Б’є — значить, не любить — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Український адвокат №9-10 (169-170) » Б’є — значить, не любить

Б’є — значить, не любить

Як ефективно надавати правову допомогу потерпілим від домашнього насильства

Рубрика Актуально
Вкрай важливо, щоб люди вміли розпізнавати домашнє насильство, знали, яких форм воно буває, та чітко розуміли алгоритм дій — що робити, куди звернутися за допомогою

Карантин і домашнє насильство — чи є між ними зв’язок? За десять місяців цього року до системи без­оплатної правової допомоги звернулося 940 постраждалих від домашнього насильства, яким був потрібен захист або представництво у суді. За минулий рік таких звернень було 790. Правова допомога постраждалим від домашнього насильства — це завжди більше, ніж надати юридичну консультацію, скласти позовну заяву і виступити в суді.

 

Проблема, яку важко досліджувати

Домашнє насильство — проб­лема, яку важко досліджувати. Адже фізичне, сексуальне, психологічне, економічне насильство однієї людини над іншою у сімейних відносинах може мати приховані форми. Інколи як агресор, так і потерпілий вважають свої стосунки «нормальними».

Зростання кількості звернень щодо домашнього насильства на тлі карантинних обмежень фіксують правоохоронці, правозахисники, організації громадянського суспільства. Понад 40 % опитаних, які повідомили про домашнє насильство, до карантину такого досвіду не мали, — йдеться в аналітичному звіті «Вплив СOVID-19 на права жінок в Україні», підготовленому Асоці­ацією жінок-юристок України «Юрфем». За даними МВС, у першому півріччі цього року до поліції н адійшло на 48 % більше звернень за захистом від домашнього насильства, ніж за такий самий період 2019 року — понад 101,5 тис. проти 68,4 тис. При цьому страждають від домашнього насильства не лише жінки, а й чоловіки, діти, батьки, інші члени родини.

«З січня по листопад цього року безоплатну вторинну правову допомогу, у тому числі захист та представництво у суді, отримали 940 осіб, які постраждали від домашнього насильства. Так, це більше, ніж торік. Але певною мірою це пояснюється тим, що люди стали більш ­поінформованими, частіше звертаються за­правовою допомогою», — говорить в.о. директора Координаційного центру з надання правової допомоги Олександр Баранов.

Наприклад, на Донеччині порівняно з 2019 роком кількість звернень за БВПД від осіб, які постраждали від домашнього насильства, збільшилась у шість разів. Так, цього року безоплатну вторинну правову допомогу надано в 93 випадках.

«Серед клієнтів, які є постраждалими від домашнього насильства, 30 % після вирішення їхнього питання звернулись пов­торно, вже з іншою правовою проблемою. Це свідчить про довіру до юристів системи БПД та комплексний підхід у вирішенні проблемних питань. Як правило, у постраждалих від домашнього насильства є ряд супутніх правових питань — розлучення, аліменти, позбавлення батьківських прав тощо», — розповідає заступниця директора Регіонального центру з надання БВПД у Донецькій та Запорізькій областях Оксана Савицька.

Здебільшого питання, з якими постраждалі від домашнього насильства звертаються до системи БПД, стосуються звернення до суду для видачі обмежувального припису.

«За десять місяців цього року до Рівненського місцевого центру надійшло 34 звернення від постраждалих від домашнього насильства. У 94 % випадків звертаються жінки. Хоча і чоловіки подекуди зазнають домашнього насильства та шукають правової допомоги. Середній вік клієнтів цієї категорії 35–45 років. Здебільшого люди або хочуть проконсультуватись, або ж просять допомоги юриста чи адвоката у складенні заяви до суду для видачі обмежувального припису», — розповідає директорка Рівненського місцевого центру з надання БВПД Алла Негрей.

 

Допомога — онлайн та за телефоном

Утім, далеко не всі люди, які є постраждалими від домашнього насильства, готові особисто прийти до центрів та бюро правової допомоги. Їм легше, а часто — безпечніше звернутися за допомогою за телефоном або через інтернет. З квітня цього року система БПД запустила в месенджері Телеграм-чат «Правова допомога протидії насильству», де постраждалі від домашнього насильства та свідки можуть отримати консультацію юристів щодо захисту своїх прав.

За правовою консультацією можна також звернутися, написавши повідомлення у месенджер Фейсбук-сторінки системи БПД, у публічний чат Телеграм-каналу «Безоплатна правова допомога», у приватний чат системи БПД у Телеграм або Вайбер, а також через мобільний застосунок «Безоплатна правова допомога».

