Таку пропозицію відображено в законопроєкті «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування самозайнятих осіб, які провадять незалежну професійну діяльність» (№ 2200), та законопроєкті № 22001, ініційованих народними депутатами України Володимиром Ватрасом та Тарасом Тарасенком відповідно.
Передумови
Варто звернути увагу, що в Україні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, мають більше податкове навантаження порівняно з фізичними особами — підприємцями. Таким чином, виникає, можна сказати, певна дискримінація щодо оподаткування самозайнятих осіб, які провадять незалежну професійну діяльність. Також наявна суперечність у трактуванні понять «фізична особа — підприємець» та «особа, яка провадить незалежну професійну діяльність», які відповідно до підпункту 14.1.226 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України розглядаються як єдина категорія —«самозайнята особа»
Пропозиції щодо покращення
Отже, з метою вирішення вказаних проблем було розроблено законопроєкт «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування самозайнятих осіб, які провадять незалежну професійну діяльність» № 2200. Пропонується розширити коло осіб, які можуть перебувати на спрощеній системі оподаткування, окремо визначивши самозайняту особу, що провадить незалежну професійну діяльність, як платника податку. Зокрема, для цього пропонується визначити таку особу як платника податків, що має право самостійно обрати спрощену систему оподаткування.
Слід підкреслити, що серед осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, є адвокати. Також у Стратегії розвитку системи правосуддя та конституційного судочинства, затвердженій указом Президента України № 231/2021 від 11 червня 2021 року, серед пріоритетів зазначено вдосконалення інституту адвокатури. Одним із напрямів є вдосконалення організаційноправових форм провадження адвокатської діяльності та посилення відповідних гарантій.
Звернемо також увагу на те, що в чинному Податковому кодексі України передбачено можливість застосування спрощеної системи оподаткування лише для юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців. Особи, що провадять незалежну професійну діяльність, цієї можливості не мають. Але з огляду на положення Закону України «Про адвокатуру і адвокатську діяльність» адвокатська діяльність не є підприємницькою. Також чимало випадків одночасної реєстрації адвоката фізичною особою, що провадить незалежну професійну діяльність, на загальній системі оподаткування та фізичною особою — підприємцем як платником єдиного податку з єдиним основним видом економічної діяльності.
Для вирішення цього питання 16 жовтня 2019 року у Верховній Раді України зареєстрували законопроєкт № 22001 «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо усунення порушення прав самозайнятих осіб)». Його автор, зокрема, пропонує:
— запровадження оподаткування доходів фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність за спрощеною системою;
— уточнення окремих положень чинного законодавства та виправлення допущенних раніше помилок.
— оптимізацію, спрощення та вдосконалення процедури податкового адміністрування податків і зборів для фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність.
Пропонується також визначити поняття «незалежна професійна діяльність» як зареєстровану у встановленому законом порядку участь фізичної особи виключно в науковій, літературній, артистичній, художній, освітній, викладацькій діяльності, діяльність лікарів, приватних нотаріусів, приватних виконавців, адвокатів, арбітражних керуючих, аудиторів, бухгалтерів, оцінювачів, інженерів, архітекторів, а також як участь особи в релігійній (місіонерській) діяльності та/або іншій подібній до неї діяльності за умови, що така особа не є працівником, не провадить діяльність в інших професійних організаційних формах, не є фізичною особою — підприємцем і використовує найману працю щонайбільше чотирьох фізичних осіб;
У пояснювальній записці до законопроєкту № 22001 зазначається, що станом на 1 жовтня 2019 року в Україні діяло майже 50 тисяч адвокатів. Будьякі заходи, спрямовані на ускладнення соціального становища, оподаткування, звітності адвокатів, мають виключно негативні наслідки. Тому виникає необхідність запровадити спрощену систему оподаткування, обліку та звітності для всіх осіб, які ведуть незалежну професійну діяльність. Прийняття цього законопроєкту як закону дасть змогу забезпечити додаткові надходження до місцевих бюджетів за рахунок виведення доходів самозайнятих осіб із тіні, добровільної сплати єдиного податку особами, що провадять незалежну професійну діяльність, запобігатиме використанню схем агресивного податкового планування, вдосконалить процедуру адміністрування податків та зборів, а також сприятиме дотриманню принципу справедливості оподаткування.
Таким чином, фізичні особи, що провадять незалежну професійну діяльність, зможуть обрати спрощену систему оподаткування за ставкою 5 %. Зазначимо, що адвокатські об’єднання, інші об’єднання осіб, які провадять професійну діяльність, може бути віднесено до неприбуткових організацій.
Виконання грошових зобов’язань та/або погашення податкового боргу фізичної особи (зокрема самозайнятої) в разі її смерті або оголошення судом безвісти відсутньою чи померлою здійснюватиметься її спадкоємцями, які прийняли спадщину (крім держави), в межах вартості майна, що успадковується, та пропорційно до частки у спадщині на дату її відкриття.
Висновки
Загалом законопроєкти № 2200 та № 22001 в більшій частині положень збігаються. Звернемо увагу на те, що проєкт Закону № 2200 не обмежує право самозайнятих осіб щодо кількості найманих працівників, із якими будуть укладатися трудові договори, однак певні обмеження існують під час обрання самозайнятою особою ІІ групи платників єдиного податку, для якої встановлюється обмеження до 10 найманих працівників. Водночас законопроєктом № 22001 пропонується внести до підпункту 14.1.226 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України таке обмеження: «використовує найману працю не більш ніж чотирьох фізичних осіб».
Також слід звернути увагу, що положення цих законопроєктів не містять норм про реєстрацію осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, у Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України та про порядок припинення цієї діяльності.
Незважаючи на це, прийняття таких законодавчих ініціатив стане кроком до забезпечення рівності всіх самозайнятих осіб під час їх оподаткування та спростить процедуру адміністрування податків і зборів, водночас створить можливість для збільшення доходів бюджетів у зв’язку з виведення ринку професійної правничої допомоги з тіні.
Анастасія ВОЛИНЕЦЬ «Юридична практика»
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…