Інвестиційний фон — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА

Інвестиційний фон

«Структурування інвестування в Україну є значно складнішим порівняно з іншими країнами, але якщо все вибудувати правильно, тут можна дуже успішно розвивати бізнес», — переконані Джеймс Харт та Андрій Нижний, співкеруючі партнери Hillmont Partners

Hillmont Partners, юридична компанія з офісами в Києві та Лондоні, — приклад ефективного поєднання правових та GR­інструментів у процесі надання послуг інвесторам і бізнесу, які працюють або мають намір працювати в Україні. В інтерв’ю «Юридичній практиці» співкеруючі партнери Hillmont Partners Джеймс Харт та Андрій Нижний розповіли про юрисдикційні ризики України, основні виклики для інвесторів та можливості юридичного бізнесу щодо подолання корупції та покращення регуляторного поля.

 

— Ваш сайт інформує відвідувачів, що Hillmont Partners — юрфірма, яка розвивається в умовах нестабільності. У чому полягає ваша стратегія?

Джеймс Харт (Д.Х.): Як казав Вінстон Черчилль: «Удосконалюватися  значить змінюватися, а бути досконалим  значить змінюватися часто». Останні два роки наша компанія постійно зазнавала певних трансформацій, і ці зміни були частиною нашого розвитку. На превеликий жаль, життя змусило нашу команду пройти велике випробування, яке ніхто не міг передбачити. На початку року Андрій втратив брата, а я — близького друга і партнера­засновника Hillmont Partners Сергія Нижного. Він назавжди залишиться частиною ДНК фірми.

Останні два роки Сергій більше приділяв уваги подіям, які відбувалися в державі. Він щиро прагнув покращити судову систему, країну, поліпшити якість політичних кадрів. Він був людиною величезного масштабу, осягнути який я зміг, лише коли його не стало, почувши та прочитавши все те, що про нього говорили, зокрема на похороні.

Ми з Сергієм насправді давно обговорили перехід Андрія в юридичний бізнес. До цього Андрій працював суддею. Це справді знакове приєднання до нашої команди.

Андрій Нижний (А.Н.): Згадуючи розмови з Сергієм в останні два роки, я можу підтвердити, що він більше займався загальнодержавними питаннями, ніж бізнесом. Він говорив про якісь глобальні речі, а не про супровід проєктів певного клієнта.

Так само, як Джеймс, я досі продовжую усвідомлювати масштаб його особистості. Він не обіймав жодних високих посад, постійно від них відмовляючись. Черговим визнанням його заслуг стала презентація в день його народження, 23 лютого, Київської школи державного управління імені Сергія Нижного — це проєкт Українського інституту майбутнього, в якому вони об’єднали велику кількість освітніх курсів, зокрема із залученням провідних іноземних спеціалістів.

Повертаючись до Hillmont Partners, слід сказати, що Сергій разом із Джеймсом завжди прагнули створити юридичну фірму, яка би працювала за європейськими стандартами, була б максимально автономною. І їм це вдалося.

Безумовно, зараз відбуваються подальші організаційні зміни в налаштуваннях механізму, якому вони дали старт. Фокус управлінських рішень і трансформацій в інтересах команди і клієнтів спрямовано в майбутнє.

Д.Х.: Ми з Сергієм завжди прагнули, щоб міжнародний бізнес, інвестори більше уваги звертали на Україну. Ми декілька років підряд допомагали формувати контент про Україну на форумі в Давосі та із задоволенням спостерігали, як присутність України на цьому майданчику зростала, так само підвищувалися зацікавленість і рівень дискусії.

 

— Як організовано ваш бізнес? На які практики ви орієнтуєтеся?

Д.Х.: У нас дуже добре розвивається практика вирішення спорів, включно з національними судовими процесами (адміністративними, господарськими, кримінальними), та супровід процесів в іноземних судах, передовсім в Англії. Є команда, яка супроводжує проєкти в галузі корпоративного права та злиттів і поглинань (M&A).

Ми також розвиваємо практику Government Relations (GR). Зусилля нашої команди фахівців спрямовано, на моє переконання, на покращення бізнес­клімату в державі в цілому.

