4 червня минуло 30 років із дня ухвалення у 1991 році тоді ще Верховною Радою Української РСР Закону «Про арбітражний суд», і саме ця дата вважається днем створення господарських судів в Україні. Про історію та новітні виклики, які стоять перед господарськими судами, розповів Богдан Львов, голова Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду, заступник Голови Верховного Суду.
— Богдане Юрійовичу, новітня історія господарських судів налічує 30 років, хоча одеський, нині — Південно-західний апеляційний господарський суд, запевняє, що працює вже понад два століття. Як правильно вести відлік і що визначає появу цих судів?
— Справді, перший суд для вирішення комерційних спорів з’явився на теренах сучасної України у 1807 році в м. Одесі. Тоді тільки розвивалися торговельні взаємини з іншими країнами, а тому й суд з’явився в найбільш доцільному для цього місці — поблизу портів та основного торгівельного шляху в Україну. Проте якщо говорити про господарські суди як систему, то ми ведемо відлік саме від 4 червня 1991 року.
Як бачимо, передумовою для виникнення господарських судів був і залишається розвиток економічних відносин. Відповідно, зародження комерційних взаємин наприкінці 80-х років минулого століття показало, що система арбітражів уже не придатна для вирішення приватноправових спорів, кількість яких зростала.
— Спочатку суди називалися арбітражними.
— Так, мабуть, було зручніше під час переходу від арбітражів до судової влади. Однак і нинішня назва не є ідеальною, оскільки вона не відображає суті спорів, які передаються на вирішення до цих судів. Щоб хоч якось поліпшити комунікацію з іноземцями, ми використовуємо переклад «економічний суд».
Нам дуже поталанило, що система господарських судів створювалася на основі арбітражів, і ми разом із матеріально-технічними ресурсами отримали вже досвідчених працівників апарату. Без цього запуск і налагодження внутрішніх процесів потребували би більше часу. Деякі працівники в системі всі тридцять років, і вони є тими, хто навчає нові кадри всіх тонкощів роботи. Апарат судів, як годинниковий механізм: зовні його не видно, але якщо працює неналежним чином, помітять усі.
— Отже, 30 років. Можна сказати, що за цей час господарська юстиція відбулася?
— Мені здається, що можна. Інституційно система вибудувана таким чином, щоб одночасно забезпечити доступ до правосуддя і рівномірно розподілити навантаження. Забезпечено апеляційний і касаційний перегляд справ.
А щодо доцільності — поглянемо на результати діяльності. Менш ніж 20 % рішень судів першої інстанції оскаржуються в апеляційному порядку, і цей показник залишається стабільним. Тому ми орієнтуємося на кількість змінених або скасованих за результатами апеляційного чи касаційного перегляду рішень, і вона становить 3,6–3,7 % від загальної кількості ухвалених рішень.
— Це дуже гарний показник.
— Ми б хотіли, щоб він був ще кращим. На рівні найнижчого в системі — 1,6–1,7 %. І його, що показово, демонструють суди, в яких судді працюють з адекватним навантаженням.
— Попри те що сьогодні суди перенавантажені, господарська юстиція в цілому підтримує планку оперативного вирішення спорів.
— Так, швидкість і якість є характерною рисою господарського судочинства. Попри всі труднощі ми все ще орієнтуємося на місяці, а не роки, навіть у тих справах, де відбувається оскарження. І в цьому переважаємо наших західних колег.
Але водночас я б хотів застерегти від того, щоб швидкість розгляду справи ставала самоціллю. Адже можна упустити головне, не докопатися до суті, істинних мотивів сторін і ухвалити рішення швидко, проте таке, що не буде справедливим, хоча й формально законним. Суть у тому, що «розумний» строк не означає «максимально короткий» строк.
— Чи потрібні окремі суди з різних видів господарських спорів як це прпонується останнім часом?
— Я завжди виступав за спеціалізацію, бо вона може забезпечити підвищення якості судових рішень. Та треба усвідомлювати, що спеціалізація шляхом створення суду завжди буде найдорожчим варіантом. Тому не всі розвинені економічно країни можуть собі це дозволити.
