Непередбачувані наслідки — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Судовий вісник №9 » Непередбачувані наслідки

Непередбачувані наслідки

Рубрика Кадри
ВККС нинішньої каденції працює над низкою кадрових завдань, тож наслідки переформатування складу Комісії для всієї суддівської спільноти важко передбачити

Те, що Вища кваліфікаційна комісія суддів України (ВККС) буде переформатованою, а її кадровий склад «переписаним» з чистого листка — лише справа часу з огляду на інтонації провладної партії та перипетії довкола законопроекту  1008 «Про внесення змін до деяких законів України щодо діяльності органів суддівського врядування».

Винесемо за дужки цього матеріалу негативні конотації, якими представники нової влади супроводжують діяльність Комісії, і зупинимось лише на завданнях, які, очевидно, перейдуть у спадок новій каденції ВККС, сформованої за правилами, прописаними у законопроекті  1008, якщо такий законопроект буде прийнято.

Переведення з ліквідованих

Почнемо із завдання, яке не є масштабним за обсягом роботи, однак є стратегічним з огляду на подальший перебіг судової реформи. Йдеться про переведення суддів вищих спеціалізованих судів та Верховного Суду України (ВСУ). Тактак. Декілька десятків суддів досі перебувають у «підвішеному» стані. Питання про рекомендування для переведення на посаду судді до іншого суду того самого або нижчого рівня без конкурсу цих суддів Комісія почала розглядати ще наприкінці лютого — на початку березня 2018 року. Тоді ВККС збирала побажання суддів стосовно їхнього подальшого працевлаштування і складала «карту вакансій», адже очевидно, що місць у судах, розташованих ближче до «дому», на всіх не вистарчить. Судді Верховного Суду України влаштували деяку подобу демаршу — вони просили відкласти розгляд питання до винесення рішення Конституційним Судом України у справі за поданням суддів ВСУ стосовно конституційності деяких положень Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (Закон). Це подання датоване жовтнем 2016 року. Деякі судді вищих спеціалізованих судів брали участь в інших конкурсах, дехто навіть вдало. Ще частина суддів була переведена до судів нижчих інстанцій. Утім, список решти суддів, які так і не отримали рекомендації, є чималим: девять суддів Верховного Суду України, 13 суддів Вищого господарського суду України, по 18 суддів Вищого адміністративного суду України і Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ.

Примітно, що на 27 вересня 2019 року ВККС запланувала розгляд питання про рекомендування для переведення цих суддів, однак є великі сумніви в тому, що засідання завершиться результативно.

Завершення спеціалізованого

Оскільки ми вже почали про спеціалізовані суди, то варто згадати і про конкурс до Вищого суду з питань інтелектуальної власності (ІР-суд). Процес формування цього суду не супроводжується пильною увагою громадськості та ЗМІ, а ВККС, здається, тягне цей процес лише через вимогу профільного закону (зрештою, вибору як такого у неї немає). Питанням кадрового наповнення цього суду цікавиться хіба що професійна юридична спільнота, для якої словосполучення «інтелектуальна власність» — не порожній звук.

Конкурс до ІРсуду стартував ще 30 вересня 2017 року. Згодом модель формування спеціалізованого суду була уточнена законодавцем, відтак Комісії довелося оголошувати окремий конкурс до Апеляційної палати Вищого суду з питань інтелектуальної власності (2 серпня 2018 року). А потім ВККС поставила на паузу конкурс до першої інстанції з тим, щоб синхронізувати обидва конкурси. Наразі конкурси перебувають на етапі дослідження досьє та проведення співбесід з усіма конкурсантами, які успішно впоралися з попередніми етапами іспиту. Чи буде завершено цей процес нинішнім складом Комісії — велике питання. Але ще більше питань викликає те, як працюватиме з кандидатами до ІРсуду новий склад Комісії: проводитиме нові співбесіди? Передивлятиметься трансляції засідань із проведеними співбесідами? Чи взагалі піддасть сумнівам результати іспиту?

Початок нового

серпня 2019 року відбулася безпрецедентна подія — Вища кваліфікаційна комісія суддів України оголосила конкурс
на зайняття вакантних посад суддів апеляційних судів. Конкурс оголошено на 346 вакансій: в апеляційних судах з розгляду цивільних і кримінальних справ, а також справ про адміністративні правопорушення — 285, в апеляційних судах з розгляду господарських справ — 31, в апеляційних судах з розгляду адміністративних справ — 30.

У Комісії прогнозують неабиякий ажіотаж правничої спільноти до цього конкурсу. Чому ми зазначаємо правничої, а не суддівської? Бо відповідно до статті 28 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» суддею апеляційного суду може стати не тільки суддя, який має стаж роботи не менше пяти років, а й особа, яка має науковий ступінь у галузі права та стаж наукової роботи у сфері права щонайменше сім років, а також особа, яка має досвід професійної діяльності адвоката, в тому числі щодо здійснення представництва в суді та/або захисту від кримінального обвинувачення, щонайменше сім років.

Особливість цього конкурсу полягає в тому, що строк подання документів для участі в ньому складає один календарний день — 25 вересня 2019 року. Особи, які направлять до Комісії документи раніше або пізніше 25 вересня 2019 року, за умовами конкурсу до участі не допускаються.

Отже, моделюємо ситуацію: 25 вересня 2019 року до ВККС надходить, наприклад, 4 тисячі пакетів документів від бажаючих стати суддями апеляційних судів. Новий склад Комісії підхоплює «естафетну паличку» та продовжує роботу з отриманими документами? Чи виражає, так би мовити, недовіру оголошеному конкурсу та скасовує його? А потім що, секретаріат Комісії надсилає документи у зворотному напрямку? І безліч таких риторичних питань можна поставити і щодо інших процедур — що буде з ними?

