Враховуючи підвищений попит на пальне, який у будь-який момент може призвести до повторення ситуації квітня – травня 2022 року, Антимонопольний комітет України вирішив звернутися до КМУ з пропозиціями щодо державного контролю за обігом пального. Про це повідомляється на сайті АМКУ.
Зазначається, що після дефіциту пального на роздрібному ринку навесні 2022 року АМКУ було розпочато два дослідження. Перше пов’язане із виявленням причин та чинників, що вплинули на обмеження пропозиції на ринку роздрібної реалізації світлих нафтопродуктів (мова йде про високооктанові бензини та дизельне пальне (далі – пальне). Друге – зі встановленням цін на пальне протягом 2022 року.
На сьогодні АМКУ зібрано великий обсяг інформації від органів державної влади та суб’єктів господарювання. З отриманої інформації вже можна робити попередні висновки, зокрема, щодо функціонування ринку протягом 2022 року.
АМКУ ще не має остаточних результатів дослідження, водночас, враховуючи підвищений попит на пальне, АМКУ вирішив терміново звернутися до КМУ з такими основними проблемними питаннями, які були виявлено протягом вказаних досліджень.
1. Неможливо оцінити обсяги ринків пального, а також реальний попит та пропозицію на пальне після запровадження військового стану в країні. АМКУ встановлено, що вказаним обставинам передують такі причини:
– Після скасування у вересні 2020 року розпорядження КМУ від 6 вересня 1999 № 926-р на жодний державний орган не покладено повноваження зі складання фактичних та прогнозних балансів попиту та пропозиції світлих нафтопродуктів (пального). Єдиним джерелом отримання даних державою була інформація, що добровільно надсилалася у робочому порядку учасниками ринків пального, без будь-якого документального підтвердження її достовірності.
– З метою зменшення звітного навантаження на респондентів й уникнення дублювання інформаційних потоків починаючи з січня 2022 року Держстатом скасовано форму звітності для суб’єктів господарювання, яка містила інформацію про продаж світлих нафтопродуктів і газу та проведення державних статистичних спостережень «Продаж світлих нафтопродуктів і газу» згідно з планом на 2022 рік.
– Водночас інформація, наявна в СЕА РПСЕ, наразі є неповною, оскільки окремі суб’єкти господарювання, які провадять діяльність з виробництва, реалізації та зберігання пального, скористалися можливістю обмежити доступ до інформації про обсяг обігу пального та залишки пального в місцях його зберігання.
При цьому наведені вище обставини, виявлені у зв’язку із спробами Комітету встановити реальні обсяги ринків пального, на думку Комітету, свідчать про більш важливі проблеми на ринку:
АМКУ впевнений, що держава повинна мати вплив на ринок, в тому числі здійснювати заходи, спрямовані на запобігання дефіциту. Вважає, що ведення балансів, звітність ДССУ або внесення даних в СЕА РПСЕ не обмежує вільну ринкову поведінку добросовісних суб’єктів господарювання, а лише дає державі змогу мати об’єктивну інформацію про стан ринку з метою запобігання можливим проблемам.
Комітет підтримує позицію уряду щодо необхідності та важливості обмеження роботи публічних електронних реєстрів, їх публікації у засобах масової інформації. Водночас сам збір такої інформації не має бути припиненим, а її захист має здійснюватися належним чином.
2. Дії, спрямовані на зменшення дефіциту нафтопродуктів в умовах воєнного стану, є недостатніми або не виконуються належним чином.
Окремо під час досліджень АМКУ було встановлено, що:
– для зменшення дефіциту нафтопродуктів в умовах воєнного стану КМУ прийнято постанову від 27.05.2022 № 638, якою АТ «Укрзалізниця» уповноважено здійснювати функції замовника із здійснення закупівель нафтопродуктів та супутніх послуг, пов’язаних із закупівлею нафтопродуктів за зовнішньоекономічними та іншими договорами (контрактами) з подальшою реалізацією на внутрішньому ринку. АМКУ позитивно оцінює дії уряду в цій частині, однак звертає увагу, що вказана постанова сьогодні не виконується;
– станом на листопад 2022 року в частині державного регулювання цін на пальне залишається чинною лише постанова № 341 щодо декларування зміни роздрібних цін у разі їх підвищення на 5 і більше відсотків.
Враховуючи наведене вище, АМКУ прийняв рішення надати КМУ такі пропозиції:
АМКУ звертає увагу, що вказані пропозиції КМУ не є крапкою у вказаних дослідженнях. Наразі триває збір та аналіз інформації від учасників ринків пального на предмет порушення конкурентного законодавства щодо:
– можливого обмеження пропозиції на ринку роздрібної реалізації світлих нафтопродуктів (пального) протягом квітня – травня 2022 року;
– схожої цінової політики суб’єктів господарювання, не пов’язаних відносинами контролю, після скасування державного регулювання цін (шляхом установлення граничного рівня торговельної надбавки, що нараховувалася до середньої вартості 1 літра дизельного палива та бензинів автомобільних).
Висновки щодо цих порушень, в тому числі оцінка впливу державного регулювання цін у вигляді граничного рівня торговельної надбавки, що нараховувалася до середньої вартості 1 літра дизельного палива та бензинів автомобільних, а також запровадженої формули розрахунку середньої вартості бензинів та дизельного палива, яка визначалась Міністерством економіки на підставі розрахунків АТ «НАК «Нафтогаз України», будуть надані найближчим часом (в обсягах, які можливо розголошувати в умовах воєнного стану).
© Юридична практика, 1997-2024. Всі права захищені
Кількість адвокатських балів | Вартість |
---|---|
Відеокурс з адвокатської етики | 650 грн |
10 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 2200 грн |
16 адвокатських балів (включаючи 2 бали за курс з адвокатської етики) | 3500 грн |
8 адвокатських балів (без адвокатської етики) | 1800 грн |
Щодо додаткової інформації
Email: [email protected]
Тел. +38 (050) 449-01-09
Пожалуйста, подождите…