Створення спеціалізованого суду може бути виправданим, коли держава хоче зробити акцент на важливості відповідної галузі чи сфери. Як-от було із Вищим антикорупційним судом. З Вищим судом з питань інтелектуальної власності може бути так само. Проте наразі розвиток правовідносин щодо об’єктів інтелектуальної власності в Україні перебуває на дуже примітивному рівні, судові спори зводяться до того, що хтось порушив чиєсь авторське право, найчастіше на торгову марку.
Притому США, де дуже поважають авторські права і де дискусії щодо прав інтелектуальної власності ведуться на рівні прав на об’єкти, створені штучним інтелектом, не мають окремого суду. Хоча відповідний процес започаткували ще два десятиліття тому, наразі обмежилися спеціалізацією суддів на першій інстанції і створюють спеціальну лише апеляцію.
Нагадаю, що до останньої реформи в господарських судах існувала вузька спеціалізація суддів, зокрема були палати з розгляду спорів щодо інтелектуальної власності.
Тож усе залежить від того, якою буде економіка. Якщо вона буде стрімко розвиватися, тоді й суди варто спеціалізовані створювати. Нині ж ми лише два останні роки можемо фіксувати збільшення кількості звернень до господарських судів (а до того два роки було зменшення), і тому можемо спробувати зробити обережний висновок, що економічні процеси в Україні пожвавлюються.
— Чи змінюються при цьому питання, які передаються на розгляд судів?
— Значних змін не відчувається. Левову частку, як завжди, становлять спори щодо договірних правовідносин. Однак з’являються і вже передаються до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду (ВС) спори, що виникають із норм, які було введено в національне законодавство останніми роками. Зокрема, виокремлю питання корпоративного управління та відповідальності менеджменту компанії за спричинені підприємству збитки.
Спори щодо нового законодавства поки що не становлять якоїсь значної частки справ касаційного суду. З одного боку, мені дещо шкода, бо справи цікаві, з іншого — я сподіваюся, що цих кількох справ буде достатньо для того, щоб дисциплінувати учасників економічних відносин.
— Чи може ВС забезпечити єдність судової практики, якщо не має права взяти до свого провадження будь-яку справу?
— Звісно, це завдання трохи ускладнюється, проте, можливо, колись ми дійдемо у своєму розвитку до того, щоб ВС сам обирав важливі для суспільства справи. Нині ж ми отримуємо справи тільки за бажання сторони чи особи, чиїх прав та законних інтересів стосується рішення.
Але загалом я вважаю, що якщо сторони спору задовольняє рішення суду, вони його не оскаржують, то не треба суду намагатися його переглянути з власної ініціативи. Так, це може призвести до того, що в різних регіонах буде відрізнятися судова практика з одного питання, але за наявності якісного матеріального законодавства різниця не буде разючою.
— Можна пригадати, коли таким чином формували потрібну практику з певного питання, так звані міжсобойчики.
— Для запобігання такій практиці процесуальне законодавство, і це значний позитив, прямо передбачає, що правові наслідки судове рішення створює виключно для сторін справи. Особи, чиїх прав та інтересів стосується певне судове рішення, можуть оскаржити його до вищої інстанції. Тому кількість «технічних» спорів стрімко наближається до мінімуму.
— Наскільки господарська юстиція вразлива до викликів сьогодення, таких як дефіцит кадрів і нестача фінансування?
— Звучало б дуже дивно, якби я сказав, що можна працювати однаково ефективно в умовах звичайного і надмірного навантаження. Протягом короткого періоду — так, але роками і без перспектив поліпшення, в умовах постійного тиску через потенційні зміни — ні. Є такий термін «втома металу», і хоча судді надзвичайно стресостійкі, вони теж втомлюються. А це відображається на якості рішень.
Проте в господарських судах ситуація менш критична.
Що ж стосується фінансування, то господарським судам поки що на конверти вистачає. Але якщо ситуація погіршиться, може статися конфуз, який буде складно пояснити сторонам, коли вони платять сотні тисяч гривень судового збору, а їм своєчасно не надійде повістка тільки тому, що в суду закінчилися марки чи конверти. На жаль чи на щастя, ми, судова влада, не можемо розпоряджатися цими коштами на власний розсуд, але заплямована репутація в разі недофінансування буде саме в нас.
Бесіду вела Ірина ГОНЧАР, «Юридична практика»
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…