На початку 2020 року весь світ охопила коронавірусна інфекція COVID‑19, яка поширювалася, наче в геометричній прогресії, всіма країнами. Швидко відреагувала Всесвітня організація охорони здоров’я і в березні 2020 року оголосила про пандемію. Таким чином, COVID‑19 назавжди змінив наше життя. Україна відчула перші наслідки 11 березня 2020 року, коли Кабінет Міністрів України видав постанову «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID‑19, спричиненої коронавірусом SARS‑CoV‑2» № 211, забороняючи відвідувати заклади освіти та проводити масові заходи. Перший локдаун став сильним ударом по усіх сферах суспільного життя, але найгірше, що не останнім. Далі, заборонили роботу закладів харчування, подорожі світом та навіть пересування громадським транспортом. Звернемо увагу, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID‑19, спричиненої коронавірусом SARS‑CoV‑2» № 1236 від 9 грудня 2020 року визначено чотири рівні епідемічної небезпеки: «зелений», «жовтий», «помаранчевий» та «червоний». Кожен рівень передбачає відповідні обмеження і вимоги.
На сьогодні в Україні відбулися три локдауни, які завдали величезних збитків економіці. Юридичні фірми не стали винятком. Але, попри всі труднощі, послуги у сфері юриспруденції не втратили своєї актуальності. «Цілком природно, що окремі сфери набувають особливого попиту під час пандемії, як‑от питання трудових відносин, вирішення спорів, арбітраж, захист у кримінальних справах, корпоративна безпека, реструктуризація, визнання форс‑мажорів. Враховуючи масовий перехід до роботи в онлайн‑режимі, ми бачимо зараз і прогнозуємо в майбутньому суттєве зростання попиту у сфері захисту персональних даних», — підкреслює Олег Горецький, адвокат, медiатор, керуючий партнер «Горецький i Партнери».
Також пан Горецький зауважує, що бізнес починає дедалі завзятіше змагатися з контролювальними та правоохоронними органами. Прогнозовано це може привести до подальшого попиту на практики захисту бізнесу та кримінального захисту. Судова практика також буде популярною, як і корпоративне право та ліквідація юридичних осіб.
Нововведення
Як бачимо, припинення надання певних видів послуг дає можливості для створення нових продуктів. У зв’язку з пандемією коронавірусної інфекції з’явилися нові потреби в клієнтів. Наприклад, серед юридичних послуг тепер є консультації щодо законності звільнення з місця роботи через відсутність довідки про вакцинацію від COVID‑19. Цілком логічно, що деякі юридичні фірми використали це і почали пропонувати нові послуги своїм клієнтам.
Олег Горецький, зокрема, звертає увагу на необхідність постійно вдосконалюватися та швидко реагувати на потреби сьогодення. Так, в умовах карантину його фірма:
— розвиває напрям системної підготовку аналітичних і новинних матеріалів. Велике значення надається подальшому розвитку онлайн‑проєктів (юридичних конференцій або клієнтських семінарів) та різноманітних інформаційних застосунків;
— бере активну участь у міжнародних рейтингових дослідженнях і взагалі приділяє значну увагу вивченню найкращого міжнародного досвіду в питаннях надання юридичних послуг;
— систематично надає послуги, пов’язані з правовим регулюванням діяльності компаній в умовах пандемії та карантину. Це стосується питань трудового права, заборони або обмеженої роботи окремих галузей (звільнення працівників, перехід на дистанційну роботу, вивід підприємства з простою).
Звісно ж, у суспільстві сформувалося різне ставлення до таких змін. З одного боку, юридичні консультації більше не вимагають фізичної присутності. Отже, під час пошуку спеціаліста у сфері юриспруденції тепер не обов’язково звертати увагу на територіальне розташування, адже комунікаційні технології дають змогу зв’язуватися, взагалі перебуваючи в різних куточках світу. Ба більше, це значно економить час, що в сучасному світі досить актуально. Але з іншого боку, не всім клієнтам підходить такий варіант юридичних послуг, адже дехто звик спілкуватися віч‑на‑віч. Слід наголосити, що деякі послуги потребують фізичної присутності, в такому разі мова про онлайн, звісно, не йде. Також варто зауважити, що необхідні стабільний інтернет, електропостачання та технічні засоби. Ці фактори не завжди можна передбачити, але від них залежить якість послуг.
Таким чином, цифровізація вже стала органічною частиною роботи юридичних компаній. За майже два роки роботи в такому режимі всі фірми виявили для себе його переваги та недоліки. «Ми маємо надійні захищені способи комунікацій, можемо вільно працювати в дистанційному режимі, не залежачи від особистих зустрічей з клієнтами (наприклад, взаємодіємо з ними у форматі відеоконференцій), — зазначає керуючий партнер «Горецький i Партнери» та додає: — Маючи не тільки локальних клієнтів, але й міжнародних, ми звикли до онлайн‑спілкування з ними».
За його словами, в компанії надають великого значення продуктивній лідерській ролі керуючих партнерів, щоб своєчасно прийняти нагальні рішення, скоординувати команду та промодерувати процес перетворень із метою оптимізації бюджетів, визначення нових напрямів і продуктів. Ефективне керівництво юридичної компанії в нових умовах також має охоплювати питання забезпечення якісної корпоративної комунікації, щоб бути on the same page з усіма стейкхолдерами.
Висновки
Отже, карантинні обмеження внесли свої корективи в роботу юридичних компаній. Деякі з них навіть надають послуги наразі виключно дистанційно, а інші працюють у змішаному форматі. Такі вимушені нововведення насправді відкрили нові можливості та перспективи.
«Ми працюємо у змішаному, гібридному форматі, намагаючись зайвий раз не наражати співробітників на небезпеку для здоров’я, забезпечуючи при цьому належний рівень організації праці. Технічно ми готові до продовження карантинних обмежень у зв’язку з новим очікуваним сплеском захворюваності на коронавірус, оскільки добре навчилися взаємодіяти та виконувати завдання в гібридному онлайн‑ і офлайн‑форматі.
Однак ми бачимо, що людям складно ефективно працювати в нових, незвичних для їх свідомості форматах постійно. Тому ми розуміємо, що з точки зору менеджменту робочих процесів є нагальна потреба знайти способи підтримки високої мотивованості та працездатності працівників у довгостроковій перспективі, щоб уникнути професійного вигорання і втрати хороших фахівців.
У зв’язку з цим ми надалі вдосконалюємо наші підходи щодо впровадження інноваційно гнучких варіантів роботи, адже хочемо повернути частково втрачений за часи локдаунів, але такий необхідний баланс між дистанційною роботою і вільним часом наших співробітників», — прокоментував Олег Горецький.
Анастасія ВОЛИНЕЦЬ «Юридична практика»
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…