600-90_WAIT
прапор_України

Генеральний партнер 2023 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА

Антикризове управління

Щороку економіка України втрачає тисячі підприємств, які пройшли ліквідацію через банкрутство. Своєю чергою, процедура банкрутства є досить складним процесом, який впливає на соціальну, управлінську та фінансову сфери. І лише професіонали своєї справи — арбітражні керуючі — можуть ефективно реалізувати відповідну специфіку. Варто на законодавчому рівні встановити можливість представництва учасників справи про банкрутство виключно арбітражними керуючими
Наталія Тищенко, арбітражна керуюча, керуюча партнерка ЮК Nobili

 

Роль банкрутства

Перехід від одних форм суспільного розвитку до інших завжди супроводжується нестабільними явищами в економіці. Бізнес відіграє важливу роль у становленні та розвитку економіки нашої держави на кожному етапі. Саме в перехідні періоди зʼявляється загроза неплатоспроможності та банкрутства. Сучасна економіка України невіддільно повʼязана з банкрутством бізнесу: одні йдуть з ринку, а інші приходять. Це постійний та збалансований процес.

Водночас існує період, коли порушуються ланцюги виробництва, збуту та споживання. Банкрутство — це процес, який повʼязує зміни та обʼєднання бізнесу на етапах розвитку, становлення та виходу з ринку.

Поширена думка, що причиною банкрутства є некомпетентність управлінців. Але в більшості випадків ідеться про відсутність значного досвіду в антикризовому управлінні. Для покращення цієї ситуації наша держава створила та розвиває інститут арбітражного керуючого як специфічний вид антикризового менеджера. Також було змінено та вдосконалено законодавство щодо регулювання банкрутства.

Законодавством встановлено досить жорсткі та обґрунтовані вимоги до майбутніх арбітражних керуючих, оскільки вони повинні мати теоретичні й практичні знання з економіки та юриспруденції. На сьогодні всі процеси незбалансовані, а практика неплатоспроможності (банкрутства) переживає не найкращі часи, що спричинено такими факторами.

 

Негативний вплив мораторію

Одним із цих факторів є мораторій на відкриття проваджень у справах про банкрутство юридичних осіб за заявою кредиторів за вимогами до боржника, що виникли з 12 березня 2020 року. Такий мораторій діє на період карантину та протягом 90 днів із дня його скасування.

Велика кількість субʼєктів господарювання вже опинилися під загрозою банкрутства через економіко-соціальні наслідки оголошеного в Україні, карантину та протиепідемічних заходів. Мораторій мав зворотний ефект, оскільки відтермінування відкриття проваджень про банкрутство не дало позитивного економічного результату. Кредитори безрезультатно намагаються повернути кошти, спостерігаючи, як боржники активно виводять свої активи. У результаті нестачі оборотних активів самі накопичують кредиторську заборгованість. Досить велика частина підприємств, здавалось би, зі сталими економічними показниками вимушені розпочинати процедуру банкрутства самі.

Таке відтермінування не створило можливості для бізнесу зберегти робочі місця та швидко відновити виробничі процеси, оскільки працівники працевлаштовуються на інші підприємства та в інші галузі.

 

Відсутність роботи в арбітражних керуючих

Також мораторій вплинув негативно на самих керуючих. Визначення арбітражного керуючого шляхом автоматизованого відбору із застосуванням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи з-поміж осіб, внесених до Єдиного реєстру арбітражних керуючих України, призводить до того, що він може місяцями чекати на призначення. Таким чином, завдяки мораторію арбітражні керуючі залишилися фактично без роботи, що, своєю чергою, негативно впливає на професіоналізм та спонукає до порушення звичайних етичних норм.

Термін «банкрутство» в Україні історично набув негативного значення. Вжиті державою так звані антикризові заходи ще більше додали негативного ставлення як до самої процедури, так і до професії арбітражного керуючого.

 

Монополія
арбітражного керуючого

Банкрутство відіграє значну роль в економіці держави та її становленні, цей процес має свою специфіку й тонкощі, а тому в ньому мають бути тільки професіонали своєї справи.

Поряд із адвокатською монопо­лією можна встановити монополію арбітражного керуючого в провадженнях про неплатоспроможність, адже не секрет, що адвокати здійснюють представництво боржника чи окремих кредиторів, хоча не є арбітражними ке­руючими.

На мою думку, варто встановити на законодавчому рівні можливість представництва учасників справи про банкрутство тільки арбітражними керуючими. Професійні навички керуючого-практика не може здобути жоден юрист. Недостатньо взяти участь у кількох справах, як у звичайних судових справах, щоб зʼявився необхідний досвід.

Юристу чи економісту, щоб стати арбітражним керуючим, треба не тільки пройти навчання, стажування та скласти іспит. Такій особі потрібно здобути певні економічні знання і навички. І саме ці знання застосовуються в процесі банкрутства, оскільки арбітражний керуючий здатен читати документи боржника чи кредиторів і виокремлювати саме ту інформацію, яка потрібна для відновлення платоспроможності, а якщо це неможливо — для забезпечення максимального задоволення вимог кредиторів.

