Поставити на контроль — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Юридична практика № 41-42 (1242-1243) » Поставити на контроль

Поставити на контроль

Приводом для позапланової перевірки ресторану може стати офіційне звернення до контролювальних органів конкурентів чи звичайних громадян, які живуть поряд із вашим закладом
ГУСЄВ Сергій — адвокат, керівник практики супроводу HoReCa «МК ЛІГАЛ СЕРВІС», м. Київ,
КУРОЧКО Максим — адвокат, керуючий партнер «МК ЛІГАЛ СЕРВІС», м. Київ

 

Пандемія внесла істотні корективи в контрольну‑перевірочну роботу: в умовах мораторію на проведення податкових перевірок інші органи перехопили своєрідну естафету та збільшили кількість інспекційних візитів до підприємців. Під особливим прицілом із боку державного нагляду опинився ресторанний бізнес, який чи не найбільше постраждав за час карантинних обмежень.

В умовах, коли власники закладів громадського харчування намагалися втриматися на плаву, нескладно було пропустити кілька дрібних порушень, які за півтора року від початку карантину поставили рестораторів під серйозну загрозу застосування контролювальними органами санкцій.

У цій статті ми розібрали основні поради для підприємців у ресторанній сфері, щоб підготуватися до візиту інспекторів Державної служби України з питань праці (Держпраці) й Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів і захисту споживачів (Держспоживслужба).

 

Як рестораторам зустріти інспекторів Держпраці

Багато роботодавців у ресторанній сфері бояться перевірок Держпраці, особливо якщо їм є що приховувати.

Що варто зробити, коли інспектор уже завітав до закладу?

Передусім необхідно пам’ятати, що за законом перед початком інспекційного відвідування ресторану він має надати:

— своє службове посвідчення для перевірки;

— копію направлення на проведення інспекційного відвідування.

У разі планової перевірки таку копію мають надіслати за 10 днів до її проведення. Якщо це правило буде порушено або в інспектора буде прострочене, з ознаками підроблення чи відсутнє службове посвідчення, це буде підставою, щоб його не допустити до перевірки.

 

Як захиститися від незаконних дій інспекторів

Але що робити в ситуації, коли ви помічаєте, що інспектор поводиться зухвало та перевищує свої повноваження?

  1. Працівник ресторану може здійснювати відеофіксацію на власний телефон. Тож поки адміністратор ресторану комунікуватиме з інспекторами Держ­праці, інша особа має знімати все на відео та контролювати дії людей, які прийшли разом з інспекторами.
  2. Можна зупинити проникнення інспекторів Держпраці до приміщень з обмеженим доступом (як‑от кухня, стійка бару, склади тощо), посилаючись на санітарні норми та комерційну таємницю. Але якщо ви помічаєте, що інспектор діє за межами закону, негайно викликайте поліцію, щоби виграти час до приїзду адвокатів.

Одним із головних ризиків перевірки Держпраці є виявлення непрацевлаштованих працівників. Тож, якщо інспектори запідозрять відсутність у співробітника ресторану офіційного статусу, вони будуть готові до вжиття певних заходів.

Проте кожен офіційно не влаштований працівник має право не давати пояснень. Їх надання тільки ускладнить ситуацію та дасть додатковий привід інспекторам накласти за кожного такого працівника штраф у сумі 60 000 грн.

Після виявлення непрацевлаштованого працівника інспектори можуть викликати поліцію для встановлення його особи, адже затримувати його самостійно вони не можуть.

Упродовж 10 днів після інспекційного відвідування уповноваженій особі ресторану повинні вручити відповідний акт. За ним і буде зрозуміло, чи вдалося вам цього разу уникнути штрафу, чи варто готуватися до оскарження.

У будь‑якому разі краще запобігати негативним наслідкам, тож рекомендуємо провести інструктаж з усіма працівниками ресторану до візиту інспекторів Держпраці та підготувати їх до всіх можливих ризиків.

 

Звідки чекати перевірки Держспоживслужби

Інша загроза для власників закладів харчування — перевірки Держспоживслужби. Як же до них підготуватися?

Про планові перевірки Держспоживслужби наступного року можна дізнатися з плану, який публікується до 1 грудня попереднього року.

Але не варто розслаблятися, якщо ви не знайшли своє підприємство в графіку: впродовж року план можуть доповнити, тому варто періодично перевіряти його.

Та не в усіх випадках ви зможете знати про перевірку Держспоживслужби, аж доки на порозі вашого закладу не опиниться інспектор.

Приводом для позапланового «візиту» може стати офіційне звернення до Держ­споживслужби конкурентів чи звичайних громадян, які живуть поряд із вашим закладом.

 

Порушення, які шукатиме інспектор Держспоживслужби

Розберемо на практичному прикладі, до чого варто готуватися власнику ресторану. З розширенням конкуренції у сфері громадського харчування підприємці борються за привабливі місця для розміщення свого закладу.

