Нове законодавство про фінансові послуги посилить конкуренцію між банками та небанківськими установами — VIII Legal Banking Forum — PRAVO.UA Нове законодавство про фінансові послуги посилить конкуренцію між банками та небанківськими установами — VIII Legal Banking Forum — PRAVO.UA
прапор_України
2024

Генеральний партнер 2024 року

Видавництво ЮРИДИЧНА ПРАКТИКА
Головна » Новини » Нове законодавство про фінансові послуги посилить конкуренцію між банками та небанківськими установами — VIII Legal Banking Forum

Нове законодавство про фінансові послуги посилить конкуренцію між банками та небанківськими установами — VIII Legal Banking Forum

  • 16.02.2022 17:36

В Києві продовжує свою роботу VIII Legal Banking Forum, організований газетою «Юридична практика». Інноваціям в банківській сфері та на ринку фінансових послуг, а також їх правовому регулюванню була присвячена сесія «Необанкінг: правовий вимір», модератором якої став партнер ЮФ Redcliffe Partners Андрій Нікіфоров.

За словами модератора, необанкінг з’явився тому, що є певна категорія клієнтів банків, які недоотримують банківські послуги. І саме вони стали цільовою групою для розвитку сучасних технологій. Зокрема, такими групами є малий та середній бізнес, а також фізичні особи.

Андрій Нікіфоров зауважив, що в Україні 30 млн активних користувачів інтернету, які можуть бути клієнтською базою для різних фінансових установ. Водночас є певні клієнти, до яких потрібен особливий підхід, оскільки вони не є клієнтами традиційних банків.

Насамперед безпека

Про нові законодавчі ініціативи на ринку фінансових послуг розповіла Ольга Василевська-Смаглюк, голова підкомітету з питань функціонування платіжних і інформаційних систем та запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики.

Народна депутатка підкреслила, що для модернізації банківського сектору, а саме його доступності для споживача, було зроблено дуже багато, зокрема через упровадження Bank ID.

«За даними Національного банку України, в 2021 році в системі здійснено понад 30 мільйонів успішних ідентифікацій. І враховуючи таку популярність, ми не можемо забувати про можливу вразливість системи», — підкреслила Ольга Василевська-Смаглюк.

За її словами, сьогодні щораз більше від виборців надходить скарг про порушення їх прав шляхом підробки їх SIM-карт і використання Bank ID для отримання кредитів у мікрофінансових установах та банках. У зв’язку з цим напрацьовуються законодавчі зміни для подолання таких проблем.

Як зазначила пані Василевська-Смаглюк, вже цього тижня може бути зареєстровано законодавчу ініціативу, яка передбачає можливість оформлювати кредити тільки на SIM-карти, випущені за допомогою надання паспортних даних.

Фактори розвитку

Про вектори розвитку банківського сектору учасникам форуму розповів заступник голови правління АТ «ПУМБ» Артур Загородников.

Спікер виділив три ключові фактори розвитку, а саме:

  • макроекономічний складник,
  • мікрофінансовий складник,
  • клієнтський досвід.

Зокрема, що стосується останнього складника, то пан Загородников зауважив, що клієнти фінансових послуг стають більш вимогливими. Вони обирають банки не за назвою та місцем розташування, а віддають перевагу більш легкому та зручному входу до банку та якісному обслуговуванню.

«Клієнти не бажають чекати в черзі більш ніж п’ять хвилин. Зростає рівень обізнаності клієнтів, і їх вибір говорить сам за себе», — зауважив пан Загородников.

Цю тезу підтвердила і голова ради Незалежної асоціації банків України Олена Коробкова, яка розкрила тему «Банк у смартфоні». Зокрема, вона підкреслила, що сьогодні користувачам банківських додатків насамперед потрібні швидкість та простота користування, щоб інтуїтивно розуміти, як отримати банківську послугу.

Дбати про кібербезпеку

Також спікер розповіла про основні причини втрати банками клієнтів. Зокрема, покоління Z перестають користуватися мобільним додатком і змінюють банк, якщо він не відповідає більш ніж 5 секунд.

Інші ж користувачі перестають використовувати банківський додаток, якщо операція не проводиться швидко чи не виконуються умови проведення операції.

