Юристи з позитивом відзначають збільшення кількості судових рішень, в яких суди в обґрунтування своїх висновків посилаються на практику Європейського суду з прав людини. Проте й нерідко в своїх рішення суди посилаються на постанови Пленуму Верховного Суду України (ВСУ) чи пленумів вищих спеціалізованих судів, які приймалися більш ніж десятиліття тому. На них же посилаються і самі правники, обґрунтовуючи позови, заперечення, апеляційні та касаційні скарги тощо. То які переваги чи недоліки таких узагальнень та чи варто відновити такий інструмент — своїм баченням поділився Ярослав Романюк, Голова Верховного Суду України у 2013–2017 роках, д.ю.н.
— Ярославе Михайловичу, сьогодні і представники сторін у суді, і судді використовують у своїй роботі і регулярно посилаються на узагальнення Пленуму Верховного Суду України. Чи варто на законодавчому рівні повернути такий інструмент для забезпечення єдності судової практики Верховному Суду?
— Ви маєте на увазі постанови Пленуму Верховного Суду України, які Суд приймав до 2010 року? Це справді так, вони й досі затребувані, особливо в питаннях, які потребують застосування законодавства тих часів.
Давайте згадаємо, що постанови Пленуму ВСУ того часу спершу мали силу керівних роз’яснень для судів, а в подальшому — рекомендаційний характер. У них будьхто з охочих міг знайти відповідь, як, на думку ВСУ, буде правильно застосувати норму закону у певних правових конфліктах. І тому можна було з високим рівнем певності спрогнозувати результат вирішення справи в суді.
Постанови готувалися та приймалися на основі вивчення судової статистики та узагальнення судової практики. Це була кропітка й серйозна робота, яка тривала не один місяць. До підготовки постанов Пленуму ВСУ активно залучалися члени Науковоконсультативної ради при ВСУ. Проєкти постанов проходили кілька читань на Пленумі ВСУ, куди входили всі судді ВСУ. Кожне положення постанови обговорювалося і голосувалося окремо. Тому й були постанови якісні, затребувані. Суди і учасники спорів їх застосовували, поважаючи найвищий у державі суд та довіряючи його професійному судженню.
Свого часу, у 2010 році, Україна відмовилася від цього інституту, слідуючи європейським стандартам функціонування судових систем. Але, як бачимо, протягом десятиліття законодавець і практика так і не спромоглися створити подібний дієвий інструмент забезпечення єдності судової практики. Тому так, я вважаю, що є сенс повернути подібний спосіб. Звісно ж, він має бути модернізованим із огляду на сучасні виклики та враховуючи ті ж стандарти судових систем, як вони прийняті в Європі.
Передусім постанови Пленуму Верховного Суду (ВС) у жодному разі не повинні бути нормативним актом, мати силу джерела права та обов’язкового характеру. Вони мають бути за своєю суттю дійсно узагальненням судової практики, ґрунтовним і детальним, а викладені в них висновки — рекомендацією і для судів, і для учасників справ щодо правозастосування, з переконливими і навіть розлогими поясненнями, чому ВС вважає правильним застосовувати закон саме так.
— Чи буде це відповідати європейським стандартам, про які ви вже зазначали?
— Я не бачу в такому разі суперечностей із європейськими стандартами, адже, наприклад, Консультативна рада європейських суддів у своєму Висновку № 11 (2008) теж рекомендує, щоб вищі суди забезпечували єдність судової практики та сприяли поліпшенню якості судових рішень за допомогою і власної практики, і практики інших судів, розробляючи відповідні рекомендації для судів нижчого рівня. Основна вимога — не «зв’язувати» суддів таким правозастосуванням, а надати їм максимум інформації й висвітлити правові основи вирішення подібних спорів, щоб допомогти судді реалізувати право власного вибору способу застосування закону.