А.Н. Я поки що не можу похвалитися великим досвідом роботи в приватному юридичному бізнесі. Але з огляду на те, що я спостерігаю і в чому зараз беру участь, можу впевнено сказати, що Hillmont Partners — це не класична адвокатська фірма в українському розумінні, а міжнародна юридична компанія з чіткою організаційною структурою, з налагодженими внутрішніми процесами. Не можу не відзначити особисту залученість Джеймса до всіх процесів, які відбуваються у фірмі, його роботу в клієнтських проєктах із восьмої годин ранку і часто до дванадцятої ночі.

Впадає в око взає­моповага, завжди й у всіх ситуаціях. За такого підходу внутрішня організація, достатня для ефективного виконання завдань, вдало поєднується з інтересами юристів — завжди залишається простір для креативного мислення, просування людей, їх професійного розвитку, навчання, до певної міри автономності в прийнятті рішень. Усе дуже збалансовано. Мабуть, саме такий підхід і є запорукою успіху компанії.

 

— Чи відчули ви же специфіку приватної практики, якщо порівнювати її з роботою на посаді судді?

А.Н.: Це абсолютно інша робота. Специфіка роботи судді — це переважно «чорно­білі» рішення, коли, розібравшись у ситуації, оцінивши докази і проаналізувавши законодавство, ти приходиш до певного переконання щодо правильного рішення по суті справи. В юридичному бізнесі практично кожне рішення — це «відтінки сірого». Слід спрогнозувати можливі наслідки, зіставити свої дії з вимогами законодавства, з баченням і, що важливіше, реальними потребами клієнта. Це абсолютно інший підхід до роботи.

Д.Х.: У моїй попередній діяльності в бізнесі бували ситуації, коли отримуєш відповідь юриста, абсолютно правильну і виважену, а що з нею далі робити — незрозуміло. Прийняти рішення за її допомогою неможливо. У нас склалася досить успішна синергія: Андрій та його команда мають глибоке розуміння українського законодавства, знають його логіку, сильні й слабкі сторони, можуть інтерпретувати закони. І є я — внутрішній клієнт, який оцінює всі проєкти рішень з огляду на їх практичне застосування. Такий тандем юридичних і комерційних поглядів дає нам можливість створювати високоякісний продукт для клієнтів.

 

— Що ще можна віднести до конкурентних переваг вашої фірми?

Д.Х.: У нас сформовано широку міжнародну мережу партнерських юрфірм, насамперед у Великобританії. Є команди, з якими ми співпрацюємо в дуже великих проєктах. Ми дуже добре знаємо одне одного, комунікацію налагоджено. Ми можемо надавати послуги представництва в судах Англії суттєво дешевше, ніж наші конкуренти. Водночас якість послуг залишається на найвищому рівні. Така синергія дає нам суттєву конкурентну перевагу.

Також повторюся: наша київська команда дуже диверсифікована. У нас є колеги з попереднім досвідом роботи на посадах судді, слідчого, прокурора і з відмінним розумінням процесу. А також професійні юристи з досвідом роботи в провідних юридичних фірмах, молоді юристи з незіпсованим баченням професії, які розвиваються разом із нами. У нас є сильні GR­спеціалісти, що працюють за найвищими міжнародними стандартами, і, на моє переконання, ми зараз формуємо цей ринок.

 

— Хто ваші клієнти?

Д.Х.: Здебільшого це міжнародний бізнес, фінансові установи, фонди, орієнтовані на ринки, що розвиваються, на проблемні активи. Це також компанії, які працюють у сфері добування, ритейлу, виробництва. Наші клієнти котируються на біржах у Канаді, Сингапурі, Парижі, Лондоні. Активно працюємо також у сфері грального бізнесу, супроводжуємо міжнародних операторів під час їх виходу на новий український ринок.

Багато й ефективно ми працюємо з українськими клієнтами. Зокрема, представляємо їхні інтереси в інших юрисдикціях, допомагаємо із залученням зовнішнього фінансування складних судових спорів. Маємо значний досвід у цій сфері.

 

— Які питання щодо юрисдикційних ризиків України вам зазвичай адресують клієнти? Що стримує їх від виходу на український ринок і в чому вони потребують юридичної підтримки?

