— Чи справді Україні необхідно залучати міжнародних експертів до процесу формування суддівського корпусу?
— До парламенту Президентом України як невідкладний поданий законопроєкт № 3711, яким запропоновано визначити порядок формування Вищої кваліфікаційної комісії суддів України. Зокрема, пропонується, щоб процес добору суддів здійснювався конкурсною комісією саме у складі представників суддівського корпусу та міжнародних експертів.
Залучення міжнародних експертів для вирішення питань, що стосуються формування суддівського корпусу та органів суддівського врядування в Україні, загалом відповідає принципам конституційності, однак їхня участь є доцільною та виваженою в рамках виконання ними дорадчих функцій, а їхні позиції можуть мати лише рекомендаційний характер. Інакше — під сумнів ставиться незалежність та суверенітет нашої держави.
Переконаний, що наразі як для судової системи, так і для всього суспільства є вкрай важливим ухвалення законопроєкту № 3711, який надасть можливість нарешті сформувати ВККС, розв’яже проблему дефіциту суддів та відновить право громадян на доступ до правосуддя.
— Венеціанська комісія у своєму висновку щодо законопроєкту № 3711 не рекомендує розширювати коло організацій, які можуть висувати своїх кандидатів до конкурсної комісії з відбору членів ВККС. У разі врахування такої позиції, чи не повториться сумнозвісний досвід, який фактично призвів до неможливості запуску роботи ВККС?
— У цьому випадку, навпаки, якщо не розширити коло суб’єктів, які можуть висувати кандидатури до відповідної комісії з відбору членів ВККС, та чітко не визначити їх перелік, існуватиме невизначеність. Це може спричинити труднощі у формуванні конкурсної комісії. Водночас до вищої ради правосуддя надійшли листи від органів і організацій, які відмовилися від делегування своїх кандидатів. Разом із цим у Висновку щодо законопроєкту № 3711 Венеціанська комісія рекомендує надати повноваження висувати експертів виключно тим організаціям, які традиційно співпрацюють з Україною у сфері судоустрою та вже уклали договори щодо такої співпраці.
— Як ви ставитеся до ідеї залучення суддівіноземців щодо здійснення правосуддя в Україні?
— Положеннями Конституції та Закону України «Про судоустрій і статус суддів» визначено, що суддею може бути призначений лише громадянин України. Це є однією з обов’язкових умов для набуття статусу судді. Тобто механізм наділення іноземців судовою владою апріорі не передбачений чинним законодавством України і не може бути виправданим з огляду на те, що такі особи не мають відповідної освіти та не здійснюють практичної діяльності в Україні.
Виняток становить розгляд справ у Міжнародному комерційному арбітражному суді при Торговопромисловій палаті України, де до складу арбітрів можуть бути включені як громадяни України, так і громадяни інших держав та особи без громадянства, які володіють необхідними спеціальними знаннями у галузі вирішення спорів, віднесених до компетенції органу, і відповідають високим моральноетичним вимогам.
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…