Референдні ініціативи — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Юридична практика № 7-8 (1260-1261) » Референдні ініціативи

Референдні ініціативи

Рубрика Актуально
Яким бути Закону України «Про місцевий референдум»: погляд Венеційської комісії та експертного середовища
Експерти наголосили на важливості розбудови механізмів прямого народовладдя в Україні

18 лютого 2022 року відбувся круглий стіл, присвячений обговоренню законодавчого забезпечення організації та проведення місцевого референдуму в Україні, під час якого презентовано проєкт Закону України «Про місцевий референдум» (№ 5512) та проєкт відповідного висновку Європейської комісії «За демократію через право» (Венеційська комісія). Цей захід було організовано Комітетом Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування за підтримки Ради Європи.

Участь у роботі круглого столу взяли народні депутати України, члени робочої групи з розробки проєктів законів із питань народовладдя. Також свою оцінку положенням законопроєкту № 5512 надали представники державних органів, органів місцевого самоврядування (ОМС), їх провідних асоціацій та експерти.

За словами розробників, цей законопроєкт є важливим кроком на шляху до проведення місцевих референдумів після скасування першого Закону України «Про всеукраїнський та місцеві референдуми» у 2012 році.

Юлія Кириченко, член робочої групи з розробки проєктів законів із питань народовладдя, член правління Центру політико‑правових реформ, висвітлила основні положення цього законопроєкту. Зокрема, вона відзначила, що з його ухваленням громадяни зможуть скасовувати рішення ОМС; достроково припиняти повноваження голови ОМС; ухвалювати рішення про втрату чинності нормативно‑правовим актом ОМС або окремими його положеннями. Загалом, підсумувала пані Кириченко, в проєкті визначено перелік питань, які повинні обов’язково прийматися на місцевому референдумі. А також передбачено обмеження щодо кола питань, які не можуть виноситися на місцевий референдум. Місцевий референдум може бути проведено тільки на рівні громад. Для реалізації ініціативи необхідно буде зібрати підписи 10 % громадян, що проживають у громаді. За результатами референдуму буде прийматися обов’язкове рішення, крім тих випадків, коли таке рішення стосується загальних питань. У цілому законопроєкт детально регламентує процедуру проведення референдуму, питання фінансування, діяльності ЗМІ тощо.

Учасникам заходу також було презентовано терміновий спільний висновок Венеційської комісії та Бюро ОБСЄ з демократичних інститутів та прав людини (БДІПЛ) щодо законопроєкту «Про місцевий референдум». Цей спільний висновок стосується відповідності законопроєкту міжнародним стандартам, зокрема Кодексу належної практики щодо референдумів та Копенгагенському документу ОБСЄ 1990 року.

Нікос Алівізатос, член Венеційської комісії, висловив одне із зауважень, що законопроєктом не деталізовано підстав для відкликання посадових осіб ОМС. За його словами, це може створити передумови для політичних маніпуляцій. Ще одним напрямом для вдосконалення є впровадження судового контролю за конституційністю питань, що виносяться на референдум. Додаткової деталізації вимагають положення статей законопроєкту, які визначають обмеження свободи ЗМІ. Крім того, варто деталізувати санкції, які можуть застосовуватися до ЗМІ в разі наявності порушень установлених заборон.

Ейріні Марія Гунарі, експертка з питань виборів БДІПЛ, висловила зауваження щодо норм законопроєкту, які визначають кількісний склад територіальних виборчих комісій. На її думку, доцільним було би включити до складу місцевих територіальних комісій прихильників та опонентів питання референдуму. У складі комісій має бути збалансоване представництво таких осіб.

Рекомендується також, щоб кількість членів, призначених на кожному рівні комісії, відповідала фактичним потребам. Водночас зазначається, що не кожному учаснику референдуму необхідно мати свого представника в кожній комісії. Це можливо за умови досягнення збалансованого представництва прихильників та опонентів.

Представники депутатського корпусу також взяли участь в обговоренні. Зокрема, Федір Веніславський вважає, що цей законопроєкт готовий до першого читання. Будь‑які конструктивні пропозиції буде враховано перед другим читанням. Віталій Безгін висловив сумнів щодо своєчасності прийняття цього законопроєкту, враховуючи політичний аспект. Окремі пропозиції щодо вдосконалення тексту законопроєкту висловили Ольга Совгиря та Василь Німченко. В обговоренні взяли участь і представники органів державної влади, всеукраїнських асоціацій ОМС, голови громад, представники вітчизняних і міжнародних організацій та інституцій.

Усі доповідачі, попри певні розбіжності в оцінці норм проєкту, дійшли спільного висновку, що його прийняття відповідає Конституції України. Вони виснували, що законопроєкт спрямований на розбудову механізмів безпосереднього народовладдя в Україні.

 

Дар’я ГОВОРУН «Юридична практика»

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

Інші новини

PRAVO.UA