Безкоштовна юридична допомога для українців: що передбачає новий Закон № 3022-IX — PRAVO.UA Безкоштовна юридична допомога для українців: що передбачає новий Закон № 3022-IX — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Новини » Безкоштовна юридична допомога для українців: що передбачає новий Закон № 3022-IX

Безкоштовна юридична допомога для українців: що передбачає новий Закон № 3022-IX

  • 23.05.2023 14:57
Григорій Мамка, народний депутат України, заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності, д.ю.н.

10 квітня 2023 року парламент України голосами 308 депутатів в цілому проголосував за законопроєкт № 7473-д, до якого враховані безпосередньо мої пропозиції та правки. Ухвалений Закон № 3022-IX передбачає внесення змін до деяких законодавчих актів щодо спрощення доступу до безоплатної правничої допомоги. Офіційно закон вже підписаний Президентом України. Набрання чинності цим законом відбудеться 3 серпня 2023 року.

Закон має на меті забезпечити безоплатну вторинну правову допомогу для людей, які постраждали від торгівлі людьми, а також забезпечити доступ до безкоштовної правової допомоги всім громадянам, які не мають коштів для оплати юридичних послуг. Закон також прагне забезпечити ефективну реалізацію прав людей, зокрема в умовах воєнного стану, й спрощений механізм надання правової допомоги для недієздатних осіб та осіб, дієздатність яких обмежена. Пропоную розібрати його деталі та особливості.

Передумови ухвалення

Впровадження у лютому 2022 року воєнного стану призвело до виникнення нових неврегульованих правовідносин у сфері забезпечення належного захисту прав людей та доступу до правосуддя, у зв’язку з цим і виникла необхідність прийняти законопроєкт. До того ж вимушена міграція в пошуках безпечного місця внаслідок широкомасштабного вторгнення росії на територію України підвищила ризик потрапляння в ситуацію торгівлі людьми.

Законопроєкт № 7473-д передбачає зміни в понад 30 законодавчих актах, щоб вони відповідали Конституції України. Проєкт закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо спрощення доступу до безоплатної правничої допомоги є дуже важливим для забезпечення рівних можливостей доступу до правосуддя для всіх громадян.

Особливості закону

За своєю суттю він передбачає розширення доступу українців — внутрішньо переміщених осіб і громадян із тимчасово окупованих територій до безоплатної вторинної юридичної допомоги. Саме вторинна допомога – це послуги із захисту інтересів людини в судах, складання документів. Тобто розширюється коло українців, що мають право на отримання безоплатної правничої допомоги, та найголовніше – це значно спрощує доступ до такої допомоги. Попри війну, держава продовжує виконувати свою функцію у питанні забезпечення прав усіх наших громадян. Адже права людей мають бути захищені, тим паче в період широкомасштабної війни. Ба більше, в умовах війни доступ до отримання безоплатної правничої допомоги повинен бути значно спрощений.

Необхідно зазначити, що безоплатна правнича допомога є важливим механізмом забезпечення прав на справедливий процес та рівність перед законом, а також доступ до незалежного й безперешкодного захисту своїх прав і свобод. Бо далеко не всі громадяни нашої країни мають можливість скористатися цією послугою через високу вартість юридичних послуг та складні процедури отримання допомоги.

Згідно із законом певні категорії українців будуть мати можливість отримувати безоплатну правову допомогу. Основні категорії включають військовослужбовців, сім’ї загиблих воїнів, дітей, неповнолітніх батьків та внутрішньо переміщених осіб. Важливою особливістю цієї ініціативи є те, що людина, яка шукає таку допомогу, зможе не тільки звернутися до центру надання безоплатної правової допомоги особисто, але й подати електронне звернення. У разі потреби такі люди будуть забезпечені перекладачами, включаючи мову жестів.

Ухвалення цього закону стало важливим кроком для забезпечення рівних можливостей доступу до правосуддя для всіх громадян, покращення якості правосуддя та зміцнення демократичних процесів у країні.

По-перше, він передбачає доступність правосуддя, оскільки спрямований на забезпечення рівних можливостей доступу до правосуддя для всіх громадян, зокрема для тих, хто не має достатніх фінансових ресурсів на оплату юридичних послуг.

По-друге, це необхідний та реальний крок до забезпечення доступної та якісної безоплатної правової допомоги, що сприятиме забезпеченню більш високої якості правосуддя в цілому, оскільки громадяни зможуть отримати компетентну юридичну допомогу та захист своїх прав.

По-третє, прийняття закону свідчить про підвищення правової культури, де широкий доступ до безоплатної правової допомоги також сприятиме підвищенню рівня правової культури серед населення.

Крім цього, передбачається зміцнення демократичних процесів у країні, адже його важливим елементом є забезпечення рівних можливостей доступу до правосуддя та підвищення правової культури. До того ж це значна підтримка населення, зокрема соціально-вразливих груп, що передбачає надання реальної допомоги українцям і зменшення соціальної нерівності. Тому закон також має на меті зміцнити демократичні процеси в нашій країні, забезпечуючи більш широкий доступ до правосуддя для всіх громадян нашої держави.

Також важливо враховувати права та обов’язки осіб, які надають послуги й допомагають людям у захисті їхніх прав, оскільки це важливий аспект справедливості та ефективності функціонування правової системи нашої держави. Ще одна з проблем, яку варто врахувати в контексті цього питання, — це проблема неявки в суд, яка фактично залишається без реальної відповідальності. Це, своєю чергою, призводить до затримки процесу судового розгляду й порушення строків розгляду справ. Саме відповідальність за неявку в суд — це актуальне питання, яке впливає на результативність і швидкість судового процесу.

Ба більше, важливо розрізняти два абсолютно різні поняття “послуги” та “правова допомога”, щоб не трактувати однаково в законодавчому плані кардинально різні за своєю метою та суттю речі, які не є рівноцінними. Основна відмінність полягає у фінансових аспектах. Оскільки послуга юриста передбачає оплату її надання, тоді як правова допомога є безкоштовною або субсидованою, спрямованою на підтримку соціально незахищених верств населення у їх правових потребах. Саме цим проєктом пропонується врегулювати питання надання  правової допомоги, яка є безкоштовною або субсидованою послугою та  спрямована на забезпечення доступу до справедливого судового процесу і захисту прав громадян.

Тому прийняття Закону № 3022-IX — це перший важливий крок, який зроблено. Наступним та основним кроком є його практичне застосування. Адже одним із головних аспектів цього процесу є встановлення відповідних механізмів, які забезпечать ефективну реалізацію положень проєкту закону й, головне, — реальну безкоштовну юридичну допомогу для українців.

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

СВІЖИЙ ВИПУСК

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Завантажується ... Завантажується ...

PRAVO.UA