Питання правил дорожнього руху (ПДР) для електросамокатів, яке начебто не врегульовано законодавством, здається, вирішили суди. Тож водії електросамокатів, які потрапили в дорожньо-транспортну пригоду (ДТП), не можуть заявляти, що не кермують транспортним засобом і не відповідають за статтею 124 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП) або статтею 291 Кримінального кодексу (КК) України.
Суди вже зараз визнають кермувальників електросамокатів повноцінними учасниками дорожнього руху — водіями транспортних засобів, яким заборонено рухатися тротуарами і які зобов’язані дотримуватися встановлених для проїзних частин правил. За порушення Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306, водіїв електросамокатів можуть притягнути як до адміністративної, так і до кримінальної відповідальності, а також стягнути моральну і матеріальну шкоду на користь потерпілих від ДТП за їх участю.
Електросамокат відповідає поняттю «транспортний засіб», яке визначено пунктом 1.10 ПДР (пристрій, призначений для перевезення людей і (або) вантажу, а також встановленого на ньому спеціального обладнання чи механізмів).
Такий висновок міститься в обвинувальному вироку Шевченківського районного суду м. Запоріжжя від 19 квітня 2021 року у справі № 336/7734/20 щодо водійки електросамоката, яка покалічила пішохода. Похідним від цього є висновок щодо настання відповідальності у випадку загибелі або серйозних травм людей за статтею 291 КК України у вигляді:
Тобто суди вважають злочином рух електросамоката тротуаром і пішохідною доріжкою, якщо внаслідок зіткнення з ним загинула або травмувалась людина.
У кримінальному процесі проти самокатників можна заявити цивільний позов про відшкодування моральної та матеріальної шкоди. І такий позов може бути задоволено за наявності складу злочину і вини заподіювача шкоди. У згаданій справі суд стягнув із водійки на користь пенсіонерки, яка через наїзд електросамоката зламала шийку стегна, 102 000 грн матеріальної та 23 000 грн моральної шкоди.
Зазначимо, що моральну шкоду може стягнути і водій електросамоката, який пошкоджено через зіткнення із застрахованим авто. Принаймні 8 000 грн моральної шкоди стягнув із водія авто Шевченківський районний суд м. Києва у справі № 761/17828/20. У відшкодуванні матеріальної шкоди відмовлено, оскільки позов слід було подати не до водія, а до його страхової компанії.
Водночас апеляційні суди не завжди дотримуються позиції, що електросамокат — це транспортний засіб. Але навіть беручи до уваги тезу, що цей пристрій законодавчо не прирівнюється до транспортних засобів, вважають, що заявлений статус пішохода не позбавляє водія обов’язку дотримуватись ПДР під час «виходу» на проїзну частину.
Так, у постанові від 17 травня 2021 року у справі № 761/31629/20 Київський апеляційний суд, незважаючи на відсутність у ПДР визначення електросамоката, зробив висновок, що цей пристрій відповідає поняттю «транспортний засіб», оскільки призначений для перевезення людей. Тому водій, який використовував самокат саме з цією метою, порушив пункт 11.13 ПДР. І тут не має значення, що перед зіткненням авто виїхало з-під домової арки. Водночас суд першої інстанції вважав, що водій електросамоката порушив пункт 6.6 ПДР, який забороняє рухатися тротуарами і пішохідними доріжками велосипедистам. Тобто апеляційний суд дійшов висновку, що хоч водій електросамоката і не є велосипедистом, він кермує транспортним засобом.
Проте в іншій справі (№ 760/25317/20) Київський апеляційний суд вирішив, що водій електросамоката відповідальний за ДТП, оскільки був учасником дорожнього руху і не поступився авто, як того вимагає пункт 10.2 ПДР.
Кермувальники електросамокатів перед виїздом із прилеглої території на проїзну частину повинні дати дорогу транспортному засобу.
Суд пояснив, що за статтею 124 КУпАП відповідає будь-яка особа, що бере безпосередню участь у процесі руху на дорозі, зокрема, як пішохід. Тобто навіть пішохід, рухаючись проїзною частиною, є учасником дорожнього руху і має дотримуватися ПДР, у разі порушення яких його має бути притягнуто до відповідальності на загальних підставах.
Таким чином, самокатники, які вважають себе пішоходами, все одно нестимуть відповідальність, якщо, виїхавши на дорогу, допустили зіткнення з автомобілем.
Очевидно, що відсутність прямих вимог у законі до руху електросамокатів не виводить їх із правового поля. Користувачі електросамокатів є учасниками дорожнього руху, які зобов’язані дотримуватись ПДР і відповідальні за їх порушення в будь-якому разі.
Проте в таких ситуаціях важлива і поведінка інших учасників дорожнього руху. Так, районні суди притягають до відповідальності лише тих осіб, які спричинили ДТП.
Наприклад, Луцький міськрайонний суд Волинської області закрив справу № 161/8740/21 проти водія електросамоката через відсутність у його діях складу правопорушення за статтею 124 КУпАП у частині недотримання безпечної дистанції. Електросамокат відлетів і пошкодив чужий транспортний засіб унаслідок наїзду іншого авто. Проте суд встановив, що саме водій авто, виконуючи маневр повороту з порушеннями, створив небезпеку для інших учасників дорожнього руху.
Водночас Охтирський міськрайонний суд Сумської області постановою від 21 липня 2021 року у справі № 583/1847/21 стягнув 850 грн штрафу з водійки автомобіля, яка пошкодила електросамокат, відкриваючи двері.
Застосовану санкцію обумовлено тим, що й водій електросамоката порушив пункт 13.1 ПДР, не дотримавшись безпечного інтервалу під час об’їзду транспортного засобу.
Користуючись електросамокатом у місті, треба зважати, що це транспортний засіб, а отже, не можна їздити тротуаром. За таке порушення ПДР передбачено адміністративний штраф у розмірі 850 грн. Якщо ж унаслідок ДТП постраждали люди, відповідальність буде серйозніша — від десятків тисяч гривень штрафу до позбавлення волі на п’ять років. До того ж винуватцю ДТП доведеться відшкодувати моральну шкоду і витрати на лікування потерпілих.
Проте, виїхавши на дороги, водії електросамокатів можуть самі стати потерпілими, вважаючи себе пішоходами. Суди ж вважають, що і пішоходи, і велосипедисти, і кермувальники пристроїв, призначених для перевезення людей зобов’язані дотримуватися ПДР. В іншому випадку, наприклад, не давши дорогу або не дотримавшись дистанції, порушник на електросамокаті платитиме штраф і відшкодовуватиме заподіяну іншим транспортним засобам шкоду.
Марина ЯСИНСЬКА «Юридична практика»
© Юридична практика, 1997-2023. Всі права захищені
Пожалуйста, подождите…