прапор_України

Генеральний партнер 2022 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Юридична практика № 51-52 (1252-1253) » Громадянське питання

Громадянське питання

В Україні може бути визнано множинне громадянство — питання конституційності такої ініціативи має вирішити КСУ
За внесення неправдивих відомостей суб‘єктам декларування загрожуватиме адміністративна або кримінальна відповідальність

Президент України Володимир Зеленський подав на розгляд Верховної Ради України низку законопроєктів щодо множинного громадянства.

Конституцією України передбачено, що в нашій державі діє принцип єдиного громадянства. За словами адвоката ЮК «АМБЕР» Людмили Козятник, в Україні подвійне (множинне) громадянство де­факто існує давно, але поза законом. Саме тому голова держави ще під час інавгурації казав про свій намір врегулювати це питання.

 

Суть змін

Звернемо увагу на проєкт Закону «Про внесення змін Закону України «Про громадянство України» щодо підстав і порядку набуття та припинення громадянства України» № 6368 від 2 грудня 2021 року. Положеннями законопроєкту пропонується вилучити чинну норму із Закону України «Про громадянство», яка передбачає, що добровільне набуття громадянства іноземної держави є підставою для втрати громадянства України. Таким чином створюється можливість для отримання громадянства декількох держав. Також передбачається припинення іноземного громадянства осіб, які подали заяву про набуття громадянства України і одночасно є громадянами (підданими) держави, включеної Кабінетом Міністрів України до переліку держав міграційного ризику. Серед них є Російська Федерація.

У пояснювальній записці до законопроєкту № 6368 ідеться про впровадження декларації про відмову від іноземного громадянства та визнання себе лише громадянином України. Перелік осіб, які можуть подати такий документ, є вичерпним.

Також запропоновано встановити підстави, за наявності яких особа не може набути громадянства України за територіальним походженням (за правом ґрунту). Наприклад, унаслідок вчинення злочину проти людства.

Проєктом Закону «Про запобігання та протидію загрозам національній безпеці України у сфері громадянства» № 6369 від 2 грудня 2021року пропонується визначити правові та організаційні засади функціонування системи декларування громадянами України наявності чи відсутності іноземного громадянства та перевірки достовірності поданих у деклараціях відомостей. До переліку осіб, які повинні протягом року подати таку декларацію, належать:

— претенденти на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;

— керівники та їх заступники на стратегічних об’єктах державної власності;

— особи, які допускаються до державних таємниць;

— учасники виборів та референдумів;

— претенденти у члени політичних партій та члени цих партій.

Ще однією ініціативою є проєкт Закону «Про внесення змін до статті 570 Митного кодексу України щодо запобігання та протидії загрозам національній безпеці України у сфері громадянства» № 6370 від 2 грудня 2021 року. Цим закопроєктом пропонується встановити обмеження на обіймання посад у митних органах громадянами України, які мають або набули громадянство (підданство) іноземної держави (іноземних держав).

З метою протидії використанню громадянами України громадянства (підданства) іноземної держави (іноземних держав) як інструмента втручання у внутрішні справи України, посягання на незалежність, суверенітет і територіальну цілісність держави подано проєкт Закону «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо запобігання та протидії загрозам національній безпеці України у сфері громадянства» № 6371 від 2 грудня 2021 року. Зокрема, пропонується встановити обмеження на обіймання посад в органах системи правосуддя громадянами України, які мають або набули громадянство (підданство) іноземної держави (іноземних держав).

Звернемо увагу на проєкт Закону «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо відповідальності за порушення законодавства у сфері громадянства» № 6372 від 2 грудня 2021 року. Ним пропонується встановити адміністративну відповідальність за несвоєчасне подання та неподання суб’єктом декларування декларації про наявність (відсутність) громадянства (підданства) іноземної держави (іноземних держав), про перебування (неперебування) в процедурі набуття (припинення) громадянства (підданства) іноземної держави (іноземних держав), про подання документів для набуття громадянства (підданства) іноземної держави (іноземних держав). За такі дії передбачається штраф від 50 до 100 неоподаткованих мінімумів доходів громадян (850–1 700 гривень) із позбавленням права обіймати посади на один рік.

