Як по нотах
Авторське право — одна з галузей, яка постійно кидає виклики творцям, власникам майнових авторських прав та юристам. Одним із таких викликів є передання майнових авторських прав на музику, написану композитором для опери.
Насамперед під час створення опери виникає безліч питань щодо очищення майнових авторських прав на її складові частини, що самі є окремими творами, та належного їх передання особі, яка здійснюватиме постановку опери.
Права на музику для опери можуть передаватися за договором про передання майнових авторських прав, і під час цього потрібно точно прописувати визначення оригіналу твору, момент переходу прав, ціну договору, підписувати акт прийняття‑передання твору, в якому вказувати спосіб передання (на фізичному носієві, шляхом викладу на ftp‑сервер тощо) та гарантії автора про належність виключно йому всіх прав, що передаються.
Під оригіналом твору в договорі бажано вказувати партитуру (зведений нотний запис) та фізичне втілення (відтворення партитури), таке як електронна версія музики. За відсутності конкретного визначення того, що саме фізично передається, або в разі передання лише партитури може виникнути спір щодо того, чи може особа, якій передано права, виконувати твір.
Під час співпраці з українськими композиторами може виникнути ситуація, коли композитор має дійсний контракт з іноземним видавництвом, яке відповідно до цього контракту має права на всі майбутні твори композитора, і потім укладає ліцензійні договори з особами, що хочуть використовувати твори. У такому випадку мають застосовуватися положення українського законодавства, згідно з яким авторське право виникає в особи в момент створення твору, а права на ще не створені твори не можуть передаватись наперед. Якщо композитор передає майнові права на свій твір після його створення постановнику опери, то, на нашу думку, іноземні видавництва не мають права вимагати сплати будь‑яких роялті за використання твору постановником.
Цікаво й те, що на практиці передання майнових прав на музику не позбавляє композитора (як автора) так званого права на справедливу винагороду. Хоча в законодавстві його передбачено лише для авторів аудіовізуального твору, акредитована організація колективного управління може заявити вимоги щодо виплати справедливої винагороди і за публічне виконання музично‑драматичного твору, зокрема опери.
Тому радимо здійснювати державну реєстрацію авторських прав та договорів, які стосуються права автора на твір, та уважно ставитися до очищення прав на твори.
БОЛЮБАШ Ілона — адвокат, юрист Mamunya IP, м. Київ
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…