Дійсно, такого позапроцесуального інституту не мають європейські країни, в яких століттями напрацьований значний пласт судової практики, що є усталеною, адже основні кодифіковані нормативноправові акти прийняті кілька століть тому й залишаються чинними і нині (у Франції Цивільний кодекс, так званий Кодекс Наполеона, прийнятий ще у 1804 році, в Австрії Цивільне уложення — у 1812 році, в Німеччині — у 1896 році). Натомість наше законодавство такою сталістю похвалитися не може, переважна більшість кодифікованих актів прийнята в 2000х роках, законодавство непослідовне, розбалансоване, часто суперечливе, одна норма не узгоджується з іншою, а самі норми викладені так, що можуть бути розтлумачені в кілька різних способів. Тому, безумовно, для судів в Україні роз’яснення найвищого судового органу потрібні.
Щоб Верховний Суд ефективно виконував цю функцію, він повинен здійснювати підготовчу роботу зі статистичними даними, постійно «тримати руку на пульсі» й моніторити категорії справ, що розглядаються судами в регіонах, виявляти труднощі, що виникають у судів щодо застосування норм права. Суд, якщо він наділений такою функцією, не повинен бути відірваний від системи. Навпаки, він повинен володіти інформацією про тенденції розвитку судової практики взагалі, а не тільки в тих справах, які «долають бар’єр» допуску та «доходять» до суду касаційної інстанції для розгляду по суті.
Для правників не секрет, що через запроваджені фільтри в процесуальному порядку Верховний Суд частогусто не переглядає в касаційному порядку по суті багато тих справ, правозастосування в яких усе ж таки має важливе значення для судів першої апеляційної інстанцій. Трапляється й так, що ухвалені судом першої чи апеляційної інстанції судові рішення сторони у справі не оскаржують, а тому вони й не проходять «процесуального контролю» (а часто навіть і апеляційного) суду касаційної інстанції. У цих справах бувають порушення — це також відомо правникам, які вивчають судову практику. Щоб викорінювати подібні неприйнятні для судочинства речі, Верховний Суд у координації з апеляційними судами відповідно до вимог пункту 2 статті 27 та пункту 2 частини 2 статті 36 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» може вивчати та узагальнювати судову практику. Так можна буде охопити значний пласт судової практики, виявити проблеми у правозастосуванні та відреагувати на них роз’ясненнями. У такому разі постанови Пленуму ВС на основі узагальнення судової практики будуть ефективними. Якщо ж перетворювати їх у збірник правових позицій самого ВС — тоді в них сенсу немає.
— Якщо так, то хто саме має робити такі узагальнення — Пленум ВС чи Велика Палата ВС?
— На моє переконання, це має бути саме Пленум ВС. Чому?
Поперше, Пленум — широке представництво Верховного Суду, до його складу входять всі судді ВС. Натомість Велика Палата — лише частина суддів Верховного Суду, й дуже незначна частина.
Подруге, у Великої Палати ВС своя функція — забезпечувати єдність судової практики в процесуальний спосіб. Робота Великої Палати протягом майже трьох років показала досить значну кількість відступлень Великої Палати від власних правових висновків, на мою думку, у переважній більшості випадків — без якогось зрозумілого, а то й без будьякого пояснення причин такого відступлення. Тому я не думаю, що буде ефективно і доцільно, щоб у такому ж форматі Велика Палата ВС надавала роз’яснення судам на підставі узагальнення судової практики: тобто спочатку давала одні роз’яснення, а через кілька місяців відступала від власного ж роз’яснення та «роз’яснювала» поновому.
— У чому ви вбачаєте переваги чи недоліки узагальнень практики порівняно з правовими позиціями, викладеними в окремих рішеннях ВС?
— Правова позиція в окремому рішенні — це спосіб правозастосування, однак, по суті, воно дещо фрагментарне й обмежене лише встановленими в окремій справі обставинами. Така позиція може ґрунтуватися на хибно чи неповно встановлених обставинах справи, а суд касаційної інстанції нових обставин не встановлює. Правова позиція в окремій справі може не враховувати певних умов, які цілком імовірно існують у багатьох інших аналогічних справах, але не в тій, яка переглядається.
