Ефект присутності — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА

Ефект присутності

Рубрика Тема номера
Новий двоступеневий інструмент ОЕСР пов’язуватиме оподаткування транснаціональних компаній із джерелами їх доходу, які не повинні залежати від фізичної присутності в юрисдикції
Правила GloBE передбачають виключення доходів від міжнародних перевезень із використанням визначення такого доходу згідно з Модельною конвенцією ОЕСР

Організація економічного співробітництва та розвитку (OЕСР) розробила двоступеневий інструмент для вирішення проблем оподаткування, що виникають унаслідок стрімкої диджиталізації економіки (Two-Pillar Solution). Заяву щодо застосування відповідних правил 5 липня 2021 року підписала 131 країна, включно з Україною.

 

Pillar One

Це набір пропозицій щодо перегляду правил розподілу прав оподаткування між юрисдикціями в умовах нової економіки.

За правилами Pillar One частина прибутку транснаціональних компаній (ТНК) повинна оподатковуватися в юрисдикції, де генерується дохід (юрисдикції джерела доходу).

Компаніями, що потраплятимуть під сферу дії Pillar One, будуть ТНК зі світовим оборотом понад 20 млрд євро (поріг планують зменшити до 10 млрд євро після досягнення певних результатів) і вищою за 10 % прибутковістю.

Під сферу дії, зокрема, потраплять підприємства, що надають автоматизовані цифрові послуги (ADS), та підприємства, які працюють у споживчому бізнесі (CFB) та отримують прибуток від значної та постійної взаємодії з клієнтами та користувачами на ринку.

Pillar One пов’язуватиме права оподаткування таких підприємств із джерелами їх доходу, які не повинні залежати від фізичної присутності в юрисдикції.

Пакетом норм передбачено належну координацію між застосуванням нових правил міжнародного оподаткування та скасуванням усіх податків на цифрові послуги (digital services taxes).

 

Nexus і розподіл прибутку

Інструментом запроваджується так звана сума A: нове правило оподаткування розподілятиме високий прибуток ТНК на основі спеціальної формули, не обов’язково на основі правила «витягнутої руки». Сума A розподілятиметься з урахуванням локальних доходів (будуть визначатися за правилами їх джерела виникнення) та заходів щодо усунення подвійного оподаткування.

У рамках розподілу прибутку може бути використано також альтернативну методологію суми В, якщо її використання буде обґрунтовано. Сума B становитиме стандартну винагороду за звичайну маркетингову та дистрибуційну діяльність.

Запроваджуватимуть нове правило Nexus спеціального призначення, щоб спрямовувати суму А в юрисдикцію ринку, коли ТНК під сферою дії Pillar One отримують принаймні 1 мільйон євро доходу від цієї юрисдикції. Для юрисдикцій з нижчим за 40 млрд євро ВВП поріг для правила Nexus буде встановлено на рівні 250 000 євро.

Правило Nexus спеціального призначення застосовуватиметься виключно для того, щоб визначити, чи підпадає юрисдикція під критерії для спрямування в неї суми А.

Для ТНК від 20 % до 30 % залишкового прибутку, визначеного як прибуток, що перевищує 10 % доходу, буде розподілятись на юрисдикції ринку з урахуванням правила Nexus.

Подвійне оподаткування прибутку, розподіленого на юрисдикції ринку, буде усуватися за допомогою звільнення або кредиту.

Багатосторонній інструмент, за допомогою якого реалізується сума А, буде розроблено та відкрито для застосування у 2022 році, а правило щодо суми А набуде чинності у 2023 році.

 

Pillar Two

Pillar Two запроваджуватиме такі нові правила для надання додаткових прав щодо оподаткування юрисдикціям, у разі якщо інші юрисдикції не застосовували свої первинні права оподаткування або доходи в них підлягають оподаткуванню за низькими ставками податку:

1) Глобальні правила протидії розмиванню податкової бази (GloBE):

— правило включення доходу (IIR), яке має на меті зробити іноземний дохід філій та підконтрольних суб’єктів об’єктом оподаткування за узгодженим мінімальним податком у юрисдикції материнської компанії;

— правило щодо недостатньо оподаткованих платежів (UTPR) як додаток до IIR, яке заборонятиме вирахування з бази або вимагатиме коригування тією мірою, якою низько оподатковуваний дохід суб’єкта господарювання не підлягає оподаткуванню згідно з IIR.

Правила GloBE матимуть статус загального підходу до оподаткування. Мінімальна ставка податку, яка застосовується для цілей IIR та UTPR, становитиме 15 %;

2) правило, засноване на договорах про уникнення подвійного оподаткування:

— правило «підлягає оподаткуванню» (STTR), що дозволяє юрисдикціям джерела доходу встановлювати обмежене оподаткування певних платежів на користь пов’язаних сторін, що оподатковуються за ставкою, нижчою від мінімальної. Податок, відповідно до STTR, буде підлягати зараховуванню (кредитуванню) як податок, що покривається згідно з правилами GloBE.

