Сервісні налаштування — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Юридична практика № 49-50 (1250-1251) » Сервісні налаштування

Сервісні налаштування

Рубрика Тема номера
«Флагманські юркомпанії почали системно працювати над питанням сервісної культури», — зазначає Юлія Патій, консультант із управління та розвитку

Про те, як юридичний бізнес змінюється під впливом пандемії та не тільки, а також про те, які стратегічні питання наразі стоять на порядку денному в партнерів юрфірм, «Юридичній практиці» розповіла Юлія Патій, консультант з управління та розвитку юридичних компаній.

 

— Попри пандемію, юридичні фірми в Україні, та й у світі в цілому декларують цьогоріч значне зростання доходів. Завдяки чому і чи буде цей тренд тривати?

— Справді, ціла низка досліджень це підтверджує. Цифри американського юридичного рейтингу The 2021 Am Law 100 вказують, що, попри пандемію та карантинні обмеження, прибуток провідних юрфірм за попередній рік сягнув 111 млрд дол. США. Для порівняння: ще у 2019 році ця цифра становила 104 млрд, і багато експертів пророкували нечувану економічну кризу. Здавалось би, це мало вдарити по клієнтах, а відповідно, й по гаманцю самих юридичних радників. Однак дані рейтингу свідчать про зворотне. Прибуток на одного юриста в середньому зріс майже на 5 %, до 1,05 млн дол. США. А прибуток на партнера — до 13,4 %, що становить відповідно 2,23 млн.

Нещодавня публікація дослідження «50 провідних юридичних фірм України» також вказує на позитивний тренд: сукупний дохід нашого ринку досяг майже 7 млрд грн, перевищивши показники попереднього періоду майже на 1 млрд грн. Існують підстави вважати, що тенденція зберігатиметься.

Парадоксально, але саме пандемія COVID‑19 дала поштовх для розвитку — можливість переосмислити свої компанії та їх вплив на ринок, мобілізувати сили, почати «гребти зі значним прискоренням», стати більш ефективними у всіх напрямах. І 2022 рік прогнозується не менш активним та змусить багатьох змінитися.

 

— Наскільки юридичні фірми в принципі схильні змінюватися?

— Не секрет, що є партнери на ринку з потужним професійним бекграундом, але застарілим світоглядом, які часто єдиним правильним рішенням вважають своє. Попри всю повагу до їх досвіду, сьогодні на п’яти вже наступають представники іншої формації — партнери, які вміють критично ставитися до себе. Маючи водночас низку бізнес‑освіт, вони розуміють важливість стороннього професійного погляду для більшої об’єктивності та завжди залишаються відкритими до нового досвіду. Саме така формація — це і найбільш вдячні клієнти, і найбільш адаптивні компанії.

 

— Окрім фінансових цілей, що рухає юридичними компаніями нової формації? Чи є якась додаткова цінність у тому, щоб прийняти такі доволі кардинальні для багатьох зміни?

— Так, окрім відповідності стандартам (сертифікатів аудиту, ISO, досягнення певних аудиторських цілей, визначених клієнтом), компанії намагаються підтримувати нові соціально значущі наративи.

Серед них питання сталого розвитку, тобто розвитку суспільства, за якого задоволення потреб відбувається без шкоди для майбутніх поколінь. У приватному порядку низка представників юридичного ринку вже долучились до Глобального договору ООН, який є свого роду дорожньою картою і передбачає дотримання стандартів, що відповідають спільній візії майбутнього людства. У свої корпоративні філософії ініціативи сталого розвитку вже імплементують Sayenko Kharenko, Asters, Aequo, KPMG, EVERLEGAL. Упевнена, що й на рівні громадських професійних організацій скоро буде більш активно порушуватися ця тема — як із погляду просвітництва в побудові стратегій розвитку юридичного бізнесу з урахуванням Цілей сталого розвитку, так і задля обговорення можливої ролі юридичної спільноти в їх досягненні.

Також частиною філософії компаній стають питання різноманітності, рівності та інклюзивності. Це стосується расової та гендерної рівності, адаптації людей з особливими потребами до активного соціального життя, рівних можливостей.

З приємних наслідків пандемії — впровадження системної турботи про безпеку та здоров’я працівників. Такі напрями, як ментальне здоров’я та загальне благополуччя працівників, тепер закладаються в основу корпоративних політик. Проводяться конференції для юристів, тренінги та семінари з психічного здоровʼя, компанії долучаються до підписання Хартії свідомого бізнесу (Mindful Business Charter), а навчальні заклади для правників починають упроваджувати програми подолання стресу та вигоряння на робочому місці. Виникають нові запити — своєрідні незалежні «вимірювання температури по палаті».

У цілому такі тренди спрямовані не лише на те, щоб зробити бізнес більш людяним, а імідж роботодавця більш привабливим для залучення найкращих талантів, але й на те, щоб здійснити внесок у щось глобальніше.

