600-90_WAIT
прапор_України

Генеральний партнер 2023 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА

Проєктний лад

«За десять років ми перетворили гіпотетичний стартап на міцний проєкт, який щороку доводить обґрунтованість своїх претензій на вихід у вищу лігу юрбізнесу», — стверджують партнери ЮФ TOTUM Богдан Яськів та Юрій Хапко
«Брати на себе відповідальність та йти до кінця — наше кредо», — акцентують Богдан Яськів (ліворуч) та Юрій Хапко

Юридична фірма TOTUM, відома своєю бутиковою спеціалізацією у сфері нерухомості та земельного права, святкує ювілей. Про досвід перших десяти років роботи, виклики сьогодення та плани на перспективу «Юридичній практиці» розповіли Богдан Яськів, старший партнер ЮФ TOTUM, та керуючий партнер Юрій Хапко.

 

— Яким було перше десятиліття для ЮФ TOTUM?

Юрій Хапко (Ю.Х.): Перше десятиліття було цікавим і динамічним. Це час перших спроб, можливостей та перемог. Умовно кажучи, життєдіяльність компанії в перші її десять років поділена на кілька етапів. Спочатку ми були лише з Богданом, потім з’явилося декілька співробітників. Наступним важливим етапом стало розуміння того, що потрібно не лише навчати кадри самому, але й шукати кваліфікованих юристів. Поява висококваліфікованих спеціалістів вивела компанію на принципово новий рівень. Саме тоді і з’явилось розуміння практик та алгоритму їх поділу. З роками їх діяльність тільки вдосконалювалась, а потім виникли маркетинг, піар, продажі.

Богдан Яськів (Б.Я.): Пройдений шлях справді був надзвичайно цікавим. Отриманий досвід, формування команди та клієнтського пулу запам’ятаються надовго. За ці роки збудовано потужний фундамент для наступних десятиліть життя фірми.

 

— Наскільки ваші очікування десять років тому відповідали поточному стану? Чого вдалося досягти? Що перевиконати? Що залишилось нереалізованим?

Б.Я.: Завжди хочеться більше зробити. За десять років ми перетворили гіпотетичний юридичний стартап на міцний проєкт, який щороку доводить обґрунтованість своїх претензій на вихід у вищу лігу юридичного бізнесу.

Вдалося побудувати потужну команду експертів у наших практиках і здобути довіру клієнта. Мабуть, все нереалізоване — найбільше, що на нас чекає в найближчому майбутньому.

Ю.Х.: Досконалості немає меж. Утім, згадуючи наші плани років п’ять-сім тому, сьогодні можна впевнено сказати, що майже все втілено в життя. За ці десять років відбулось становлення не просто юридичного стартапу, а бізнесу. Сьогодні, якщо навіть мене чи Богдана немає на зв’язку, все працює, генеруються ідеї, приймаються важливі рішення, відбуваються процеси, які наближають до результату.

 

— Який період був для вас найскладнішим? Старт бізнесу? Криза 2014-го? Карантин 2020-го?

Ю.Х.: Усі ці етапи дуже різні, тому важко сказати, який з них був найскладнішим. На етапі започаткування бізнесу, звісно, було непросто, з’являлося чимало викликів. Умовно кажучи, одним із значних викликів було побоювання, чи все запрацює. Ключовим на той момент було елементарно заробити на зарплату для тих людей, які нам повірили, щоб не підвести їх та їхні родини. У 2014 році — так збіглося — у нас був період становлення та розвитку. Безумовно, було нелегко, але ми були молодою компанією, що допомогло пережити кризу. Певна річ, карантин 2020 року вніс свої корективи, але ми частково були до цього готові, і мені здається, що ми його пережили досить безболісно.

Б.Я.: Звісно, старт бізнесу був досить нелегким, але нам вдалося від самого початку домовитися, що брати на себе відповідальність та йти до кінця — наше кредо. Ми не боїмося викликів, адже наша робота — стикатися з ними та долати їх. Про перераховані кризи можу сказати одне: було непросто, але ми це пройшли і стали сильнішими.

 

— Що можете віднести до своїх основних досягнень? Який проєкт є предметом особливої професійної гордості, «візитівкою» фірми?