Крім того, як ми бачимо зараз, викладення правової позиції в окремому рішенні касаційного суду у складі ВС, прийнятому однією колегією суддів, не завжди враховується в іншій колегії суддів, яка може прийняти своє рішення в аналогічному спорі, проте з протилежною правовою позицією. Очевидно, що якась одна позиція була неправильна. Але виправити цю помилку після завершення касаційного розгляду вже неможливо.
Те саме можна сказати й стосовно Великої Палати ВС, яка спочатку приймає постанову з правовою позицією, суди починають її застосовувати та ухвалювати рішення по всій державі, а потім Велика Палата «розвертається на 180 градусів» і формує протилежну позицію, не пояснюючи, в чому ж полягав недолік попередньої.
Я не стверджуватиму, що постановами Пленуму ВС на основі узагальнень судової практики подібні недоліки вдасться усунути повністю, проте я впевнений, що цим їх кількість можна буде помітно зменшити.
Передусім узагальнення — це глибокий і різнобічний «зріз» судової практики незалежно від того, чи розглядалася певна справа в касаційному порядку. Це опис великої кількості різноманітних випадків, які траплялися під час розгляду справ однієї категорії судами всієї України. Аналіз такої великої кількості справ у єдиному документі дасть змогу порівняти ці справи, викристалізувати максимальну кількість ключових нюансів, які є важливими для визначення напряму правозастосування, з’ясувати причини різного виду порушень, знайти способи їх виправлення. Для цього не потрібно, щоб кожна з таких справ подолала «фільтри» та потрапила до ВС для розгляду в касаційному порядку по суті. Відповідно й суди нижчих інстанцій та учасники справи в узагальненні одержать значно більше відповідей на свої питання, ніж із рішень ВС в окремих справах.
Крім того, постанови Пленуму ВС прийматимуться всіма суддями суду, тобто будуть містити висновки, що відповідають праворозумінню всіх суддів. Це дасть змогу мінімізувати випадки прийняття різних за змістом рішень в аналогічних спорах різними колегіями суддів ВС.
До того ж давайте будемо відверті — при такій величезній кількості рішень, які приймаються чотирма касаційними судами та Великою Палатою ВС, пересічному правнику практично неможливо знати та, більше того, пам’ятати всі без винятку правові позиції в усіх справах. Ще більш складним є відстежування змін правових позицій, щоб випадково не застосувати вже неактуальну. Ну а прогнозувати можливі зміни правових позицій — узагалі нереально. Постанови Пленуму ВС на основі узагальнення судової практики — це буде єдиний, комплексний документ. З ним працювати набагато легше навіть фізично.
Стосовно недоліків подібних постанов ВС порівняно з правовими позиціями в рішеннях ВС, то особисто я таких недоліків не бачу. Як я вже зауважив, ці постанови повинні бути саме узагальненням судової практики з поясненнями способів і шляхів правозастосування. Їх мета — допомагати суддям судів нижчих інстанцій та учасникам справ: давати пораду, на які обставини звернути увагу, описувати, які можуть бути типові помилки, «підводні камені» в доказуванні тощо, щоб, урештірешт, суддя міг сам обрати правильний спосіб застосування правової норми. Постанови Пленуму ВС не повинні вказувати судді як саме вирішити справу й загрозою безпосередності розгляду справи суддею не є.
— Чи виконує свою місію інститут зразкової справи?
— Цей інститут притаманний адміністративному судочинству, у сфері якого я не практикую. Тому я не можу дати аналіз його практичної ефективності з точки зору єдності судової практики.
Проте можу зауважити, що для мети процесуальної економії механізм зразкової справи не працює. Згадаю хоча б недавнє відоме рішення ВС у зразковій справі щодо перерахунку щомісячного грошового утримання судді у відставці (рішення Касаційного адміністративного суду у складі ВС від 16 червня 2020 року в справі № 620/1116/20). У цій справі Суд висловився про наявність у певної категорії суддів у відставці права на перерахунок грошового утримання. Але як впливає це рішення на таких суддів? Лише опосередковано, на жаль.