Постраждалі від домашнього насильства можуть отримати кваліфіковану правову допомогу, зателефонувавши на єдиний телефонний номер системи БПД 0 800 213 103. Так, лише з червня по листопад цього року до контактного центру надійшло 467 телефонних звернень з питань протидії та запобігання домашньому насильству.

Також у рамках співпраці з гарячою лінією 1547 з попередження домашнього насильства з лютого по листопад цього року фахівці контактного центру системи БПД перенаправили 354 особи для отримання кваліфікованої психологічної чи інших видів допомоги. Крім того, за цей час оператори контакт­ного центру системи БПД за номером 0 800 213 103 прийняли понад 103 телефонних звернення від осіб, перенаправлених з гарячої лінії 1547.

«Здебільшого питання стосувались притягнення кривдника до відповідальності, отримання безоплатної вторинної правової допомоги, як звернутися до правоохоронних органів у зв’язку із вчиненням домашнього насильства, видачі обмежувального припису та винесення термінового заборонного припису. Багато запитань також щодо зняття з реєстрації місця проживання, стягнення аліментів, порядку розірвання шлюбу та визначення місця проживання дитини», — говорить начальниця управління забезпечення доступу до правової допомоги Координаційного центру Наталія Марчук.

 

Про важливість комунікації

Фахівці системи БПД, які надають правову допомогу постраждалим від домашнього насильства, говорять, що спілкування з цією категорією людей має певні особ­ливості.

«Для ефективного надання правової допомоги важливо не тільки якісно проконсультувати особу в контексті юридичних наслідків, які тягнуть випадки домашнього насильства, але й налагодити комунікацію з клієнтом та враховувати психологічні особливості такої категорії осіб», — наголошує заступниця директора Регіонального центру з надання БВПД у Житомирській області Наталія Радушинська.

Фахівці системи БПД говорять, що особ­ливо важливо в процесі комунікації дати зрозуміти постраждалій особі, що вона не вин­на в тому, що відбувається, та будь-яке насильство є неприпустимим. Серед рекомендацій щодо ефективної взаємодії з клієнтами, які постраждали від домашнього насильства, — розвиток емпатії та застосування прийомів активного слухання, спілкування зрозумілою мовою.

«Правова допомога постраждалим від домашнього насильства — це завжди більше, ніж скласти позовну заяву і виступити в суді. Клієнтам необхідна підтримка, співчуття і розуміння ситуації», — говорить юристка Старокостянтинівського місцевого центру з надання БВПД Олександра Боровик.

Не менш важливою є і правопросвітницька робота. Адже нерідко люди не розуміють, що стикаються саме з домашнім насильством. У суспільстві побутує думка, що домашнє насильство — це заподіяння тілесних ушкоджень. Однак насправді воно може бути не лише фізичним чи сексуальним. Це і психологічний тиск — образи й залякування, заборона спілкуватися з рідними, і економічні утиски — заборона працювати чи навчатися, позбавлення житла, їжі, одягу…

Тому вкрай важливо, щоб люди вміли розпізнавати домашнє насильство, знали, яких форм воно буває, та чітко розуміли алгоритм дій — що робити, куди звернутися за допомогою. Для цього працівники системи БПД проводять правопросвітницькі заходи як офлайн, так і онлайн (вебінари, презентації, флешмоби, подкасти, відеоролики, прямі ефіри у соціальних мережах, відеоконсультації тощо). Серед основних тем — «Як розпізнати та припинити психологічне насильство в родині», «Карантин — не привід для домашнього насильства», «Способи захисту від домашнього насильства», «Протидія домашньому насильству» тощо.

 

Авторка: Олена ДОСПЄХОВА, заступниця начальника управління комунікацій Координаційного центру з надання правової допомоги

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

Зміст

Актуально

Б’є — значить, не любить

Від редактора

Усе по 50

Дивіться!

Офіцер і шпигун

За кордоном

Вирок успіху

Компанія

Секрети у книжковій шафі

Новини

Кримінальну відповідальність за деклараційні порушення повернули до КК України

Вектори розвитку судової реформи визначали правники

Адвокати розвиватимуть кримінальне правосуддя

Помер голова Ради адвокатів Черкаської області

НААУ надасть ВРП результати аудиту судової реформи

На Рівненщині представники юридичних професій домовилися про співпрацю

Як ознайомитись з матеріалами справи під час карантину — пояснив 7ААС

Рада затвердила пільги з ПДФО та ЄСВ для самозайнятих осіб

Оновлено склад Великої Палати ВС

Репортаж

Альтернативне вирішення

Вистояти і рухатися

Теорія і практика

Точно в ціль

У фокусі

Знайти спору місце

Зізнатися у виконанні

Читайте!

Криваві землі

Школа майстерності

ТОП-10 висновків ВС у справах про банкрутство

Інші новини

PRAVO.UA