 

— Що за час пандемії змінилося у «внутрішніх налаштуваннях» юридичних фірм?

— Найбільше мене радує, що сьогодні флагманські юридичні компанії почали системно працювати над питанням сервісної культури. Адже не достатньо просто прописати нові правила та процедури, необхідно вшити нову систему цінностей в «ДНК команди», що часто потребує значного часу.

COVID‑19 стимулював юридичні фірми активно впроваджувати ІТ‑рішення, що призвело до збільшення інвестицій у сектор інформаційних технологій для юридичної сфери. Лише в першій половині 2021 року приватні інвестори вклали майже 1,8 млрд дол. США у компанії Legal Tech. Технології взагалі починають змінювати класичні бізнес‑моделі надання юридичних послуг. Це стосується створення інтернет‑платформ, різних застосунків на кшталт «юриста у смартфоні», юридичних чат‑ботів, щораз більшої ролі віддаленої роботи та створення так званого гібридного офісу, управління документообігом, безпеки та конфіденційності.

Активно переглядаються маркетингові стратегії в бік диджитал‑маркетингу. Клієнт дедалі частіше прагне отримувати швидкі та якісні рішення, вимагає менших витрат. І це за умови, що комунікації з ними під час карантину втрачались і потребували більшої уваги з боку партнерів. До того ж клієнт орієнтується не стільки на бренд юридичної фірми (хоча це теж важливо), скільки на постать конкретного юриста, якому доручає вирішення своїх проблем.

 

— Наскільки ці зміни є незворотними?

— По‑перше, цифровізація вже стала невіддільною частиною як бізнес‑процесів, так і форматів нашої взаємодії одне з одним, проникла в усі сфери операційної діяльності.

По‑друге, змінився характер участі і роль людини в цих процесах. Раніше лише незначний відсоток клієнтів були готові працювати віддалено, а вже сьогодні близько 80 % вважають наявність віддаленої взаємодії важливим чинником, обираючи юриста. Клієнти раніше надавали перевагу відвідуванню фешенебельних офісів юридичних компаній, тоді як сьогодні близько 60 % віддають перевагу відеоконференцзвʼязку. Та й самі офіси набувають більше формату коворкінгу.

Звісно, не всі компанії радо вітають такі зміни, у багатьох це досі викликає скепсис та роздратування. Я знаю ті, які навіть у період найжорсткішого локдауну змушували працівників виходити до офісу. А з іншого боку, мені відомі й компанії, які максимально відтягували вихід команди в офіс. І в останньому випадку зазвичай це системні компанії, які були вже технологічно підготовлені або ж зуміли швидко все організувати.

 

— Які запити зазвичай адресуються консультантам із розвитку бізнесу?

— Цей рік став одним із найцікавіших із погляду різноманітності професійних викликів. Мені подобаються як формати персонального системного консалтингу партнерів, так і створення команд із потужних фахівців у потрібних сферах для реалізації конкретних цілей. Це, зокрема, можуть бути запити щодо побудови стратегій розвитку та просування юридичних фірм, фінансової ефективності компаній, систематизації бізнес‑процесів, розвитку персональних брендів партнерів.

По суті, консультант сьогодні може виконувати цілий спектр рольових функцій: систематизація, імпрувер, підтримка, натхнення, «чарівний копняк» тощо.

 

— Напередодні Нового року які стратегічні питання стоять на порядку денному в партнерів юридичних компаній?

— Перед Новим роком системні юридичні компанії зазвичай завершують підведення підсумків своєї річної діяльності (яке може тривати близько двох місяців), проводять комплексні аудити ефективності практик, продуктів, клієнтів, команди, партнерів, бізнес‑моделі, виплачують бонуси та ділять заслужені дивіденди. Окрім того, займаються цілепокладанням на наступний рік, визначають пріоритети в просуванні, розвитку, продажах компанії, формують бюджети та бюджетні політики.

У кожного свої цілі. Часто вони недостатньо конкретизовані. А робота консультанта дає змогу усунути невизначеність та отримати відповіді на головні запитання «Хто ми сьогодні?», «Яка наша унікальність?», «Який потенціал нашого бізнесу?», «І чому ми ще не там?». Ба більше, системна робота з командою дає змогу отримати відповідь на найголовніше для повноцінної самореалізації людини запитання: навіщо? І до певної міри робота консультанта в юридичному бізнесі — це породження нових професійних сенсів, які дають змогу клієнту рости.

Формат стратегічних сесій, «стратегування» (на противагу довгостроковому плануванню) дає можливість побачити швидкі зміни, відчути конкретні здобутки. Водночас робити це слід не раз на рік «для галочки», а на регулярній основі.

 

Бесіду вів Олексій НАСАДЮК, «Юридична практика»

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

Інші новини

PRAVO.UA