При зверненні суддів у відставці до органів Пенсійного фонду України їм відповідають, що рішення в зразковій справі виконуватися буде лише стосовно позивача в цій, конкретній, справі. А всі інші судді у відставці повинні одержати «свої» рішення. Тобто кожен із таких суддів повинен самостійно звертатися з окремим позовом до суду. Відповідно й суди розглядають всі позови окремо, аж до касаційного. А про те, що Пенсійний фонд, так само як і інші органи державної влади, оскаржує до останньої інстанції всі рішення, незалежно від того, чи є там підстави, відомо, думаю, всім.
Свого часу ми у ВСУ, коли в 2015–2016 роках активно обговорювалися новації процесуального законодавства, пропонували дещо інший процесуальний механізм, на кшталт масового (групового чи колективного) позову. Особливість подібного механізму в тому, що лише один орган чи одна особа звертається до суду в певній категорії спору, але ухвалене судом рішення в цій справі стає обов’язковим для невизначеного кола учасників подібних спорів. Інші особи для захисту свого порушеного права не зобов’язані звертатися до суду з індивідуальними позовами, а повинні довести лише один факт: що вони належать до певної групи (наприклад, «діти війни», «суддя у відставці» тощо), спір якої вже вирішений.
Тоді цю нашу пропозицію не було прийнято. Але сподіваюся, що до такого процесуального інституту законодавець ще повернеться.
— Які можуть бути альтернативні шляхи систематизації та уніфікації судової практики?
— На мою думку, дуже важливо, щоб єдність судової практики забезпечувалася з використанням, так би мовити, превентивних процесуальних механізмів спрямування правозастосовної діяльності судів у єдиноправильне русло, а не після того, як суди по всій Україні вже припустилися однотипних помилок. У цьому контексті мені імпонують дві цікаві новації — інститути масового позову та преюдиціального запиту.
Як я вже зауважив, основна ознака масового (групового, колективного) позову — це звернення до суду одного суб’єкта про постановлення судового рішення, яке стосується захисту прав і свобод значної кількості осіб, чи то визначеної персонально, чи то невизначеної, які безпосередньо участі в судовому процесі не беруть й індивідуальних позовів не подають. Досвід країн романогерманської системи права, до яких належить і Україна, в застосуванні інституту масового позову є більшою мірою позитивним. Правники значної частини цих країн (Франція, Італія, Іспанія, Португалія, Німеччина, Нідерланди, Греція, Швеція, Люксембург) погоджуються з тим, що масовий позов як особливий процесуальний механізм є досить ефективним і слугує таким основним цілям: розширення доступу до правосуддя, процесуальна економія та вплив на поведінку. Тому я думаю, що й в Україні використання правил цього позову матиме позитивні наслідки.
Ще один спосіб «превентивного» забезпечення єдності судової практики, який можна запропонувати українській процесуальній системі, — інститут преюдиціального запиту. Його зміст, на мою думку, віддзеркалює саму ідею функціонування найвищого судового органу в будьякій державі — надання тлумачення норми права для її застосування судами нижчих інстанцій при розгляді конкретних справ.
Преюдиціальний запит передбачений Договором про функціонування Європейського Союзу. Процедура консультативного запиту — також Протоколом № 16 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Подібний процесуальний інститут мають у національних правових системах Франція та Молдова.
Особливість преюдиціального запиту в тому, що найвищий у державі суд тлумачить норму права за запитом суду ще до моменту вирішення справи по суті в суді першої інстанції, а не виправляє помилку суду за результатами процесуального перегляду вже ухвалених судових рішень. Цим досягається значний позитивний ефект — практика завчасно формується однаково, а також мінімізується ризик скасування судового рішення судом вищої інстанції, що також сприяє додержанню вимог Конвенції щодо розгляду судами справ у розумні строки.
Як на мене, саме держава зобов’язана запропонувати суспільству дієві механізми, які б забезпечували формування в Україні однакової судової практики. Тому правові механізми, які закладаються в основу діяльності суду, можуть і повинні модернізуватися, в тому числі й за рахунок розумної адаптації нових правових інститутів.
Бесіду вів Анатолій ГВОЗДЕЦЬКИЙ, «Судовий вісник»
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
© Юридическая практика, 1997-2021. Все права защищены
Пожалуйста, подождите…