Час зняти маски — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА

Час зняти маски

Рубрика Персона
«У кризових ситуаціях, зокрема таких як карантин, часто немає ані часу на дипломатію, ані другої спроби. Треба визначатися: «або — або», пояснює причини конфліктів у справах своїх клієнтів адвокат Ганна Осетинська

Обмеження, викликані карантином, стали своєрідним стрес-тестом для всіх: і людей, і сімей, і бізнесів. Те, що було неважливим за звичайних обставин, стало значним в умовах ізоляції та кризи. І якщо виявилося, що розвиток партнерів пішов різними шляхами, а спільна діяльність була лише звичкою, — тесту на міцність такі стосунки не витримають.

Чому в юристів бізнесу стало більше роботи у період карантину та які життєві принципи і цінності дають змогу плавно пережити кризу, розповіла адвокат з 20-річним стажем Ганна Осетинська, керуючий партнер АО Ctrl.law.

Ганно, ви одна із небагатьох представниць юрбізу, які безапеляційно стверджують, що спаду в роботі за період жорстких карантинних обмежень не відчули. Це викликано спеціалізацією вашого об’єднання?

— Ймовірно, адже наш профіль — повний супровід господарської діяльності. У кризові періоди бізнес є ще більш вразливим, оскільки до зовнішніх загроз можуть додаватися внутрішні. Моя філософія — надавати клієнтові повний комплекс послуг щодо його бізнесу та супутніх питань, які виникають у його власника. Звідси й спеціалізація — господарське (у найширшому розумінні) та сімейне право.

Що стосується обсягів роботи — вони збільшилися. Це не моє суб’єктивне враження через відчутне «розтягнення» робочого дня під час віддаленої роботи. У нас з’явилися нові клієнти. Ми збільшили штат, винайняли новий, більший офіс та готові публічно заявити про АО Ctrl.law як нове ім’я на юридичному ринку України.

У березні-квітні ви не переходили на віддалену роботу, не урізали заробітну плату?

— Звісно, ми не ризикували здоров’ям наших юристів — все, що не потребувало персональної присутності (зустріч із клієнтом, судове засідання тощо), було переведено на віддалену роботу. Не більше тижня-півтора нам знадобилося, щоб переорганізувати співробітників працювати з дому. Сьогодні така опція зберігається. Хто не має належних умов чи комфортніше почувається в офісі — приїздять.

Звісно, ми не були впевнені в можливості забезпечити той самий рівень заробітку для працівників в умовах невизначеного строку карантинних обмежень, проте ми не пішли шляхом урізання зарплат, а перейшли на погодинну оплату праці всередині компанії. Ймовірно, це мотивувало колег розподіляти свій час, знаходити work-life баланс та своєчасно виконувати поставлені завдання. Зрештою, багато хто на карантині отримав більший дохід, ніж за попередні місяці роботи в офісі.

Судячи з вашого досвіду, невеликим компаніям цю кризу пережити легше.

— Я загалом розумію підстави для падіння ринку юридичних послуг, але зазначу, що саме ті компанії, які мають диференційований клієнтський портфель, здатні легко адаптуватися до будь-яких непередбачуваних обставин. Звісно, перепрофілювати на дистанційну роботу і координувати невелику кількість співробітників легше. У бутиків, до сегменту яких належить і наше об’єднання, менші адміністративні витрати та витрати на оренду, утримання приміщень, тому керівникові не треба думати, як їх покрити за один-два місяці простою.

Крім того, хоч про це й не прийнято говорити на ринку, проте очевидно, що в маленьких компаніях ніколи немає «зайвих», чи назвімо їх «запасними», співробітників. Кожен завантажений щонайменше на всі сто відсотків робочого часу, а тому й відмовитися від чиїхось послуг вкрай важко.

До того ж у маленьких колективах люди згуртовані не тільки довкола робочих завдань, а й довкола спільних цінностей, як би пафосно це не звучало, — вони всі, як моя сім’я.

Ви дуже цінуєте своїх людей. Легко з ними сходитесь чи прощаєтеся?

— Я знаю, що жоден коуч з управління персоналом мене в цьому не підтримає, та я обираю співробітників на рівні відчуття: моя людина — не моя. Ми повинні мати спільні цінності, дотримуватися одних професійних принципів, однаково сприймати життя. Це не означає спільні для всіх хобі. Проте я впевнена, що людина повинна мати щось, окрім роботи та сім’ї, щось для власного задоволення. Людина, яка житиме лише роботою, мені теж навряд чи підійде. Я інтуїтивно приймаю рішення, зможемо ми працювати разом чи ні. Хоча це «не науковий» підхід.

Прощатися з працівниками мені доводилося, та вкрай рідко це буває через те, що ми не змогли працювати. Більшість йшли на підвищення: хто виростав у власний бізнес, хто — змінював роботу адвоката на суддівську посаду. У будь-якому випадку, то було професійне зростання, яке я усіляко підтримую.