Також пропонується внести зміни до Кримінального кодексу України, встановивши кримінальну відповідальність за умисне внесення суб’єктом декларування явно недостовірних відомостей про наявність (відсутність) громадянства (підданства) іноземної держави (іноземних держав), або про перебування (неперебування) в процедурі набуття (припинення) громадянства (підданства), або про подання документів для набуття громадянства (підданства) іноземної держави (іноземних держав) до декларації, передбаченої Законом України «Про запобігання та протидію загрозам національній безпеці України у сфері громадянства». Санкція за це правопорушення передбачає штраф від 4 000 до 5 000 неоподаткованих мінімумів доходів громадян (68 000–85 000 гривень) або обмеження волі до трьох років із забороною обіймати певні посади.

 

Неоднозначна оцінка

Поки що складно передбачити майбутнє цих ініціатив, адже думки спільноти розділились. Хтось підтримує, а інші зазначають, що їх неможливо запровадити без попередніх змін Основного Закону України. Для прикладу, 99 народних депутатів України скерували подання до Конституційного Суду України щодо офіційного тлумачення статті 4 Конституції України (в контексті можливості визнання в Україні на законодавчому рівні подвійного громадянства).

 

Анастасія ВОЛИНЕЦЬ «Юридична практика»


ТОЧКА ЗОРУ


Порушення принципу єдності

 

Людмила КОЗЯТНИК, адвокат ЮК «АМБЕР»

На перший погляд, президентські ініціативи мають на меті легітимізувати подвійне (множинне) громадянство та видавати українські паспорти іноземцям (здебільшого це стосується української діаспори за кордоном), а громадяни України матимуть право вільно набувати іноземне громадянство. Водночас внесені Президентом України законопроєкти передбачають заборону для осіб із подвійним (множинним) громадянством обіймати посади у сферах державного управління. Однак не виключається, що президентські ініціативи спрямовані на збільшення електорату на майбутніх виборах, адже зросте кількість громадян, які раніше не брали участі в голосуванні, та не складно здогадатися, на чию користь буде віддано такі голоси.

Згідно зі статтею 4 Конституції України в нашій державі існує єдине громадянство. Здавалось би, ця конституційна норма є абсолютно зрозумілою. Водночас такому конституційному принципу суперечить закладений у президентському законопроєкті принцип єдиного громадянства як громадянства держави Україна, що унеможливлює існування громадянства адміністративно­територіальних одиниць України. Тобто принцип єдиного громадянства полягає у забороні громадянства будь­якої області України. У зв’язку з цим є очевидним, що законодавчі ініціативи Президента України щодо легітимізації подвійного (множинного) громадянства суперечать Основному Закону держави, адже повністю руйнують закріплений у Конституції України принцип єдиного громадянства. А тому, з огляду на конституційну норму про визначення саме законом підстав набуття і припинення громадянства України, перш ніж легітимізувати подвійне (множинне) громадянство, необхідно внести зміни до Конституції України.

 

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

tg-10
4_TaxForce600_90
covid
На-сайт_балы_600х90
На-сайт1_600x90
top50_2020_600x90
ULF_0002
Vacancies_600x90_ua
doroszab2

Зміст

IP REPORTER

Домен — не доказ

PLS 2021

На вершині PLS 2021

PRо активність

VOX POPULI

Штатні розклади

Актуально

Адвокатський внесок зросте

Бізнес акценти

Акцент

Юрист року — Руслан Стефанчук

Галузі практики

У пошуках збитків

Сім разів відміряй

Проєктні зміни

Ключовий доступ

Дайджест

Військове забезпечення

Держава та юристи

Громадянське питання

Новини юридичних фірм

Asters захистила права АТ «Ощадбанк» у спорі про стягнення заборгованості

ETERNA LAW супроводжувала злиття Perfectial з Avenga

CMS стала юридичним радником NAFTA щодо придбання частки Ужгородського газового родовища

Sayenko Kharenko представила інтереси ТОВ «Аксер груп» і Асоціації «Теплиці України» в антидемпінговому розслідуванні

Aequo вчергове захистила права «Дарниці» на «Цитрамон»

Ганна Прохорова стала партнером Mamunya IP

Підсумки року

Змінна робота

Судова практика

Відмінності в забезпеченні

ТОП-10

Найдіяльніші юристи 2021 року

Тема номера

Позиція захисту

Зворотний рух

Неявне питання

У фокусі: комплаєнс

Позиційна противага

Інші новини

PRAVO.UA