Д.Х.: Перше — це репутація. Часто клієнти, які раніше не працювали в Україні, не можуть ідентифікувати ризики. Але вони читають публікації в Financial Times чи The Economist, і постійно вживані фрази про корупцію, верховенство права чи доступ до правосуддя стають для них певними тригерами. Таким клієнтам ми насамперед допомагаємо чітко розібратися, які ризики їх очікують, і даємо поради, як їх мінімізувати. Структурування інвестування в Україну є значно складнішим порівняно з іншими країнами, але якщо все вибудувати правильно, тут можна дуже успішно розвивати бізнес.

І, на жаль, часто до нас звертаються у зв’язку з тим, що свого часу таку роботу не було зроблено, і інвестори опиняються в безвихідних, на їхній погляд, ситуаціях. Поки не буде позитивних зрушень у системі, такі випадки траплятимуться.

А.Н.: Потрібно також зважати на те, з яких юрисдикцій інвестори приходять в Україну, а також на те, як вони звикли працювати в більш розвинутих правових системах. Як правило, їм бракує якісної експертизи на стадії виходу на український ринок. Ба більше, вони можуть зіткнутися з проявами зловживань чи навіть шахрайства з боку українських контрагентів. Інвестор, наприклад, вважає, що його електронну переписку можна розглядати як договір чи стовідсотковий доказ — в українських реаліях це ніякий не договір, і дуже велике питання, як такі документи оцінюють правоохоронні органи та суд. Ці ризики можна знизити лише завдяки якісному правовому супроводу під час виходу на український ринок.

 

— Ви згадали про фактор корупції. Чи реально інвесторам усунути корупційні ризики?

Д.Х.: Зробити це реально, але дуже непросто. Така робота потребує комплексного підходу, підключення дипломатичних каналів, взаємодії з правоохоронними органами, які будуть реально розслідувати всі факти, а не ставити їх на паузу. Тож місія здійсненна за умови використання правильного набору інструментів.

 

— Як юридичний бізнес може сприяти мінімізації корупційних проявів?

А.Н.: Як то кажуть, якщо ви хочете щось змінити, то почніть із себе. Часто корупцію ініціюють саме юристи, які пропонують клієнтам «гарантовані» рішення. Ринок «підсідає» на такі рішення, клієнти не готові платити за якісний юридичний продукт, за інтелектуальний продукт — це проблема, яка справді існує. Мабуть, приватному юридичному бізнесу слід більше робити акцент на якості свого продукту і боротися з корупцією, використовуючи інтелектуальний складник.

 

— А чи потрібен цей інтелектуальний складник клієнту, чи він все­таки зацікавлений у вирішенні своєї проблеми?

А.Н.: Якщо такий складник не буде потрібен ані юристам, ані їх клієнтам, ми потрапляємо в якесь замкнене коло взаємовідносин бізнесу і юристів, розірвати яке можна мабуть лише політичною волею.

Д.Х.: У мене були дуже відверті розмови з клієнтами, коли я оцінював їх ситуацію як безнадійну. Клієнту буває дуже важко пояснити, що, незважаючи на явну несправедливість, його правова позиція є дуже слабкою. Мене запитували, чи міг би хтось виграти в такий ситуації. Я відповідав, що так, але, скоріш за все, лише корупційним шляхом. Усвідомлюючи це, мої клієнти виключали таку можливість, надаючи перевагу іншим варіантам: судовому провадженню в іншій юрисдикції, зверненням до правоохоронних органів тощо.

Такі випадки, на жаль, бувають. І в таких ситуаціях наше завдання — не досягти абсолютної перемоги, бо це неможливо, але зробити ситуацію для шахрая настільки токсичною, що йому стане вигідніше повернутися до переговорів та врегулювати спір.

 

— Якщо узагальнити, відмова від неправових варіантів вирішення спору в умовах, які наразі склалися на ринку, — для юридичної фірми це конкурентна перевага чи недолік?

Д.Х.: На мою думку, інших варіантів немає. Чи можемо ми не виграти в якомусь спорі через корупційний фактор? Так. І ми не готові перемагати за будь­яку ціну. Чи є це перевагою? На має переконання, так. Це означає, що в нас інші клієнти, які теж не готові так працювати. Можна втратити якусь одну справу, але зберегти пул хороших клієнтів і свою репутацію. В довгостроковій перспективі успішним буде бізнес, який дотримується такого підходу, а не той, хто намагається ситуативно заробити, порушуючи принципи.