Правила Pillar Two будуть застосовуватися лише до ТНК груп із загальним доходом понад 750 млн євро (сумовий критерій встановлено відповідно до кроку 13 Плану дій OЕСР щодо запобігання розмиванню податкової бази і виведенню прибутків із-під оподаткування (план BEPS).

Правила GloBE передбачають виключення доходів від міжнародних перевезень із використанням визначення такого доходу згідно з Модельною конвенцією ОЕСР (Багатостороння конвенція про виконання заходів, які стосуються угод про оподаткування, з метою протидії розмиванню бази оподаткування та виведенню прибутку з-під оподаткування).

Потенційним винятком міг би бути податок, уже запроваджений у США на основі Глобального режиму нематеріального низького оподатковуваного доходу (GILTI), але ОЕСР на сьогодні погодило паралельне співіснування GloBE та GILTI.

 

Ефективний інструмент

Зміни, що пропонуються Pillar One та Pillar Two, є технічно складними та зачеплять багато міжнародних бізнесів. Pillar Two може мати значний вплив на ефективні податкові ставки ТНК як самостійно, так і в поєднанні з Pillar One. Інструменти, за попередніми планами, наберуть чинності з 2023 року.

Упровадження цих інструментів відбуватиметься паралельно з внесенням змін до національного законодавства країн, а також двосторонніх конвенцій про уникнення подвійного оподаткування (очікується, що через багатосторонній інструмент).

БОБОШКО Олександр — директор відділу міжнародного оподаткування, керівник IT-сектору «KPMG в Україні», м. Київ,

МАТВІЄНКО Ніна — старша консультантка відділу міжнародного оподаткування «KPMG в Україні», м. Київ


КОМЕНТАРІ

Глобальний процес
Олександр ТРЕТЬЯКОВ,старший юрист ЮФ «Антіка»

Новий план запровадження глобального оподаткування для транснаціональних корпорацій, розроблений OЕСР (Pillar One і Pillar Two), — це загальний інструмент, застосовувати який зобов’язалась і Україна. Водночас слід розуміти, що головною ціллю інструментів є транснаціональні компанії, які в Україні, як правило, не мають офісів.

Перший інструмент — Pillar One — має не дати можливості оподатковувати дохід компанії в іншій юрисдикції, якщо головна господарська діяльність здійснюється в межах країни. Тобто оподаткування буде не за місцем розташування (як це в більшості випадків відбувається зараз), а за місцем, де продаються товари/послуги компанії.

Другий інструмент — Pillar Two — це боротьба із заниженням податків. Якщо компанія фактично сплачує менше податків, ніж вона мала б сплачувати відповідно до «загальної» ставки (не важливо, з якої причини), вона має доплатити податок.

Значення цих інструментів для України оцінити важко. З одного боку, це глобальний процес, до якого необхідно приєднуватися, щоб продовжувати співпрацю з розвиненими країнами. З іншого боку, в окремих сферах упровадження цих інструментів може мати негативні наслідки для податкових надходжень, наприклад у сфері ІТ, яка наразі оподатковується в Україні, а за логікою Pillar One повинна оподатковуватися в країнах, де буде продаватись відповідне програмне забезпечення


Нівелює переваги офшорів
Володимир ХОМЕНКО, юрист АФ «Грамацький і Партнери»

Глобальна податкова реформа Two-Pillar Solution спрямована на більш справедливий та ефективний перерозподіл податкових надходжень від великих транснаціональних корпорацій.

По-перше, зміни передбачають передання державам, де фактично отримуються доходи, права їх оподаткування незалежно від місця реєстрації ТНК.

Це повинно збільшити ефективну податкову ставку ТНК, оскільки значно ускладниться виведення доходів у низькоподаткові юрисдикції без сплати жодних податків за місцем одержання доходів.

По-друге, реформа передбачає ручне коригування податкової конкуренції між державами, а саме встановлення глобальної мінімальної ставки корпоративного податку на рівні 15 %. Своєю чергою, запровадження мінімальної ставки нівелюватиме податкові переваги офшорних юрисдикцій та матиме наслідком збільшення ефективної податкової ставки ТНК.

Справедливо зауважити, що ініціативу було підтримано багатьма класичними офшорами (острів Мен, Британські Віргінські Острови, Кайманові Острови), водночас частина «податкових гаваней» великих цифрових компаній (Ірландія, Кіпр, Мальта) висловилася проти змін, що ставить загалом під сумнів ефективність реформи.

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

Інші новини

PRAVO.UA