Верховного Суду в результаті розгляду цієї справи дійшла таких висновків:
— під час обчислення пенсії не враховується такий складовий елемент грошового забезпечення, як одноразові додаткові види грошового забезпечення, зокрема щорічні, щоквартальні, разові додаткові види такого забезпечення, крім щомісячних або тих, що виплачуються раз на місяць;
— факт сплати єдиного внеску не є безумовною підставою для зарахування виплати, з якої цей внесок утримано, до грошового забезпечення, з розміру якого обчислюється пенсія, та має значення лише для зарахування до цього грошового забезпечення його видів із переліку, визначеного статтею 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» № 2262ХІІ від 9 квітня 1992 року (Закон № 2262ХІІ), який є вичерпним.
Ураховуючи наведені висновки, Велика Палата Верховного Суду стверджує про наявність підстав для здійснення перерахунку та виплати пенсії з урахуванням сум щомісячної додаткової грошової винагороди.
Перерахунок пенсій обов’язковий
На обласні військові комісаріати покладено функції зі складання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій у разі прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для визначених осіб або про запровадження для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством, після надходження від територіального пенсійного органу списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку за формою згідно з додатком 1 до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 45 від 13 лютого 2008 року (Порядок № 45).
Такого висновку дійшла Велика Палата Верховного Суду в постанові від 24 червня 2020 року в справі № 160/8324/19.
За обставинами цієї справи позивач є пенсіонером та починаючи з 2013 року отримує пенсію за вислугу років, призначену відповідно до Закону № 2262ХІІ.
21 лютого 2018 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» (Постанова № 103), пунктами 1, 2 якої передбачено перерахунок із 1 січня 2018 року пенсій, призначених згідно із Законом № 2262ХІІ до 1 березня 2018 року.
5 березня 2019 року набрало законної сили рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року у справі № 826/3858/18, яким визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 Постанови № 103 та зміни до пункту 5 і додатка 2 Порядку № 45.
Після набрання законної сили рішенням у справі № 826/3858/18 позивач звернувся до обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Міністерства оборони України (центр) із заявою про надання до органів Пенсійного фонду України оновленої довідки про розмір його грошового забезпечення станом на 5 березня 2019 року.
Відповідач відмовив у наданні такої довідки, посилаючись на те, що після визнання протиправними та нечинними пунктів 1 та 2 Постанови № 103 уряд не виконав вимоги частини 4 статті 63 Закону № 2262ХІІ та не вніс зміни у відповідну постанову щодо форми довідки.
Велика Палата Верховного Суду в результаті розгляду цієї справи виснувала, що з дня набрання законної сили рішенням у справі № 826/3858/18:
— діє попередня редакція додатка 2 до Порядку № 45;
— позивач має право на отримання пенсії з огляду на розмір складників, розрахованих згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (Постанова № 704) відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону № 2262ХІІ та статті 9 Закону № 2011ХІІ;
— до моменту отримання належної довідки від відповідача в пенсійного органу не виникає обов’язку з перерахунку пенсії позивача.
Дар’я ГОВОРУН «Юридична практика»
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…