А.Н.: Загалом це питання цивілі­заційного вибору, до того ж держави в цілому. Якщо Україна вибирає шлях — правильний, на наш погляд, — цивілізованих взаємовідносин і мінімізації корупції, то й у нас буде збільшуватися кількість роботи, клієнтів та обсяг бізнесу.

 

— На яких питаннях зосереджена ваша GR­практика?

Д.Х.: GR в Україні, як правило, постає в досить темних тонах. Як і у випадку з корупцією, ми до такого не готові. Наша команда має значний досвід роботи з міжнародними клієнтами, які отримують GR­послуги в усьому світі й очікують на відповідні стандарти роботи в Україні.

Принцип роботи нашої команди — супровід проєктів, у яких перетинаються інтереси як бізнесу, так і держави. Усі наші проєкти націлені на створення рівних умов на ринку, виведення його виключно в «білу» площину. Це може бути, наприклад, ринок таксі. Чи гральний бізнес. Наші клієнти — великі міжнародні оператори — зацікавлені у виході на український ринок, але, на їхню думку, умови на ринку поки що не ті. Є багато клієнтів, зацікавлених в інвестуванні в добувну промисловість. Ми доклали багато зусиль для прийняття закону про підтримку інвесторів.

А.Н.: «Гру в довгу» теж можна назвати однією з характеристик наших клієнтів і тих проєктів, які ми супроводжуємо. Складні питання не можуть вирішуватися просто і миттєво. Зокрема, GR дає клієнту те, що йому насправді потрібно, — стабільну роботу бізнесу, окупність інвестицій. Це завдання не одного дня.

 

— У GR велика складова частина законопроєктної роботи. Чи підтримуєте стосунки з партнерами фірми, які стали народними депутатами України?

Д.Х.: Безумовно, ми спілкуємося з парламентаріями, які займають державницьку позицію і підтримують ініціативи, спрямовані на поліпшення бізнес­клімату в країні, захист і сприяння інвестиціям, усунення непотрібних регуляторних бар’єрів або корупціогенних чинників. Наші колишні партнери, які зараз є народними депутатами України, належать до тих багатьох народних обранців, яким ми намагаємося донести позиції клієнтів. І в них, і в нас дуже багато роботи, тому зустрічаємося вкрай рідко, на жаль.

 

— Як ви в цілому оцінюєте український ринок юридичних послуг?

Д.Х.: Він не менш конкурентний, ніж ринки юридичних послуг в інших юрисдикціях. Тут є низка дуже хороших команд, чиї позиції історично сильні в тому чи іншому сегменті практики. Потрібно мати креативну команду, компетентну в українському середовищі, знаходити свою нішу, не намагатися охопити надто багато — і тоді можна конкурувати на українському ринку.

А.Н.: Погоджуюся з тим, що український юрринок — висококонкурентне середовище. Я би ще додав: у складних умовах.

Завдання кожного в таких умовах — усвідомлювати, в чому твоя перевага, чим ти можеш бути корисний клієнту. Поєднувати непоєднуване і таким чином отримувати щось нове.

Бесіду вів Олексій НАСАДЮК, «Юридична практика»

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

Зміст

VOX POPULI

Крізь практику до зірок?

Актуально

Суддівські перестороги

Акцент

Відображення реальності: адвокатів, які отримали свідоцтва в неналежній раді, можна не вносити в ЄРАУ

Галузі практики

Разом із тим

За згодою сторін

Захисні наміри

Дайджест

Дисциплінарна відповідальність суддів: їх право на оскарження

Держава та юристи

Зразкова поведінка

Заклик до «Дії»

Злочин і покарання

Новини

Новини юридичних фірм

Карта подій

IP REPORTER

Новини Євросуду

Вакцинація як частина політики охорони здоров’я в Чехії відповідає найкращим інтересам дітей

Приватна практика

Інвестиційний фон

Судова практика

Заповітна міра

Консультативна вада

Судові рішення

Щодо визнання майна, набутого за договором довічного утримання, спільною власністю

Тема номера

Електронний щоденник

Оцінне рішення

Рекламний склад

Оновити рАМКУ

Гра в монополію

У фокусі: LEGAL TECH

Програмне забезпечення

Інші новини

PRAVO.UA