Продовження початого

Ще одне незавершене завдання — конкурс на зайняття вакантних посад суддів місцевих адміністративних та місцевих господарських судів. Він також був оголошенийсерпня 2019 року — одразу після того, як Комісія впоралася з добором кандидатів на посаду судді до загальних судів, які проходили її вперше. ВККС було оголошено конкурс на 505 вакантних посад суддів у місцевих загальних судах. За результатами оголошеноголипня 2019 року конкурсного добору Комісія надіслала до Вищої ради правосуддя (ВРП) рекомендації про призначення 467 кандидатів суддями 263 судів. Але цю сторінку вже перегорнуто (звісно, якщо нова каденція ВККС не скасовуватиме рішення), адже це питання передане вже на розгляд Ради.

Відкритим залишається питання конкурсу до спеціалізованих судів: на зайняття 54 вакантних посад суддів у місцевих адміністративних судах та 22 вакантних посад суддів у місцевих господарських судах для кандидатів на посаду судді, зарахованих до резерву на заміщення вакантних посад суддів місцевих адміністративних судів та резерву на заміщення вакантних посад суддів місцевих господарських судів відповідно. Нагадаємо, що за результатами складення кваліфікаційного іспиту 272 кандидати на посаду судді зараховані до резерву на заміщення вакантних посад суддів місцевих господарських судів та 328 — до резерву на заміщення вакантних посад суддів місцевих адміністративних судів (для порівняння — до резерву на заміщення вакантних посад суддів місцевих загальних судів було зараховано 656 кандидатів).

Документи у рамках цього конкурсу ВККС приймала також один календарний день — 3 вересня. Питання допуску до участі у конкурсі на зайняття 54 вакантних посад суддів у місцевих адміністративних судах та 22 вакантних посад суддів у місцевих господарських судах розглядалося 17 вересня 2019 року. За результатами засідання Комісія допустила до участі в конкурсі 233 кандидатів, двом відмовила в допуску, стосовно девяти кандидатів розгляд питання було відкладено.

Внутрішні ротації

Також у статусі «триває» перебуває конкурс на заміщення вакантних посад суддів місцевих судів шляхом переведення судді до іншого суду, оголошений Комісієюсерпня 2019 року. Конкурс оголошено на 220 вакантних посад суддів у місцевих судах, з яких у місцевих загальних судах — 150 посад; у місцевих адміністративних судах — 50 посад; у місцевих господарських судах — 20 посад.

Відповідно до умов проведення конкурсу, до участі допускаються кандидати, які на день подання документів є суддями, які обіймають посаду безстроково або строк повноважень яких не закінчився і які виявили намір бути переведеними на посаду судді до місцевого загального, місцевого адміністративного чи місцевого господарського суду. Ці кандидати мають бути визнані такими, що відповідають займаній посаді судді за результатами кваліфікаційного оцінювання на відповідність займаній посаді судді, у тому числі підтвердили здатність здійснювати правосуддя у відповідному суді за результатами кваліфікаційного оцінювання в межах відповідного конкурсу, якщо за результатами його проходження суддя вважається таким, що підтвердив відповідність займаній посаді судді, або підтвердили здатність здійснювати правосуддя у відповідному суді згідно з пунктом 21 розділу XII Закону у разі одночасного звернення до Комісії із заявою щодо проведення стосовно них кваліфікаційного оцінювання для участі в конкурсі.

Другий момент — дотриматися умов проведення конкурсу, визначених Комісією та законодавством. Одна з таких умов — строки. Строк подання документів для участі в конкурсі — один календарний день, 30 серпня 2019 року. А далі — стандартний дисклеймер: особи, які надіслали до Комісії документи раніше або пізніше 30 серпня 2019 року, до участі в конкурсі не допускаються.

Насамкінець варто згадати про процес кваліфікаційного оцінювання суддів країни на відповідність займаній посаді. Його мали пройти близько 5300 суддів — ВККС «впоралась» приблизно з половиною. Решта — в процесі. Також не треба забувати про відрядження як тимчасове переведення судді до іншого суду того самого рівня і спеціалізації, яке здійснюється ВРП за рекомендацією ВККС, — ця екстраординарна процедура не велика за обсягом роботи, яку необхідно виконати, але дає змогу оперативно відреагувати на кадровий голод у тому чи іншому суді.

Отже, це основні завдання, над якими наразі працює ВККС. І можемо тільки уявити, з якими наслідками стикнеться вся судова система у процесі переформатування одного з ключових органів суддівського врядування.

Христина ПОШЕЛЮЖНА, «Судовий вісник»

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

Зміст

За кордоном

Гіперцитування

За лаштунками

Із перших вуст

Перша перемога

Кадри

Реакційна політика

Непередбачувані наслідки

Що стане головним викликом для ВАКС?

Коментарі експертів

Обличчя місяця

Новини

Законотворчість

Набули чинності

Бізнес-зиск

Поза процесом

Принциповий захист

Прецедент

Викриваюча реальність

Судова практика

Невільний графік

Налагодити контракт

Довіряй, але перевіряй

Балансова вартість

Судове рішення

Суд зобов’язаний оцінити рівень адвокатських витрат — чи були такі витрати понесені фактично та чи була їх сума обґрунтованою

Рішення щодо відмови в продовженні строку тимчасового переведення судді не підлягає судовому оскарженню

Придбання автомобіля на торгах, організованих державним підприємством, не гарантує його державну реєстрацію

Облаштування заправника газом на АЗС є будівельними роботами

Інші новини

PRAVO.UA