Так само я обираю і клієнтів: за їхніми цінностями.

Стривайте, у загальній уяві це клієнт ходить зі своїм кейсом… проблем і вибирає, кому доручити їх вирішення.

— Попри те, що за законом адвокат не може відмовитися від ведення справи, завжди є коректний вихід із ситуації. Ми, адвокати, обираємо спеціалізацію і маємо право вибирати справи, які хочемо вести. Критерії у кожного суб’єктивні. Сьогодні на ринку є дуже багато фахових юристів. Жоден із них не займається всіма справами підряд. Це може бути на початку кар’єри, коли адвокат ще обирає, що йому цікаво, але з роками все одно формується чітка спеціалізація. Навіть захисники у кримінальних справах можуть мати певні власні орієнтири: наприклад, не здійснювати захист убивць чи наркоторговців. А інші саме з такими клієнтами і працюють.

Зрештою, і клієнт нас обирає, найчастіше — на суб’єктивно-інтуїтивному рівні, то чому я не можу відмовитися від роботи з людиною, якій мені неприємно допомагати?

Справу якого клієнта ви б ніколи не взялися вести?

— Я ніколи не вестиму справи клієнта, який нападає (читай — залишає без засобів існування) на людину, яка перебуває у повній матеріальній чи психологічній залежності від нього, скрутній ситуації. Це стосується і бізнесу. Я можу бути агресивною, відстоюючи інтереси клієнта, коли йде боротьба рівних, але я не буду, що називається, «знищувати слабкого». Це актуально і для сімейних справ — я не можу супроводжувати особу, яка позбавляє ресурсів своїх же дітей.

Я не заглиблююся у стосунки чоловіка і дружини — якщо люди планують розлучення, адже у них на те є свої причини і, більше того, повне право. Але брати дітей у заручники, шантажувати ними, відмовляти у підтримці їм, повністю залежним від тебе створінням, — для мене неприйнятно, це негідна поведінка для дорослої людини будь-якої статі.

Та якщо я вже беруся за справу клієнта, я віддаюся їй сповна. Такого клієнта ми супроводжуємо з усіх питань, що виникають у нього, — від структурування бізнесу і до оформлення права власності на якесь майно, придбане ним. Ми готові вирішувати для нього будь-які юридичні питання. Виняток становить тільки захист у кримінальних провадженнях, але й тоді ми не полишаємо клієнта, а забезпечуємо йому координацію з адвокатами — нашими партнерами, які мають відповідну спеціалізацію та кваліфікацію.

Ваш клієнт для вас у першу чергу клієнт чи друг?

— Для мене це неподільні поняття. Я дуже сильно заглиблююся у справу свого клієнта. Коли ти супроводжуєш чийсь бізнес, ти знаєш все про фінансову основу життя людини. Іноді це набагато довірливіші відносини, ніж у деяких сім’ях. Тому, якщо між адвокатом і клієнтом немає суцільної довіри — ти не будеш володіти всією потрібною інформацією, а отже, вся вибудувана стратегія ведення справи, структурування компанії, встановлення запобіжників від посягань матиме ахіллесову п’яту. Тут потрібна тільки повна довіра. Що це тоді, якщо не бізнес-дружба?

А як же заборона ототожнення з клієнтом?

— Цього правила адвокатської етики, як і всіх інших, я суворо дотримуюся. Та давайте визначимося, воно забороняє адвокату вникати детально у справу клієнта і переживати за результат, як за власний, чи забороняє третім особам вішати ярлик «негідник» на адвоката тільки через особу його клієнта? Як на мене, відповідь очевидна, тому я не відчуваю дискомфорту і жодних сумнівів у правильності своїх методів роботи.

З якими питаннями сьогодні найчастіше до вас звертаються?

— З приводу конфліктів між бізнес-партнерами та розлучень між подружжям. Так, як і не надто міцні сім’ї, стосунки багатьох партнерів по бізнесу теж не витримали суворого карантину і кризи. Коли постали питання: зберегти дохід чи колектив, роботоспроможність компанії чи партнерів, надати підтримку чи зберегти ресурси і безліч інших ультимативних питань — треба визначатися «або — або». У кризу немає наперед правильних рішень. Так само як немає часу на дипломатію, узгодження позицій, можливості відкласти вирішення питання тощо. Є одна спроба з однієї. Тому одразу проявляються істинні цінності та пріоритети кожної людини, і якщо вони більше не збігаються з цінностями партнера — розлучення стає неминучим. Та все ж таки я не радила б сприймати такий сценарій розвитку подій, як трагічний кінець. Зрештою, це завжди — початок чогось іншого, тільки окремо.

Бесіду вела Ірина ГОНЧАР, «Український адвокат»

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

Інші новини

PRAVO.UA