І ось вам вдалося знайти ідеальне місце для ресторану неподалік від житлового кварталу та поряд із зупинкою громадського транспорту.

Але мешканці сусіднього будинку не в захваті від такого нового сусіда, тож вирішили написати колективне звернення до Держспоживслужби. У таких випадках найчастіше скаржаться на шум від вентиляції закладу, неприємні запахи з кухні та відходи, які, на думку місцевих мешканців, рідко вивозяться.

Тоді до закладу приходить інспектор, який фіксує виявлені недоліки та складає два офіційні документи:

— акт про виявлені порушення;

— припис про усунення порушень.

У них інспектор може, крім заявлених у зверненні порушень, зазначити такі моменти:

— неналежним чином сконструйовано вентиляцію;

— порушено умови зберігання продуктів;

— відсутнє розділення видів відходів та їх розміщення у відкритих контейнерах;

— відсутні документи щодо послуг з утилізації відходів;

— використовуються приміщення, що не відповідають фактичній продуктивності закладу та занадто малі для розміщення відві­дувачів;

— відсутня державна реєстрація виробничих потужностей тощо.

На цьому етапі перевірку не завершено: інспектор вказує в приписі дату, до якої всі порушення має бути усунуто. Незабаром після цієї дати перевіряльники знову завітають до вашого закладу, щоби дізнатися, чи виправили ви всі виявлені недоліки. Водночас чиновники можуть внести до цих документів цілу низку як реальних, так і фіктивних порушень, щоби зберегти можливість притягти власника закладу до відповідальності.

 

Оскарження результатів інспекційних заходів

Тож після отримання припису та акта власнику варто звернутися до юриста, щоби детально розібрати ці документи та визначити подальші кроки.

Наступні дії ресторатора можуть бути такими:

— щодо реальних порушень — зробити все можливе, щоби виправити їх: отримати чи оновити відсутні документи, договори, ліцензії та сертифікати, замінити несправне обладнання, впровадити на підприємстві відповідні положення для контролю за дотриманням вимог, налагодити порядок утилізації відходів;

— щодо моментів, у яких відсутні порушення, — підготувати всі документи, що підтверджують законність діяльності закладу та відповідність санітарним нормам і вимогам, за потреби провести спеціальні експертизи, висновки яких стануть переконливим доказом правомірності роботи.

Однак, як свідчить практика, навіть у разі виправлення всіх порушень і надання необхідних доказів під час повторної перевірки державні службовці можуть їх проігнорувати.

Результат другого інспекційного відвідування може бути надзвичайно негативним для ресторану: інспектори можуть винести постанову про тимчасове припинення діяльності закладу та про накладення штрафу в розмірі до 50 мінімальних заробітних плат (станом на жовтень 2021 року такі штрафи становлять до 300 000 грн, а вже з 1 грудня вони сягнуть 325 000 грн)!

Звісно, підприємець не має погоджуватися з таким рішенням, тому рекомендуємо оскаржувати його в адміністративному суді. На сьогодні судова практика перебуває на боці рестораторів за умови:

1) доведення законності ваших дій: детального викладення обставин перевірок, підготовки всіх підтвердних документів і наявності доказу того, що на момент повторної перевірки всі вказані в приписі порушення було виправлено;

2) доведення порушень інспекторами Держспоживслужби порядку проведення перевірки і фіксування її результатів.

Саме це вдалося зробити команді «МК ЛІГАЛ СЕРВІС» у важливому для нашого клієнта кейсі: ми довели, що представники контролювального органу не лише не обґрунтували підстави накладення санкцій на ресторан, а й указали суперечливі твердження про порушення у своїх рішеннях після різних перевірок.

У результаті адміністративний суд ухвалив рішення на користь нашого клієнта щодо скасування штрафу і тимчасового припинення виробництва та обігу харчових продуктів, а апеляційний суд залишив його в силі, відхиливши скаргу Держспоживслужби.

Завдяки якісній підготовці юристів «МК ЛІГАЛ СЕРВІС» заклад:

— отримав можливість провадити господарську діяльність попри винесене рішення Держспоживслужби;

— здобув достатню доказову базу на підтвердження законності діяльності;

— зберіг важливі обігові кошти, які могли піти на сплату штрафу.

 

Додасть упевненості

Тож для підприємців у ресторанній сфері якісна підготовка до оскарження та скасування результатів перевірок Держпраці та Держспоживслужби є життєво важливою. Це дає змогу ресторану продовжувати працювати, а його власнику — бути впевненим у тому, що в закладі громадського харчування все відповідає законодавству. Окрім цього, на необґрунтовані скарги й потенційні повторні візити інспекторів підприємець матиме аргументи —— переможні рішення судів першої та апеляційної інстанцій.

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

Інші новини

PRAVO.UA