Б.Я.: Важко виділити щось особливе, адже кожна справа, кожен клієнт для фірми є надзвичайно важливими. Мені дуже приємно бути свідком створення прекрасних девелоперських проєктів у результаті нашої роботи, які я спостерігаю в Києві. Якщо говорити про найбільш цікаві з них, то можу назвати UNIT.City, Fayna Town, Respublika та інші.

Ю.Х.: Проєктів дуже багато. Деякі з них наразі є конфіденційними, і про них можна буде говорити лише в майбутньому. Ми супроводили проєкти щодо багатьох житлових комплексів, ТРЦ, АЗС, БЦ в Києві й дотичні навіть до формування одного мікрорайону та побудови декількох станцій метрополітену.

На мою думку, основним досягненням є те, що нам вдалося закріпитися на провідних позиціях юридичного ринку, адже маємо в портфоліо чимало серйоз­них кейсів. Сьогодні ми займаємо свою нішу та є впізнаваними в ній. Говорячи про нашу візитівку, я б сказав, це готове рішення для клієнта. Тобто, звертаючись до нас, клієнт отримує не всі аспекти внутрішньої кухні нашої компанії, а чітке розуміння потрібного йому результату.

 

— Як змінювалися ринок та запити клієнтів за ці роки?

Б.Я.: Ринок залежний від трендів економіки та законодавства. Ці фактори найбільше спрямовують ринок туди, де він є. Наші практики пережили за ці роки велику кількість законодавчих змін, тому доводилось неодноразово перебудовувати портфель послуг та змінювати підходи до роботи фірми.

Ю.Х.: Ринок поступово переходить у цифровий формат. Клієнти нині більше хочуть отримати готові рішення, фіксовану ціну та зрозумілі терміни. Звісно ж, не можна пропустити поділ на спеціалізації. Колись було популярне надання full-сервісу, а сьогодні є чітке розділення та розвиток лише в конкретному напрямі. Клієнт приходить і відразу отримує дієву рекомендацію.

 

— Можете оцінити свій внесок у формування ринку?

Б.Я.: Якщо говорити про мій особистий внесок, то він полягає в тому, що я намагаюся будувати роботу практики, відштовхуючись від потреб клієнта. Для мене це основоположний принцип, оскільки саме клієнт визначає твоє місце як юриста на ринку. Тож мені складно об’єктивно говорити про власний внесок у його формування. Це питання більше до клієнтів та колег на ринку.

Ю.Х.: Повторю сказане: одним із найважливіших досягнень вважаю те, що нам вдалося закріпитися на ринку, і сьогодні нам вже не потрібно довго пояснювати, хто ми та що робимо. Що стосується внеску в розвиток ринку, тут, скоріше, важлива оцінка клієнтів та конкурентів. Ми намагаємось зберігати чесність, виконувати взяті на себе зобов’язання та займати позицію клієнта.

 

— Які виклики стоять зараз перед ринком юрпослуг та юридичною професією в цілому? Як ви на них реагуєте?

Ю.Х.: На мою думку, ключові виклики юрринку зводяться до споконвічної тріади: дешевше, якісніше та швидше. Усі хочуть миттєвого реагування і лише на їх проблему. Наша реакція на ці виклики — покращення клієнтського сервісу, оцифрування бізнес-процесів, збільшення швидкості реагування та обробки інформації, а також комунікація всередині компанії та з клієнтами.

Б.Я.: Нічого не змінюється, основними факторами є та будуть економіка, політика, результат роботи парламенту й уряду. Всередині ринку потрібні зміни, пов’язані з формуванням якісної професійної спільноти з усталеними правилами гри на ньому.

 

— Якою ви бачите ЮФ TOTUM ще через десять років?

Б.Я.: Хотів би, щоб фірма наступні десять років продовжувала сповідувати ті цінності, завдяки яким ми стали впізнаваними і сильними. Звісно, хочу, щоб фірма закріпилася у вищій лізі юрбізнесу і завжди перебувала в топсписку рекомендованих юридичних брендів України та світу. Все важливе попереду, але воно можливе лише в разі спільної роботи на клієнта та результат.

Ю.Х.: Здавалось би, просте запитання, але в мене фізично не було часу думати про це. На мою думку, це національний преміум-бутик у сфері Real Estate, про який, безумовно, знають і за межами нашої держави.

 

Бесіду вів Олексій НАСАДЮК, «Юридична практика»

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

unnamed
tg-10
На-сайт_балы_600х90
На-сайт1_600x90
Slide

Інші новини

PRAVO.UA