Арбітражні керуючі мають саморегулівну організацію, певний статус у процесі банкрутства зі своїми правилами, є самозайнятими особами — така професія може мати певну монополію. Якщо в разі порушення кримінального законодавства особі потрібно іти до адвоката, то під час банкрутства — до арбітражного керуючого.

Зміни в досудових процесах

Наступним фактором можна назвати нерозуміння державою антикризового управління в банкрутстві. Законодавством передбачено, що арбітражний керуючий залучається і фактично береться до нагляду за підприємством на стадії відкриття провадження у справі. Тобто керуючий приходить на підприємство, яке фактично є банкрутом без фінансової підтримки та з виведеним на треті структури майном.

Для розвʼязання цієї проблеми потрібно надати арбітражним керуючим певні повноваження в досудовому процесі. Наприклад, частину їх повноважень можна розширити та перенести на досудовий процес підготовки та аналізу документів. Залежно від статусу учасника справи (боржник чи кредитор) в арбітражного керуючого може бути пакет гарантованих прав і повноважень.

Що стосується фізичних осіб, то арбітражний керуючий може на договірній основі здійснювати допомогу в підготовці документів для такого боржника. Цими документами можуть бути декларація, попередній план реструктуризації, підготовка заяви до суду, перевірка фінансового та майнового стану тощо. Ставлячи підпис на документах поряд із боржником, арбітражний керуючий засвідчує їх правильність і перевірку, а надалі його може бути призначено керуючим реструктуризацією.

Якщо ми вже заговорили про відновлення платоспроможності фізичних осіб, то варто надати можливість кредиторам ініціювати банкрутство таких осіб. Законодавством встановлено гарантії для фізичних осіб, які полягають у неможливості позбавити боржника та його сімʼю єдиного житла, скасуванні вимог до нього в разі недостатності ліквідаційної маси. Нині існує запобіжник: тільки фізична особа має право подати заяву про власне банкрутство. Це не дає можливості кредиторам реалізувати свої права, і недобросовісні боржники можуть зловживати правами.

 

Банкрутство як інструмент вільного ринку

Таким чином, державі та ринку потрібно стратегічно підходити до можливостей врегулювання кризових ситуацій та враховувати специфіку банкрутства. Бізнес не має знищуватись, а ми повинні консолідовано створити законодавчі механізми вільного ринку, спрямовані на відновлення платоспроможності та початок нових бізнес-процесів.

 

ЗАВАНТАЖИТИ

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

unnamed
tg-10
На-сайт_балы_600х90
На-сайт1_600x90
Slide

Зміст

50 провідних юридичних фірм України 2021 року

«Бронзова ліга» провідних юридичних фірм України 2021 року

Історія рейтингу

Переможці рейтингу «50 провідних юридичних фірм України» у 1998—2021 роках

Галузі практики

Шокова M&A-терапія

Кваліфікаційне оцінювання

Лідери ринку. Корпоративне право та M&A

Лідери ринку. Інформаційні технології

Лідери ринку. Енергетика і природні ресурси

Інфраструктурні зміни

Сила переконання

Регуляторний виклик

Дія Сіті: завантаження триває

Лідери ринку. Нерухомість, будівництво та земельне право

Найбільші публічні угоди

Знайти баланс

Ринкові відносини

Прописати процедури

На захист інновацій

Звітний період

Лідери ринку. Банківське та фінансове право

Конкурентне право

Лідери ринку. Інтелектуальна власність

Лідери ринку. Конкурентне право

Встановити контроль

Консервативна позиція

Гостра справа

Найбільші публічні угоди у сфері антимонопольного права

Кримінальне право та процес

Область підвищеного тиску

«Прес-служба»

Цивільна конфіскація

Ввідні процедури

Апеляційна плата

Сrime Story

Захисні можливості

Комплексний підхід

Антикорупційний ландшафт

Помилки в електроніці

Лідери ринку. Кримінальне право / White-Collar Crime

ВАКС-фактор

Методологія

Формула успіху

Податкова практика

Фіскальні акценти

Лідери ринку. Оподаткування

Податкові штрафи: як зменшити

Найбільші публічні спори у сфері оподаткування

Регіональні ринки

Фірмові налаштування

Крайня необхідність

Провідні регіональні юридичні фірми України

Бій на місці

Реструктуризація та банкрутство

Недійсність правочинів боржника

Час відновлення

Лідери ринку. Банкрутство

Антикризове управління

Спірні переходи

Дискримінаційний підхід

Судова практика

Труднощі виконання

Реальні кроки

Найбільші публічні судові та арбітражні спори

Робота під розкриттям

Змінне поле

Знайти, хто відповість

Ефективні рішення

Лідери ринку. Судова практика

Лідери ринку. Міжнародний арбітраж

Верховні пересуди

Юридичний ринок

Бізнес-акцент

Інвестиційний запит

Творчий експеримент

Від редакції

50 провідних юридичних фірм України за доходами

50 провідних юридичних фірм України за кількістю юристів

50 провідних юридичних фірм за фінансовою ефективністю

Рейтинг визнання юридичних фірм за галузями практики

Нова хвиля

Модельний лад

Експертна рада

Ставка на сталий розвиток

Нове дихання

Рейтинг визнання юридичних фірм

Інші новини

PRAVO.UA