Зі свого боку, голова правління АТ «Банк Кредит Дніпро» Сергій Панов серед іншого звернув увагу на те, що з огляду на останні кібератаки на державні банки всі представники цього сектору повинні дбати про свою кібербезпеку.

«IT security для банківського ринку – це захисники, і необхідно думати, що робити для досягнення найвищого рівня безпеки», — зауважив Сергій Панов.

Також, говорячи про розвиток необанкінгу, спікер підкреслив, що сьогодні необанки часто розглядають питання щодо змінення бізнес-моделі та дедалі більше орієнтуються на традиційні банки. І основна причина цього – вартість залучення клієнтів.

Кордони не обмежують

Розкриваючи тему «FinTech очима юриста: можливості vs ризики», керуючий партнер Stron Олег Дерлюк зауважив, що сьогодні існує проблема у використанні термінології.

Зокрема, на переконання пана Дерлюка, необанком необхідно називати установу з випуску електронних грошей,  ліцензовану за законодавством ЄС.

Говорячи про FinTech із точки зору права, Олег Дерлюк порівняв його з IT-правом, вказавши, що це не окрема галузь права, наділена власними інститутами. Також спікер зауважив, що в Україні відсутнє специфічне законодавство про FinTech, на відміну від Європейського Союзу. Останній є лідером у розвитку такого законодавства.

Олег Дерлюк зауважив, що сьогодні не потрібно обмежуватися лише ринком України. Територіально перебуваючи в Україні, можна працювати на різних ринках.

Більше союзники

Банки та небанківські фінансові установи більше союзники, ніж конкуренти, переконаний Олександр Остапчук, керівник відділу договірної підтримки Moneyveo.

«Ми працюємо на одному фінансовому ринку, але з різними категоріями споживачів», — підкреслив пан Остапчук.

Зокрема, він порівняв образ клієнта банку та небанківської фінансової установи. Так, перший є користувачем кредитної карти з більшим кредитним лімітом. Небанківський клієнт бере не регулярно кредити до заробітної платні з лімітом до 30 тис. грн. Також такі клієнти можуть мати небездоганну кредитну історію.

Спікер підкреслив, що сьогодні для небанківських фінансових установ нема жодних преференцій від регулятора. Ба більше, основним каналом видачі кредиту залишається перерахунок кредитних коштів за реквізитами платіжних карток.

Конкуренція неминуча

Юлія Кирпа, виконавча партнерка Aequo, зауважила, що Закон «Про платіжні послуги», посилюючи конкуренцію для надавачів фінансових послуг, відкриває нові вікна можливостей для необанків.

«Через три роки набудуть чинності положення про відкритий банкінг, клієнт уже зможе користуватися в одному інтерфейсі (додатку) різними послугами різних банків», — підкреслила пані Кирпа.

За словами спікерки, можливість платіжних установ надавати повний спектр банківських послуг створює велику конкуренцію і тиск на класичні банки.

Також пані Кирпа розповіла про особливості запуску застосунку Fairo.

Роман Філоненко, директор юридичного департаменту фінансової компанії NovaPay ГК «Нова Пошта», розповів про переваги та складнощі фінансової компанії, яку він представляє.

Зокрема, він зазначив, що досвід NovaPay вказує на те, що поштовому оператору поштового зв’язку не зовсім доречно купувати банк.

Проте, попри прогресивну політику НБУ, існують інші контролери, зокрема податкова служба, яка зобов’язує фіскалізувати операції з переказу коштів.

«Запровадження фіскалізації (застосування РРО) забирає дорогий IT-ресурс і не допомагає створювати нові продукти», — підкреслив Роман Філоненко.

Дивіться також фоторепортаж із форуму.

Поділитися

Підписуйтесь на «Юридичну практику» в Facebook, Telegram, Linkedin та YouTube.

Баннер_на_сайт_тип_1
YPpicnic600x900
баннер_600_90px_2
2024
tg-10
Legal High School

СВІЖИЙ ВИПУСК

Чи потрібно відновити військові суди в Україні?

Подивитися результати

Завантажується ... Завантажується ...

PRAVO.UA